Min svägerska har köpt en Effecta Woody. Verkar brinna bra men är ganska dum att lägga in ved i, jämfört med min Atmos. Ganska liten öppning och långt ner till bottnen på vedutrymmet.
 
Keramik eller inte spelar ingen roll. Keramik är ETT sätt för att lågan ska brinna ut ordentligt utan kylning.
Självklart finns det andra sätt att isolera lågan för att den ska brinna ordentligt. Det är ju det som är avgörande om det blir en miljögodkänd panna eller inte.

Det spelar väl ingen roll om keramiken väger 100 kg, visst, det tar lite mer tid innan pannan ger varmvatten. Men å andra sidan ger den tillbaka värmen när elden brunnit ut. Så ingen värme går till spillo.
Likaså om pannan är gjord av flera hundra kg gjutjärn. Trögt i början, man man får tillbaka värmen i slutet.

Jag kan varm rekomendera Gasell Quick Up. Både 45:an och 70:ian är bra pannor. Brorsan har en 45 och jag en 70.
Enda pannan som jag såg som ett alternativ till Gasell, var Baxi, Perifal som den hette då. Avgörandet föll på att jag fick raka och konkreta instruktioner på hur anläggningen skulle fungera. Gasell-leverantören var kanon att ha att göra med.
http://www.vedsol.com/produkter~8.php

Mats

Tur att vi har snälla Moderatorer här på ByggaHus, det spammas ganska hårt här. Sådant gillas inte på andra Forum.
 
Hur skall systemet lyckas tillgodogöra sig energin i keramiken när det brunnit ut om du inte har gjort en sk återvinningskoppling?
För de flesta system styr ju laddomat eller liknande med rökgastermostat och den slår ju som bekant av när det har brunnit ut och då blir ju energin i keramiken kvar i pannan.
 
Ja, och dessutom är det normalt så att pannan står och svalnar fortare än ackumulatortanken gör, så det blir aldrig något som kan gå in till tanken. Pannan ligger hela tiden under (när det inte brinner). Det enda pannan gör är att värma pannrummet lite och hålla igång självdraget genom skorstenen en längre tid.

Alltid blir någon kråka glad.
 
För att återgå till swoosh frågeställning.
Val av panna är inte lätt! jag stod där själv för något år sedan.Fråga dig först själv vilka krav DU har på din anläggning.Själv valde jag efter vilka pannor som hade representanter lokalt där jag bor och som verkade ha bra service. Jag pratade med folk som eldade ved om vad dom tyckte om sina pannor.(Få var faktiskt missnöjda)
I mitt fall föll till slut valet på en atmos mycket pga att dom hade en demo panna till ett bra pris och att dom har en verkstad bara 5 mil här ifrån.
Med facit i hand var valet bra för jag har under mitt förta år kunnat ha kontakt med dom och fått ordning på alla små problem som fanns i början.tex övertändning som förekom i början och visade sig bero på handhavande fel av mig.
Jag tror faktiskt inte att man ska stirra sig blind på siffror från sp.Mätningarna är gjorda vid ett eller två tillfälle med ett visst drag i skorsten och med ett bra bränsle.Mätningarna kan troligen skilja sij lite om man mäter vid ett annat tillfälle med annat drag och annat bränsle.Mitt råd är att i första hand gå på en leveratör som kan garantera en bra support och service.
Är priset mycket viktigt finns Orlan mf
Är du teknikintreserad är nog Effecta ett bra val
Prestige killen vill nog ha baxi eller den dyra fröling
lagom valen tror jag är Atmos eller Kalmar CTC mf
Det blev mycke text!!
 
Just nu lutar det mot en panna i mellan prisklassen. Jag har fastnat lite för en Calmar V33 som enligt planen ska eldas mot 4st 500L acktankar.
Alla pannor har väl sina fördelar och nackdelar men jag tror bestämt att det högre priset på exempelvis Baxi inte uppvägs av hur "mycket bättre" den är än en billigare panna.

Är det nån här på forumet som eldar med en likadan panna som jag och har fått det att funka? Skulle vara intressant att höra isf. Jag tror att dom flesta som har råkat ut för en liknande panna har varit nog kloka att byta bort den illa kvickt.

Hittade ett förslag på ombyggnad av passat pannan med hjälp av ett oljefat, ska testa det i helgen få se om man kan stå ut med skrället resten av vintern. Lite off topic men ändå...
 
Nej med fyra småtankar ska du nog inte satsa på nån bättre panna :)
 
Ska man köpa nya tankar så blir det både billigare och bättre med större tank, förutsatt att man inte måste riva sönder halva huset.
 
Jag satte in en calmar v33 med sidolucka för ca 3 år sedan. Är mycket nöjd med pannan än så länge. Lite problem i början innan man lärt sig hur man skall elda och ställa in pannan , men det är ju inte pannans fel. Köpte min privat till mkt bra pris men har ändå fått mycket bra service och support från trebema då det har behövts. Installerade den med 2st 750l tankar men har fått satt in en till 750l ,då 1500l ack blev alldeles för lite, samt har jag fått skrota planerna på att köra pellets som backup. Hade en kmp px20 och den gav inte nog med effekt för pannan. Nu kör jag olja istället om jag måste iväg några dagar. Är som sagt mycket nöjd med pannan men om jag skulle köpa en ny idag hade jag nog kollat på woodys lambda panna först.
 
Hej Swoosh jag hoppas du väljer en svensktillverkad panna så vi kan rädda lite jobb i Sverige och jag tror att de svenska pannorna inte är sämre än de importerade pannorna jag klarar av att värma mitt hus med en panna från Värmebaronen, för vi har ju svensk lön och ska väl klara av att köpa det vi tillverkar själva
 
skumpen, vilken av pannorna från Värmebaronen har du?
själv har jag sedan 2 månader sedan en combimax 30 UB, som jag är nöjd med.

En dubbelt så dyr panna hade oxå varit trevlig, om någon annan betalade den :)
 
Matss skrev:
Nej med fyra småtankar ska du nog inte satsa på nån bättre panna :)
Hehe, jag förstod att det skulle komma nåt i den stilen. Jag har funderat på 2 st 1500L tankar men för att få in dom i huset så måste jag gräva mig in och det innebär att jag måste bygga en ny bro in till huset också. Det kanske är värt det... :rolleyes:

Skumpen skrev:
Hej Swoosh jag hoppas du väljer en svensktillverkad panna så vi kan rädda lite jobb i Sverige och jag tror att de svenska pannorna inte är sämre än de importerade pannorna jag klarar av att värma mitt hus med en panna från Värmebaronen, för vi har ju svensk lön och ska väl klara av att köpa det vi tillverkar själva
Självklart vill jag köpa en svensk panna, om inte annat för att det troligen kan vara lite lättare att få tag på reservdelar och bra support vid eventuella problem. Som läget är nu ska man väl göra allt man kan för att hålla pengarna kvar i Sverige.
 
aprilia-tobbe skrev:
Jag tror faktiskt inte att man ska stirra sig blind på siffror från sp.Mätningarna är gjorda vid ett eller två tillfälle med ett visst drag i skorsten och med ett bra bränsle.Mätningarna kan troligen skilja sij lite om man mäter vid ett annat tillfälle med annat drag och annat bränsle.
Grejen är ju att man mäter instoppad energi och mäter hur mycket man får ut.
Det spelar ingen roll om du eldar med björk eller blandved.Man mäter hur effektiv pannan är på att ta energi från rökgaserna.
Det görs lika för alla pannor. Så vist kan man lita på SP tester.
Men det betyder inte att den med bäst verkningsgrad är bäst att sota,tända mm

Det finns dock mycket annat som man skall ta hänsyn till när man bygger ett värmesystem.Valet av ack tankar,Varmvatten beredning är mycket viktiga för systemverkningsgraden.

swoosh jag tycker verkligen att du skall försöka få in större tankar.
Jag vet att du inte kommer ångra dig.
 
Jo visst men verkningsgraden påverkas rimligen av hastigheten på rökgaserna och på vilken mängd rökgaser som produceras (effekten).Dvs verknings graden borde kunna skifta beroende på vilket drag du har.Det ändras lite under eldningen trots fläkt. Då olika bränslen har olika energi värden kan jag tänka mig att det kan skilja även om man försöker att öka den primär luft osv med tex barr ved.
Jag kan till lägga att min panna kom från ÄFAB och hade varit där på en demo. Och den var när jag fick den rejält strypt.Enl tekniker på atmos så brukar ÄFAB strypa pannor vid tester för att få hög verkningsgrad. Och det är enkel logik lägre effekt mindre fart på gaserna = Högre verkningsgrad.Sen om denna ändring är linjär mellan pannorna vet jag inte. Men jag har för mig att jag läste någon Dansk test där många pannor hade andra värden än SP.
Men jag är ingen guru på pannor så jag kan ha fel!

Åter till swoosh. Jag håller med Andreas om att du ska tänka till om acc tankarna.
 
Redigerat:
För att fötydliga mitt syfte med kommentaren om verkningsgrad.
Vad jag menar är att jag inte tror att det i praktiken skiljer nämvärt på en panna med tex 88% eller Atmos gse med 91% .
Därimot är det givetvis skilnad på en panna med 75% och en med 91%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.