2 007 läst · 45 svar
2k läst
45 svar
Ny jordfelsbrytare, hur tänker man?
Föräldrarna satte in en jfb för en massa år sedan (någon gång på 80-talet) vid en liknade central (normkapsling utanför plåtcentralen).
En jfb för rubbet. Mycket lite problem med detta. Varmvattenberedaren löste jfb en gång, då var det dags att byta beredaren.
Senast var det snabbplattan på spisen som var slut, triggade jfb. Ny platta för 400-500 kr så var det löst.
Hade även strul med en gammal bilvärmare som löste jfb vid regn/fukt/salt.
Luftvärmepumparna har aldrig orsakat jordfel och utlöst jfb ej heller kyl och frys.
En jfb för rubbet. Mycket lite problem med detta. Varmvattenberedaren löste jfb en gång, då var det dags att byta beredaren.
Senast var det snabbplattan på spisen som var slut, triggade jfb. Ny platta för 400-500 kr så var det löst.
Hade även strul med en gammal bilvärmare som löste jfb vid regn/fukt/salt.
Luftvärmepumparna har aldrig orsakat jordfel och utlöst jfb ej heller kyl och frys.
Moderator
· Stockholm
· 52 970 inlägg
Det kan ju diskuteras. OM det skulle vara så illa att skyddsjorden till värmepumpen också är trasig, så blir det farligt. Men eftersom det inte enl. regleverket krävs jfb till fast installerade prylar, så har man tydligen bedömt att risken för fel på skyddsjordningen på fast installerad utrustning är så liten att jfb inte skall behövas.J J-banan skrev:
En "nackdel" med jordfelsbrytare är att den kommer att lösa ut redan vid rätt litet fel på en värmepatron, och då stänga av allt helt. Om värmepatronen istället får fortsätta och till slut bli så trasig att den istället löser ut en säkring, så kommer du fortfarande att ha värme ifrån ett eller två element (antaget att du har trefasvärmare, Y eller D kopplad). Och så länge felströmmen leds bort av skyddsjord, så har du inget akut farligt.
Exakt hur säkerhtsfolket resonerar i den här balansen mellan funktionssäkerhet och personsäkerhet vet jag inte.
Så här skriver t.ex. NIBE i installationsanvisningen för deras senaste LVVP utedel:
- Om fastigheten har jordfelsbrytare ska S2125 förses med en separat sådan.
- Jordfelsbrytaren ska ha en märkutlösningsström på högst 30 mA.
Och så här i installationsanvisningen för motsvarande inomhusdel med tanken och el-patronen:
- Om fastigheten har jordfelsbrytare bör VVM S325 förses med en separat sådan.
För inomhusdelen är det då främst brandskyddet som man tänker på då innerdelen är fast installerad med jordade plåtar runt om. Då kan en 300 mA jfb passa bra och minska risken att ett väldigt litet fel orsakar frysskador på huset en kall vinter om man t.ex. är bortrest.
- Om fastigheten har jordfelsbrytare ska S2125 förses med en separat sådan.
- Jordfelsbrytaren ska ha en märkutlösningsström på högst 30 mA.
Och så här i installationsanvisningen för motsvarande inomhusdel med tanken och el-patronen:
- Om fastigheten har jordfelsbrytare bör VVM S325 förses med en separat sådan.
För inomhusdelen är det då främst brandskyddet som man tänker på då innerdelen är fast installerad med jordade plåtar runt om. Då kan en 300 mA jfb passa bra och minska risken att ett väldigt litet fel orsakar frysskador på huset en kall vinter om man t.ex. är bortrest.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 816 inlägg
Jag tolkar detta som att de inte kräver en JFB för varken inne- eller utedel.
De säger bara att om man vill ha en JFB, då bör de vara en separat JFB.
De säger bara att om man vill ha en JFB, då bör de vara en separat JFB.
Dom verkar ha svårt att ha koll själva.J Josth skrev:
I dokumentet https://www.nibe.eu/assets/documents/30279/639089-1.pdf sid 13 säger dom:
Om fastigheten har jordfelsbrytare bör S2125 förses med en separat sådan.
Jordfelsbrytaren bör ha en märkutlösningsström på högst 30 mA.
Du måste ha hittat ett äldre produktblad som egentligen inte gäller längre. Det gällde 2021-11-04 till 2022-02-28. Produktbladet som gäller nu är: https://professional.nibe.eu/document/Produktblad/739017-3.pdf Till NIBE finns det väldigt mycket dokumentation tillgängligt på gott och ont, mest gott tycker jag.
Ok, så pumpen har blivit farligare med tiden 😉🤓J Josth skrev:
D Dilato skrev:
Hmmm, eftersom jag inte hade någon JFB när dom satte in min S-2125 (och min nya VMM-225) så behövdes inga JFB men om jag sätter in en JFB så behöver dom plötsligt separata JFB.J Josth skrev:
Tolkar inläggen i tråden som att jag har flera alternativ om jag vill behålla nuvarande central:
1) Separata JFB för elpannan och värmepumpen och en för resten av huset. Dvs 3 stycken JFB/PSA
Eller:
2) En PSA för badrumsgruppen.
Är detta rätt uppfattat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 816 inlägg
Ja.
Det räcker med en JFB/PSA för badrummet, du behöver inte sätta in flera om du inte vill.U UrbOls skrev:Hmmm, eftersom jag inte hade någon JFB när dom satte in min S-2125 (och min nya VMM-225) så behövdes inga JFB men om jag sätter in en JFB så behöver dom plötsligt separata JFB.
Tolkar inläggen i tråden som att jag har flera alternativ om jag vill behålla nuvarande central:
1) Separata JFB för elpannan och värmepumpen och en för resten av huset. Dvs 3 stycken JFB/PSA
Eller:
2) En PSA för badrumsgruppen.
Är detta rätt uppfattat?
Deras krav på separata JFB till deras grejer är för att slippa att hela värmesystemet dör bara för att en JFB som skyddar hela huset löser ut när det blir fuktigt i julbelysningen, typ.
Mnja, man kan väl fortfarande strunta i JFB helt?
Eller så en för alltihop precis som inlägg #16? Jag har en JFB på en gammal lång treraders diazed. Kan inte minnas några problem faktiskt, och nu har jag en NIBE inverter BVP sen ett par år, och JFB har då aldrig löst ut,,
Eller så en för alltihop precis som inlägg #16? Jag har en JFB på en gammal lång treraders diazed. Kan inte minnas några problem faktiskt, och nu har jag en NIBE inverter BVP sen ett par år, och JFB har då aldrig löst ut,,
Kan inte strunta i JFB eftersom jag ska ha elektrisk golvvärme i badrummet.L Lars_P2006 skrev:
Nu är det inte rätt som du skriver, med att det inte är någon fara. Nej ingen fara för person, men tanken med en elpatron är det fara för. Spänningen går över till tankens mantel som är jordad och värmer en del när en patrondel har spruckit. detta medför att på den sämsta delen av tanken så kommer spänningen att äta ett hål. Med påföljd att ett byte av tanken/VVB är ett måste. Det kan något år, men hålet kommer att bli, med läcka som följd.H hempularen skrev: