3 786 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Ny enfas-svets, avrådan från att använda skarvsladd?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Man undrar ju varför de har möjlighet att ställa frågor om den som tar emot frågan inte kan skicka den vidare till någon som kan svara..
Jag är inte säker på att Verktygsboden har nån som kan svara oavsett hur vidarekopplad du är. Skulle du ringa tex ESABs support och ställa samma fråga så skulle du troligtvis få samma svar från kundtjänsten om det inte gick att läsa sig till i ett datablad.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Nu kom svaret, de hade kontaktat fabriken som tillverkar dem och frågat.
De har mycket riktigt PFC...
De har mycket riktigt PFC...
Själv brukar jag börja med manualen. Står på idan 10 att den har PFC energilagringsinduktor.
Att kundtjänst inte har sådan detaljkunskap med tanke på sortimentbredden är ju egentligen inte konstigt.
Så attf rågan behöevr skickas vidare för deras räkning tycker jag faktiskt är förståligt.
Att kundtjänst inte har sådan detaljkunskap med tanke på sortimentbredden är ju egentligen inte konstigt.
Så attf rågan behöevr skickas vidare för deras räkning tycker jag faktiskt är förståligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är ju PFC mer än en induktor. Man ja, det är konstaterat sen rätt länge att den faktiskt har PFC. Det som är spännande är som sagt att Verktygsboden inte vet det.M mojjen skrev:
Hej mojjenM mojjen skrev:
PFC som betyder Power Factor Correction handlar om faskompensering, och innebär att man försöker se till att grundtonens (50 Hz) ström och spänning ligger i fas.
Det finns två grundtyper, aktiv och passiv PFC.
Den aktiva PFC är betydligt bättre på att faskompensera och klarar dessutom att klara ett större inspänningsområde och att reducera övertoner i strömmen och sitter i de flesta switchade nätdelar idag.
Dock ger dessa switchade nätdelar ifrån sig rester av switchningen i form av switchbrus i frekvensområdet 2-150 kHz
Här hittar ni en beskrivning; “What is Power Factor Correction?”
https://www.sunpower-uk.com/glossary/what-is-power-factor-correction/