Vid underhåll så behöver man inte följa dagens regler. Man ska kunna laga det som är trasigt utan att tvingas ta extra kostnader. Så om TS redan hade haft golvvärme i badrummet så hade kan kunnat laga det utan krav på JFB.

Vid renovering/ombyggnad ska dock dagens regler följas. Men de gäller för den del som renoveras. Så badrummet åker på en JFB. Resten av huset som man inte rör måste inte upprustas med JFB.

• Gilla
Lars_P2006 och 2 till
  • Laddar…
Därmed inte sagt att det är en dålig idé att installera en JFB som täcker hela anläggningen (ev. med vissa grupper undantagna enligt ovan.) Tvärtom. Det är en bra idé.

Det går oftast utmärkt att köra ett vanligt hus på endast en JFB, jag har själv gjort det i många år.

MEN, jag har ingen eldriven uppvärmning skall sägas, så har man det så får man ta det med i beräkningen.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
A
Man bör medveten och kanske mentalt föreberedd om värsta scenariot inträffar tycker jag.
Att jordfelsbrytaren löser ut när det är mörkt och kallt, kanske på natten och går inte att återställa med följden att hela huset är strömlöst.
Det kan nog vara en jobbig situation för många.

• Gilla
UrbOls och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Man bör medveten och kanske mentalt föreberedd om värsta scenariot inträffar tycker jag.
Att jordfelsbrytaren löser ut när det är mörkt och kallt, kanske på natten och går inte att återställa med följden att hela huset är strömlöst.
Det kan nog vara en jobbig situation för många.
Det är väl värre scenario att få ström i sig eller att det skulle börja brinna pga nån defekt där jfb skulle ha hjälpt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det är väl värre scenario att få ström i sig eller att det skulle börja brinna pga nån defekt där jfb skulle ha hjälpt
Flera olika skribenter, däribland jag, har skrivit att JFBer är bra.
I den text du citerar återger jag vad reglerna säger om bl.a JFB.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Flera olika skribenter, däribland jag, har skrivit att JFBer är bra.
I den text du citerar återger jag vad reglerna säger om bl.a JFB.
Det var nåt gammalt svar som jag inte skrev klart som råkade hänga med när jag citerade det andra texten, trodde jag hann ta bort innan det märktes😂

J J-banan skrev:
Det där blir ju lite akademiskt, hur stor risk det är för det ena eller andra scenariot.

D Dilato skrev:
Det där blir ju lite akademiskt, hur stor risk det är för det ena eller andra scenariot.
Beror på vad man tycker är det värre scenariot, den löser inte ut bara för att jävlas

U UrbOls skrev:
Hmmm, eftersom jag inte hade någon JFB när dom satte in min S-2125 (och min nya VMM-225) så behövdes inga JFB men om jag sätter in en JFB så behöver dom plötsligt separata JFB.

Tolkar inläggen i tråden som att jag har flera alternativ om jag vill behålla nuvarande central:

1) Separata JFB för elpannan och värmepumpen och en för resten av huset. Dvs 3 stycken JFB/PSA
Eller:
2) En PSA för badrumsgruppen.

Är detta rätt uppfattat?
Jag tycker att ni i onödan tolkar det som står i Nibes manual på ett bakvänt och onödigt besvärligt sätt. Ska man övertolka ännu mer så är ju din PSA i 2) också en jordfelsbrytare som skulle kunna föra med sig nya krav på jordfelsbrytare till värmeanläggningen. Poängen är ju ändå att de inte ska ligga under samma JFB som resten av huset. Jag tycker du var rätt ute i ditt första inlägg, passa på och se till så att relevanta delar av anläggningen (ffa uttag) skyddas av JFB när du ändå håller på. Men värmeanläggningen kan du lägga utanför.

3) En ny kapsling i anslutning till din gamla central med säkringar till Elpanna, LVVP, och Växelriktare som läggs utanför JFB, tillsammans med en JFB som matar din gamla central. Hela din gamla central blir då skyddad av JFB.

E ErikAdolfsson skrev:
3) En ny kapsling i anslutning till din gamla central med säkringar till Elpanna, LVVP, och Växelriktare som läggs utanför JFB, tillsammans med en JFB som matar din gamla central. Hela din gamla central blir då skyddad av JFB.
Tänker att jag kommer att hamna här för eller senare. men har en fråga som jag glömt ställa innan;

Kan det vara så att elektriker la växelriktaren som en grupp eftersom jag inte hade någon JFB? Fungerar JFB om vxl-riktaren ligger efter JFB?

En annan fråga, är det några problem att fixa så att lägga växelriktaren (vid blå pil) utanför JFB givet hur det ser ut hos mig? Vad gör man?

• Bild på en elcentral med säkringar ovanpå och en blå pil som pekar på en kabel ovanför centralen. Varselskylt om solcellssystem syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U UrbOls skrev:
Tänker att jag kommer att hamna här för eller senare. men har en fråga som jag glömt ställa innan;

Kan det vara så att elektriker la växelriktaren som en grupp eftersom jag inte hade någon JFB? Fungerar JFB om vxl-riktaren ligger efter JFB?
Ja, med plats i centralen och utan JFB så funkar det ju fint som du har det.

Växelriktaren ska som jag ser det anslutas före alla ev. JFB:er som skyddar annan utrustning.
Vid ett jordfel vill du ju koppla bort växelriktaren från felet (även om den ska stänga ner vid nätbortfall). Om växelriktaren kopplas in efter finns det risk att dels JFB löser ut i onödan, och möjligen även risk att den under vissa omständigheter inte löser ut när den borde. Det bör framgå av installationsanvisningen till växelriktaren hur den ska kopplas in mot anläggning med JFB:er.

En till aspekt på temat som måste tas hänsyn till är att delar av installationen måste dimensioneras efter den sammanlagda strömmen från både nätet och växelriktaren alternativt skyddas med extra säkring.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
U UrbOls skrev:
En annan fråga, är det några problem att fixa så att lägga växelriktaren (vid blå pil) utanför JFB givet hur det ser ut hos mig? Vad gör man?
Om du sätter en ny kapsling under din befintliga central med säkring till växelriktaren så ska ju kabeln flyttas från de tre diazedsäkringarna i din gamla central till den nya säkringen, förmodligen är trådarna för korta och får skarvas i centralen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Därmed inte sagt att det är en dålig idé att installera en JFB som täcker hela anläggningen (ev. med vissa grupper undantagna enligt ovan.) Tvärtom. Det är en bra idé.

Det går oftast utmärkt att köra ett vanligt hus på endast en JFB, jag har själv gjort det i många år.

MEN, jag har ingen eldriven uppvärmning skall sägas, så har man det så får man ta det med i beräkningen.
Jag har kört mitt hus på en JFB i 21 år utan problem förrän förra veckan då min FLVP löste ut den. Men det problemet är fixat och nu går hela huset på en JFB igen (numera typ B pga laddboxar).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
förmodligen är trådarna för korta och får skarvas i centralen.
Och det är tillåtet? (frågar den okunnige)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.