5 931 läst · 80 svar
6k läst
80 svar
Ny spis kräver 20A säkring?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 906 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 906 inlägg
På Pricerunner (eller prisjakt) så kan du knappa in lite krav/önskemål.
Här har du en länk på induktionsspisar 60/70 cm (går 70 inte alls så får du klicka ur det alternativet) med en anslutningseffekt på 10500W och uppåt. De spisarna lär utnyttja tre faser.
Här har du en länk på induktionsspisar 60/70 cm (går 70 inte alls så får du klicka ur det alternativet) med en anslutningseffekt på 10500W och uppåt. De spisarna lär utnyttja tre faser.
Har en Siemens extra bred induktion från 2019 och den matas med 2x16A
Runda plattorna delar på en fas och smarta zonen som tar upp andra halvan går på en annan fas.
Med boostfunktion drar de 13A styck per fas.
Boost används nästan aldrig och man är ju bara dum om man använder alla 3 runda plattor och inget på zonen.
Finns ju ingen anledning att köra effektkrävande tillagningar/uppkokning på samma fas.
Kör man dubbla kastruller med 5L vatten som ska kokas så kör man en på runda och en på zonen helt enkelt.
Tycker att 13A räcker tillräckligt som förbrukning då man mer eller mindre maxar huvudsäkringarna på 16A med matlagning.
Runda plattorna delar på en fas och smarta zonen som tar upp andra halvan går på en annan fas.
Boost används nästan aldrig och man är ju bara dum om man använder alla 3 runda plattor och inget på zonen.
Finns ju ingen anledning att köra effektkrävande tillagningar/uppkokning på samma fas.
Kör man dubbla kastruller med 5L vatten som ska kokas så kör man en på runda och en på zonen helt enkelt.
Tycker att 13A räcker tillräckligt som förbrukning då man mer eller mindre maxar huvudsäkringarna på 16A med matlagning.
Nu är det ju spis som efterlyses och det är väl en fristående häll du beskriver?P Pligg85 skrev:Har en Siemens extra bred induktion från 2019 och den matas med 2x16A
Tur för dig. Men det hjälper ju inte TS eftersom Bosch/Siemens inte längre tillverkar konsumentspisar/-hällar med mer än en fast till alla plattor.P Pligg85 skrev:Har en Siemens extra bred induktion från 2019 och den matas med 2x16A
Fast så är det inte. Finns fortfarande spisar som kopplas med 3 faser samt många hällar som kopplas på två. Men ja, finns även de sämre lösningarna.useless skrev:
Den har inte någon induktionshäll.
Jag har en smäck induktion på total effekt runt 11 nånting, varav 8 till häll. Avsäkring 16a.
Den går på tre, två till häll och en till ugn. När jag kollade på Bosch/Siemens var samtliga endast en till hällen och på avsevärt lägre effekt. Jag tror riktmärken bör vara att helt enkelt leta efter en som är märkt med total effekt över 11kw.
Den går på tre, två till häll och en till ugn. När jag kollade på Bosch/Siemens var samtliga endast en till hällen och på avsevärt lägre effekt. Jag tror riktmärken bör vara att helt enkelt leta efter en som är märkt med total effekt över 11kw.
Nja, det finns de som ligger något under också. Men om man ratar allt under 8kW har man blivit av med spisar med enfashäll.G guggen skrev:Jag har en smäck induktion på total effekt runt 11 nånting, varav 8 till häll. Avsäkring 16a.
Visst, med det finns många som ligger på knappt 11000W tex EKI7553BTX på 10900W. Den första jag hittade på prisjakt.
Om man söker på 60cm spisar på minst 11kW på prisjakt så får man 3träffar. Söker man från 10kW får man 16 träffar.
Över 8kW så är man av med de som bara har en fas till hällen. Ugnen har säkerligen en fas oavsett och man tjänar inget på att snåla med effekten där.
Om man söker på 60cm spisar på minst 11kW på prisjakt så får man 3träffar. Söker man från 10kW får man 16 träffar.
Över 8kW så är man av med de som bara har en fas till hällen. Ugnen har säkerligen en fas oavsett och man tjänar inget på att snåla med effekten där.