hahalj
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Hej!
Får man fråga vilka mått du har i det avkapade hörnet? Och hur många graders vinkel är det?
Vill bygga exakt en sån trappa fast med 5 steg.
Tacksam för svar!
Min sketchup-ritning på trappan hittar du i detta inlägget: https://www.byggahus.se/forum/threa...fasat-hoern-behoever-rad.239417/#post-2058815
där finns alla mått du undrar över.
Säg till om du behöver något mer.
 
  • Gilla
Leppsson och 1 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Min sketchup-ritning på trappan hittar du i detta inlägget: [länk]
där finns alla mått du undrar över.
Säg till om du behöver något mer.
Kan inte öppna den filen :(
 
hahalj
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Kan inte öppna den filen :(
Du kanske inte har sketchup? Jag kan fixa en PDF-utskrift. Kan ta några dagar innan jag hinner ordna det.
 
hahalj hahalj skrev:
Du kanske inte har sketchup? Jag kan fixa en PDF-utskrift. Kan ta några dagar innan jag hinner ordna det.
Vad är sketchup? Ja eller om du bara kan ta en printscreen och lägga ut, kanske är lättare?
 
hahalj
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Vad är sketchup? Ja eller om du bara kan ta en printscreen och lägga ut, kanske är lättare?
Rekommenderas: https://www.sketchup.com/sv/products/sketchup-free

Javisst, kan fixa det istället, tar lika lång tid. Nån gång senare i veckan.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Rekommenderas: [länk]

Javisst, kan fixa det istället, tar lika lång tid. Nån gång senare i veckan.
Otroligt snällt av dig! Tack!
 
hahalj
Här är ett utsnitt av hörnet med några mått. Betrakta dem som ungefärliga, jag använder mina skisser som en guide när jag bygger, dvs det kan skilja lite mot verkligheten.
Säg till om det är något specifikt mått du undrar över.

3D-modell av en träkonstruktionens hörndel med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj hahalj skrev:
Här är ett utsnitt av hörnet med några mått. Betrakta dem som ungefärliga, jag använder mina skisser som en guide när jag bygger, dvs det kan skilja lite mot verkligheten.
Säg till om det är något specifikt mått du undrar över.

[bild]
Tusen tack :)
Var just Hörndelen jag var sugen på :) vi ska bila bort cementtrappan i helgen och bygga en sån här som du gjort ist :)
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Istället för lutande vangstycken med kilar på, ta 45x170 som ligger på backen och trava dom på varandra. Enkelt och stadigt. Går åt lite mer virke men det är det värt. Placeringen i sidled verkar du ha hittat på ritningen redan.

170 reglar blir lagom när du har 45mm virke i stegen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-ombyggnad.100276/
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
engs
Vad tror ni om denna konstruktion? En flytande entrébro på plattor till groventren.
Tanken just nu är att klä in det i 28 x 120 sibirisk lärk på detta sen, men det kanske blir vanligt tryckt också.
En trapp nästan hela vägen runt, lämnar full höjd på bron där dörren öppnar mot ytterkanten på mot denna.

Samtliga reglar är på 45 x 145.

Trappstegsdjupet är på 300 nu, helt efter vad det råkade bli pga plattornas storlek när jag la reglarna på varsin sida om dessa. Är det för klent?

Första lagret
CAD-ritning av en flytande entrébro konstruktion i trä intill en ytterdörr, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med andra regel-lagret på plats.
3D-ritning av en flytande entrébro i trä med måttangivelser och konstruktionsreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
engs engs skrev:
Vad tror ni om denna konstruktion? En flytande entrébro på plattor till groventren.
Tanken just nu är att klä in det i 28 x 120 sibirisk lärk på detta sen, men det kanske blir vanligt tryckt också.
En trapp nästan hela vägen runt, lämnar full höjd på bron där dörren öppnar mot ytterkanten på mot denna.

Samtliga reglar är på 45 x 145.

Trappstegsdjupet är på 300 nu, helt efter vad det råkade bli pga plattornas storlek när jag la reglarna på varsin sida om dessa. Är det för klent?

Första lagret
[bild]
Med andra regel-lagret på plats.
[bild]
Vet inte om du byggt än, men första lagret kan du se som bärlinor o då behövs inte alla gröna kortlingar. Dvs en bärlina längst in mot väggen, en längst ut och en i mitten. Och sen lägger du till för trappsteget på valfritt djup. Det andra lagret är spikreglar och ligger 90 grader mot bärlinorna. Här lägger du till för fris och kortlar i mitten.

Dvs på första lagret behöver du inte de gröna generellt, på det andra inte de gula generellt

30cm blir jättebra. Tänk på att du ska ha ca 3cm överhäng över trappsteget.
 
engs
Ja jag fick frågan från brorsan om jag skulle bygga kärnbombssäkert....

En bärlina mindre, inga kortlingar på nedre lagret samt lite mindre förändringar i useendet efter jag börjat bygga och ser det i verkligheten. Håller på att skruva trallen nu. Blir 2cm överhäng, fris med en bräda. Blev vanligt tryckt till slut efter att ha läst om för många som varit besvikna på lärk samt att den inte ska vara lika slitstark.

Frågade i annan tråd om mellanrum på trallen då den man hittar nu är torr och lätt så kan nog inte lägga den kloss an. Kört på 3mm ivf.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Här är ett utsnitt av hörnet med några mått. Betrakta dem som ungefärliga, jag använder mina skisser som en guide när jag bygger, dvs det kan skilja lite mot verkligheten.
Säg till om det är något specifikt mått du undrar över.

[bild]

Får man fråga vad kostnaden för materialet har blivit på denna trapp?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
hahalj
Sutterängvillan Sutterängvillan skrev:
Får man fråga vad kostnaden för materialet har blivit på denna trapp?

Med vänlig hälsning, Sandra
Fråga går bra, men har tyvärr inget exakt svar så här fyra år senare. Skulle gissa på virkeskostnad 1500-2000 kr, skruv och bleck 5-700 kr, plintar och plattor 7-800 kr. En gissning som sagt.
 
  • Gilla
Sutterängvillan
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Jag håller på och skissar på vår nya entrétrappa. Tanken är att den ska se ut som nedan när den är färdig:

[bild]

Har dock lite funderingar kring hur jag gör regelverket, har skissat upp det så här:

[bild]

Framförallt är det hörnet som jag känner mig lite osäker på. Behöver jag fälla in fler kortreglar på tvären i hörnet för att det ska bli stadigt? Eller borde jag sätta ytterligare ett vagnstycke där istället?

Den övre delen av trappan kommer skruvas i betongplint som står i gruset under trappan och vagnstyckena ställs på betongstenplattor som ligger löst i gruset. Vad tror ni om detta? Borde jag också lägga asfalt under vagnstyckena ovanpå stenplattorna?
Kan du skriva till mig i PM? Jag kan inte genom på din profil, har några frågor om din ritning:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.