10 332 läst · 79 svar
10k läst
79 svar
Ny panna, vilken ska man köpa??
Sida 1 av 6
Har nu efter många om och men bestämt mig för att jag ska köpa en ny panna och uppgradera uppvärmningen av huset.
Därför ställer jag den knepiga frågan på detta kunskaps späckade forumet, vilken panna man ska köpa och varför.
Baxi har ju ruskigt fina pannor, dock till lite mindre fina priser.
Orlan verkar ha fina pannor till bra priser men funkar dom bra?
Atmos vet jag inget alls om men verkar vara välgjord.
Calmar verkar ju också vara en fin panna.
Ni förstår vad jag menar. Vilken panna ska man välja?
Ska man slå på stort och investera i en ny Baxi panna eller ska man gå på en billigare Orlan panna eller blir man besviken då?
Kort sagt, hjälp mig med synpunkter på vilken panna som verkar vettigast att köpa. Jag är inte emot att köpa en dyr panna men då ska det vara värt det. En billig panna kan ju kanske vara lika bra, skillnaden i pris kanske bara sitter i namnet, jag vet inte.
Kan tillägga att jag har tänkt elda mot 2m3 acktank.
175m2 uppvärmt hus.
Huset byggt 1945, renoverat och utbyggt -01
Därför ställer jag den knepiga frågan på detta kunskaps späckade forumet, vilken panna man ska köpa och varför.
Baxi har ju ruskigt fina pannor, dock till lite mindre fina priser.
Orlan verkar ha fina pannor till bra priser men funkar dom bra?
Atmos vet jag inget alls om men verkar vara välgjord.
Calmar verkar ju också vara en fin panna.
Ni förstår vad jag menar. Vilken panna ska man välja?
Ska man slå på stort och investera i en ny Baxi panna eller ska man gå på en billigare Orlan panna eller blir man besviken då?
Kort sagt, hjälp mig med synpunkter på vilken panna som verkar vettigast att köpa. Jag är inte emot att köpa en dyr panna men då ska det vara värt det. En billig panna kan ju kanske vara lika bra, skillnaden i pris kanske bara sitter i namnet, jag vet inte.
Kan tillägga att jag har tänkt elda mot 2m3 acktank.
175m2 uppvärmt hus.
Huset byggt 1945, renoverat och utbyggt -01
Tänker du även investera i större acktank/ar ?
Upptill ca 1500-2000liter volym så är den viadrus gjutjärns panna effektivare än de flesta pannor med omvänd förbränning pga mindre uppstarts förluster.
Vid större acktank/ar blir en panna med omvändförbränning effektivare pga högre verkningsgrad vid varm panna.
Jag tycker att dakon pannan som lindkvist heating säljer verkar väldigt vettig.
Pannkroppen är gjord i gjutjärn så den lär ju hålla länge och det är tämligen lite keramik som inte är så dyr.
Enda minuset på den pannan är om du skall ha riktigt stora tankar då är ved utrymmet i minsta laget.
Upptill ca 1500-2000liter volym så är den viadrus gjutjärns panna effektivare än de flesta pannor med omvänd förbränning pga mindre uppstarts förluster.
Vid större acktank/ar blir en panna med omvändförbränning effektivare pga högre verkningsgrad vid varm panna.
Jag tycker att dakon pannan som lindkvist heating säljer verkar väldigt vettig.
Pannkroppen är gjord i gjutjärn så den lär ju hålla länge och det är tämligen lite keramik som inte är så dyr.
Enda minuset på den pannan är om du skall ha riktigt stora tankar då är ved utrymmet i minsta laget.
Den ända som vet svaret på den eviga frågan är du själv.
Jag personligen skulle aldrig fundera på en Orlan panna medans många andra är jätte nöjda med sina allt handlar ju om var man lägger ribban.
Några saker jag tycker man kan tänka på oavsett panna är att den inte ska ryka in vid uppstart speciellt viktigt om man har panna i boningshuset, att den
är stabil i förbränningen, inga överraskningar oavsett vedmängd och väderlek.
Sen är nog alla nya pannor bra när dom går bra, det viktiga är att dom alltid gör det.
Jag personligen skulle aldrig fundera på en Orlan panna medans många andra är jätte nöjda med sina allt handlar ju om var man lägger ribban.
Några saker jag tycker man kan tänka på oavsett panna är att den inte ska ryka in vid uppstart speciellt viktigt om man har panna i boningshuset, att den
är stabil i förbränningen, inga överraskningar oavsett vedmängd och väderlek.
Sen är nog alla nya pannor bra när dom går bra, det viktiga är att dom alltid gör det.
Mindre uppstarts förluster, förklara?kricken_ skrev:
Sen så får du räkna med att alla pannor med fläktar och keramik går sönder.
Keramiken verkar hålla runt 4-6år för dom flesta men detta beror till största delen hur försiktig man är vid ved ilägg.
Fläkten är ju en rörlig del så den håller nog inte heller i evighet.
Använd även sök funktionen på forumet det finns väldigt mycket skrivet om nästa alla olika pannor och om funderingar vid pannbyten/system byggnationer.
Keramiken verkar hålla runt 4-6år för dom flesta men detta beror till största delen hur försiktig man är vid ved ilägg.
Fläkten är ju en rörlig del så den håller nog inte heller i evighet.
Använd även sök funktionen på forumet det finns väldigt mycket skrivet om nästa alla olika pannor och om funderingar vid pannbyten/system byggnationer.
Liten vatten volym i pannan så det är lite energi som lagras i pannan där._ap_ skrev:
Sedan går det åt ca 0,3kWh för att värma 1kg keramik till "drifts temp".
Enligt ved profilen på pellets.info så skall hans baxi panna innehålla 46kg keramik 46x0,3=13,8kWh.
Sen så är det inte så ovanligt att en panna med omvändförbränning ligger på en vatten volym runt 100liter det dubbla mot en viadrus v7d som jag har så då måste pannan tillverka ca 3kWh extra där också.
Det gör att från en kall panna så måste dessa pannor med omvänd förbränning tillverka ca 15kWh mera energi innan dom är uppe i den verkningsgrad som är utlovad.
Och som de flesta vet så rymmer ju 1500liter endast 87kWh vid 50°C höjning.
Redigerat:
Jag har slutat rekomenderat pannor.Det finns alltid någon som kommer med någon billigare=bättre..
Hehe! Det skulle jag gärna göra om jag inte vore obotligt färgblind..knekten skrev:
Vad menar du? Jag tolkar det som att billigaste alltid är bäst. Jag vet inte om det nödvändigtvis är så.Andreas_Hansson skrev:
Hur som helst så kommer man troligen att få fundera tills man blir gråhårig sen köper man pannan av den ÅF som verkar trevligast och verkar ha bäst service.
Det jag egentilgen ville få fram med detta var att det är mindre skillnader på pannorna än vad verkningsgraden säger.
Köp en panna som du tycker verkar ha en bra återförsäljare och som verkar vettig för just ditt pannrum när pannan skall sotas och eldas.
Det är viktigt med isolering av rör och tankar för där skall du ju lagra energin du nyss tillverkat.
Är tankarna och rören dåligt isolerade så går det mycket ved hur effektiv panna än du köper.
Köp en panna som du tycker verkar ha en bra återförsäljare och som verkar vettig för just ditt pannrum när pannan skall sotas och eldas.
Det är viktigt med isolering av rör och tankar för där skall du ju lagra energin du nyss tillverkat.
Är tankarna och rören dåligt isolerade så går det mycket ved hur effektiv panna än du köper.
ruskigt bra förklarat men om det stämmer med verkligheten är en annan sak.
Sen tror jag att på 10 från nu kommer pannor utan keramik vara bannlysta,
visst värmer dom vattnet men dom kommer aldrig bli lika bra för miljön som en panna med keramisk förbränning.
Var det inte någon här som skulle göra en rökgas analys på sin Viadrus, resultat?
Sen tror jag att på 10 från nu kommer pannor utan keramik vara bannlysta,
visst värmer dom vattnet men dom kommer aldrig bli lika bra för miljön som en panna med keramisk förbränning.
Var det inte någon här som skulle göra en rökgas analys på sin Viadrus, resultat?
Analysen har tyvärr inte blivit gjord än pga att det först var strul med instrumentet sedan så jobbade jag på annan ort och efter det så vart det jul och nyår men det kommer jag lovar.
Men miljö kraven går att uppnå utan keramik viadrus har en miljögodkänd överförbrännings panna utan keramik.
Dock importerar inte lindqvist heating denna än (rätt nyligt den vart god känd).
Sedan är ju frågan hur mycket keramik som behövs för att uppnå rätt temp i en panna med omvändförbränning det finns ju pannor som klarar kraven galant men har begränsat med keramik typ dakon sedan finns ju atmos nya värsting där nästan hela eldstaden är i keramik den måste nog kopplas till väldigt stora tankar om man skall "tjäna" in uppvärmingen av keramiken för när den är varm verkar den ju vara ruggigt effektiv.
Sedan är ju frågan om man måste ha just keramik på alla platser för att isolera.
Keramik är ju väldigt bra på att tåla värme men stötar/slag av ilaggda ved trän tål den sämre.
Jag undrar hur alla dessa nya värmetåliga stål sorter skulle fungera som munstycke i en sådan panna, klarar stålet värmen så är det ju ett perfekt alternativ för då är ju problemet med skadad keramik vid ved ilägg borta.
Och det tester jag gjort i min panna så fungerar plåt lika bra som kermik för att isolera men den "slår" sig efter ett tag men det var bara vanlig plåt inte någon värmetålig sort.
Men miljö kraven går att uppnå utan keramik viadrus har en miljögodkänd överförbrännings panna utan keramik.
Dock importerar inte lindqvist heating denna än (rätt nyligt den vart god känd).
Sedan är ju frågan hur mycket keramik som behövs för att uppnå rätt temp i en panna med omvändförbränning det finns ju pannor som klarar kraven galant men har begränsat med keramik typ dakon sedan finns ju atmos nya värsting där nästan hela eldstaden är i keramik den måste nog kopplas till väldigt stora tankar om man skall "tjäna" in uppvärmingen av keramiken för när den är varm verkar den ju vara ruggigt effektiv.
Sedan är ju frågan om man måste ha just keramik på alla platser för att isolera.
Keramik är ju väldigt bra på att tåla värme men stötar/slag av ilaggda ved trän tål den sämre.
Jag undrar hur alla dessa nya värmetåliga stål sorter skulle fungera som munstycke i en sådan panna, klarar stålet värmen så är det ju ett perfekt alternativ för då är ju problemet med skadad keramik vid ved ilägg borta.
Och det tester jag gjort i min panna så fungerar plåt lika bra som kermik för att isolera men den "slår" sig efter ett tag men det var bara vanlig plåt inte någon värmetålig sort.
Just nu har jag en CTC Elcombi från -84 och eldar med ved. På panna står det 15kW med ved. Jag har lust att byta upp till en bättre panna eftersom jag har funderingar på att bygga ut pannrummet så jag får in 2st 1500l tankar. Bra pannor är lite väl dyra tycker jag men så såg jag denna/dessa pannor: http://www.defenda.com/viadrus-v10d.html Är det något att ha? Veden som jag får varierar i lite olika längder, från ca 20cm till 50cm.
Jocke
Jocke