Jag gjorde ett test i min viadrus klädde hela pannan med keramik, förbränningen vart mycket bättre men jag fick inte märkbart högre pannverkningsgrad (eller blir det systemverkninggrad?)pga att den ökade effektiviteten åts upp av uppvärmingen av keramiken.

Är då verkningsgraden typ 90% bara för att förbränningen vart bättre eller ligger den fortfarande på 80-85% som den gjorde före iom att jag förbrukade ju samma mängd ved för att värma lika mycket vatten?
 
Då t.ex Äfab testar så får dom uppgifter på inställningar från tillverkaren el så är tillverkaren med o sköter inställningarna/injusteringen så det är optimalt vilket det knappast är under hela eldningsförloppet om man inte har lamda styrning
.

Knegar du på ÄFAB?? Allvarligt hoppas jag att du har rätt.Enligt den jag snackade med så optimerade ÄFAB pannan vid mät tillfället.Men detta väcker en annan fråga
.Om man bara går på instälningar som tillverkaren rekommenderar innebär ju det att det kan finnas pannor som är bättre än vad resultatet visar.Eller.Och att dom värdena som tillverkaren rekomenderar inte är dom bästa för miljön. Att få en rättvis mätning är nog inte helt enkelt.;)
 
kricken_ skrev:
Jag gjorde ett test i min viadrus klädde hela pannan med keramik, förbränningen vart mycket bättre men jag fick inte märkbart högre pannverkningsgrad (eller blir det systemverkninggrad?)pga att den ökade effektiviteten åts upp av uppvärmingen av keramiken.

Är då verkningsgraden typ 90% bara för att förbränningen vart bättre eller ligger den fortfarande på 80-85% som den gjorde före iom att jag förbrukade ju samma mängd ved för att värma lika mycket vatten?
Hur mycket energi menar du lagrades i din keramik, det kan ju inte vara så mycket att det skulle förta en "mycket bättre förbränning"

Jag anser att det mesta av värmen i Inovans keramik går över i pannvattnet när det brunnit ut och fläkten stannar.

Och värmekapaciteten i keramik är mycket mindre än i vatten.
 
Nu vet jag inte hur många kg jag hade i pannan + att större delen är förbrukad till andra projekt nu annars hade det ju varit lätt att räkna ut.
 
Värmekapacitiviteten för stål är ungefär lika mycket mindre än för vatten som densiteten är högre.
För min panna, som har drygt 300 kg stål och annat krafs, samt 80 liter vatten, blir det ungefär 9 kWh, om jag räknar med en uppvärmning från 20°C till 90°C. Keramikbitarna blir förstås varmare, men väger bara några kg, så det spelar ingen stor roll.
 
Skall man hårdra det så skall man alltså köpa en mycket lätt panna :rolleyes:
 
Andreas_Hansson skrev:
Skall man hårdra det så skall man alltså köpa en mycket lätt panna :rolleyes:
En lätt panna med stort vedutrymme:confused:
 
Får göra som vikingarna, elda direkt på golvet.
 
Har man pannan i källaren är värmen som "stannar" i pannan egentligen inte förluster så länge som:
1) Temperaturen i pannrummet inte blir vansinnigt hög.
2) Överskottsvärmen inte försvinner genom skorstenen.
3) Värmen behövs i huset (Kall årstid).
 
aprilia-tobbe skrev:
.

Knegar du på ÄFAB??
ABSOLUT inte, Jag är nog bland dom som ifrågasat deras mätningar mest..
Därimot så har jag läst istortsätt alla tester dom gjort o i något test (minns inte vilket) stod att tillverkarna ibalnd va med, För natuligtvis vill ju tillverkarna att test som allmänheten läser ska va det bästa möjliga o om då pannan mitt i eldningen kommer upp i 90% verkningsgrad innebär det ju inte att det är så under hela eldningen som alla har det hemma, Några kanske sitter hemma med rökgasinstrument i pannrummet o ändrar primär o sekundär spjällen under hela eldningen.. :)
 
apersson850 skrev:
Får göra som vikingarna, elda direkt på golvet.
Ja det vore ju något.Då slipper man ju den fasansfulla keramiken oxå :D
 
Då måste nog jag ha en väldig massa keramik iom att jag har trä golv här hemma.
Hoppas att keramiken funkar lika bra att isolera organiska material annars blir det svårt att styra effekt uttaget på ett vettigt vis.
Man vill ju definitivt inte ha övertändning.

Och ja piken var fin och är noterad :)
 
Frågan är dock hur mycket keramik som behövs för att nå bra resultat.
Vissa tillverkare har ju väldigt lite och når ju bra resultat ändå.
T.o.m jag lyckas ju uppnå rätt temperatur i min viadrus för att alla gaser skall både lämna veden och förbrännas (dock inte utan hjälp av keramik eller plåt som isolering).
Tror som någon skrev här förut att utformning av primär och sekundär luft är av större betydelse.

Men det är klart det är billigare att slänga in lite extra keramik än att ändra en befintlig pannkonstruktion tex för att klara miljövärden för det är ju klart att keramiken höjer förbränningstempen och därmed så ökar ju chansen att lyckas förbränna större delen av gasen och därmed förbättra miljövärdena.

Viadrusen som jag har är det ett måste att införa extra isolering för att uppnå bra resultat iom att pannan är byggd som den är det finns nog rätt många pannor med omvändförbränning som lider av dessa problem också titta bara på hur många trådar som finns om problem med övertändning o.s.v.
 
PST skrev:
Har man pannan i källaren är värmen som "stannar" i pannan egentligen inte förluster så länge som:
1) Temperaturen i pannrummet inte blir vansinnigt hög.
2) Överskottsvärmen inte försvinner genom skorstenen.
3) Värmen behövs i huset (Kall årstid).
Så talar "ännu" en klok man! Men bättre en "ful" panna o stor ackvolym än en"fin" panna o liten ackvolym:)
 
Redigerat:
Köp en Vrmebaronen Vedolux 37 så är allt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.