JAhl skrev:
Jag har byggt två liknade trappor med brutna hörn som utvändigt och även undertill liknar det som hahalj visar på sina bilder. Jag har dock byggt dom så att dom består av tre "fristående våningar" som helt enkelt travas på varandra. Då behövde jag bara lägga understa våningen i våg direkt på leca stenar eller plattor på marken sedan var det bara att trava de två andra våningarna ovanpå. Praktiskt när man tappar ner något genom springorna under trappan, man skjuter/lyfter helt enkelt bort en eller flera våningar så kan man passa på att städa bort spindelvävar och musbon. Det ger som jag nämnt enklare underarbete, men man måste ha en bärande ram runt varje våning så att de ligger stadigt på varandra. Jag trodde att jag skulle bli tvungen att fästa ihop våningarna men tyngden gjorde att man inte kan rubba stegen av misstag. Bifogar två bilder på min tvåstegstrappa.
Men det är ju helt fenomenalt! Har länge funderat över detta, kommer bli tvungen att bygga en trappa som måste gå att flytta och så kommer det först en förträfflig ritning över en snygg trappa och sedan som grädde på moset - en isärtagbar! Kan det bli bättre? Tveksamt! (y)
 
Jag hittade en bild på trestegstrappan också här kommer den DSC03932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
noTHORious och 2 till
  • Laddar…
Väldigt snygg och praktisk!
 
  • Gilla
ludvig Broome
  • Laddar…
Var precis ute och mätte lite inför kommande trappbygge och då slog det mig - hur högt skall egentligen en entrétrappa gå? Jag har haft en fantastisk trappa av lastpall de senaste åren så jag blir lite osäker på hur det egentligen ser ut på mer normala hus. :)
Bifogar en nytagen bild - hur högt skall översta planet gå? Högre än nu förstår jag men hur högt är brukligt?

20140816_205352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Steghöjden brukar vara ca 16 cm, stegdjupet 25 -30 cm. Men det där beror på hur man vill nyttja trappan. Ska man kunna sitta i kvällssolen o fika på ett trappsteg så bör nog stegdjupet vara bortåt 35 cm. Översta trappsteget tycker jag ska vara så högt (eller lågt) att man kan ställa ett par träskor, eller vad man brukar använda för typ av utetofflor, på översta trappsteget utan att dom är ivägen när man öppnar dörren. Det blir väl så där ca10 cm från dörrens underkant.
 
Redigerat:
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Say what? Är det verkligen praxis att översta planet skall vara en dm nedanför tröskeln?
 
Praxis kan jag inte svara på men praktiskt är det
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Jag har då båda mina trappor precis under tröskelblecket, dvs nästan i samma nivå som innergolvet. Blir väl ca 4-5 cm under dörrbladet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Funkar säkert bra också om man inte har träskor stående på trappan. En annan sak att tänka på är att överst plattformen skall vara så stor att man kan öppna dörren bekvämt utan att behöva kliva ner ett steg. Utrymmet behövs speciellt på dörrens handtagssida. När det gäller steghöjden så bör den bara inte vara för hög, jag har gjort trappor från 12 cm upp till 17 cm, är den högre då blir det obekvämt och risk för att man snubblar.
 
Vi har platån ca 7-8 cm under dörrbladet, platåns yta är 155 cm bred och 146 cm djup, steghöjden är 16,5 cm, stegdjup 26 cm.
 
Har inte tänkt ha några träskor nedanför dörren, däremot en tillräckligt stor platå överst för att kunna ställa tofflor vid sidan av. Men då tolkar jag er som att det går att ha lite vilken höjd som helst?
 
Korvgubbe
Jag föredrar när trappan har samma höjd som dörren, så att första klivet ut ur huset inte blir ett kliv nedåt. Känns mycket säkrare tycker jag.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Jag föredrar när trappan har samma höjd som dörren, så att första klivet ut ur huset inte blir ett kliv nedåt. Känns mycket säkrare tycker jag.
Du tänker att trappan ligger ovanför och utanför tröskelplåten då alltså?
 
  • Gilla
chillibow
  • Laddar…
Korvgubbe
Dalbotös skrev:
Du tänker att trappan ligger ovanför och utanför tröskelplåten då alltså?
Ja nu menade jag givetvis inte att det skulle vara på millimetern exakt samma höjd, utan fortfarande så att det går att öppna dörren utan problem. Det är mest att man inte ska behöva kliva ned ett steg samtidigt som man kliver ut. Låt trappan sluta precis under tröskelplåten så blir det nog bra.
 
  • Gilla
hahalj och 1 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Här är en uppdaterad skiss över regelverket:
[bild]

Bifogar också sketchup-modellen om någon vill ha.
Hej!
Får man fråga vilka mått du har i det avkapade hörnet? Och hur många graders vinkel är det?
Vill bygga exakt en sån trappa fast med 5 steg.
Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.