D Daniel 109 skrev:
Jag kör med en 1,5mm^2 skarvsladd med lite längd på ibland. Det medför att effekten på svetsen blir märkbart lägre. Men jag har inte märkt av någon risk med det.
Faran är väl i första hand att kabeln blir varm. Skulle det bli för varmt, så skulle någon isolering kunna skadas. Vilket kan leda till kortslutning, eller i värsta fall brand.
Men en svets körs ju bara i ganska korta sekvenser. Så normalt sett hinner den väl kallna emellan.
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
F
A AG A skrev:
Faran är väl i första hand att kabeln blir varm. Skulle det bli för varmt, så skulle någon isolering kunna skadas. Vilket kan leda till kortslutning, eller i värsta fall brand.
Men en svets körs ju bara i ganska korta sekvenser. Så normalt sett hinner den väl kallna emellan.
Det behövs väldigt mycket värme för att det skall hända. Men du har ju rätt i sak, det skulle kunna bli väldigt farligt. Jag har sett exempel på det, det har då handlat om dåligt underhåll/nån som inte haft koll på vad man gjort där svetskrets kommit i kontakt med ledande enclosure. Typ, nån isolator har glömts bort runt tex EuroConnector vid service eller nåt sånt. Då returnerar svetskrets rakt ut i skyddsjord som i princip överhetar och smälter kabelisolering på både skyddsjord och fas då det kan vara fler hundra Amp. Och det är ett isolerat system via transformering så det blir inte nåt som löser jordfelsbrytare heller. Hela höljet om det är i plåt blir plötsligt fas, i det läget borde dock säkringen poppa rätt omgående då det blir en kortslutning.
 
F fsn skrev:
Det behövs väldigt mycket värme för att det skall hända. Men du har ju rätt i sak, det skulle kunna bli väldigt farligt. Jag har sett exempel på det, det har då handlat om dåligt underhåll/nån som inte haft koll på vad man gjort där svetskrets kommit i kontakt med ledande enclosure. Typ, nån isolator har glömts bort runt tex EuroConnector vid service eller nåt sånt. Då returnerar svetskrets rakt ut i skyddsjord som i princip överhetar och smälter kabelisolering på både skyddsjord och fas då det kan vara fler hundra Amp. Och det är ett isolerat system via transformering så det blir inte nåt som löser jordfelsbrytare heller. Hela höljet om det är i plåt blir plötsligt fas, i det läget borde dock säkringen poppa rätt omgående då det blir en kortslutning.
Det lät betydligt värre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Läskigt!
 
F fsn skrev:

Vilken ESAB Tig är det du har? …
Rogue ET 200iP PRO
Uppfyller EN60974-1, EN60974-3 och EN60974-10 enligt manualen.
 
A AG A skrev:
Faran är väl i första hand att kabeln blir varm. Skulle det bli för varmt, så skulle någon isolering kunna skadas. Vilket kan leda till kortslutning, eller i värsta fall brand.
Men en svets körs ju bara i ganska korta sekvenser. Så normalt sett hinner den väl kallna emellan.
Men visst är det så att vi har säkringar som ska skydda kablaget, hur vi än belastar så ska säkringen lösa ut före att kablaget brinner upp.
Oavsett hur långa kablar vi använder.
Även om nu Dan skulle skarva med en 1,5 mm2 så blir den inte så varm om den ligger på golvet utan säkringen löser först.

Sedan är det en helt annan grej med utlösningsvillkoret som har med personskydd att göra.

Protte
 
Säkringen är dimensionerad för att skydda den fasta anläggningen. En ihoprullad skarvsladd kan absolut bli för varm utan att säkringen löser. Hobbysvetsare brukar dock inte svetsa så länge i sträck att det är ett problem.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Rogue ET 200iP PRO
Uppfyller EN60974-1, EN60974-3 och EN60974-10 enligt manualen.
Ja, den har PFC. Alla Rogue med tilläget PRO har PFC.


60974-1 Är den generella sveststandarden
60974-3 Arc Striking and Stabilizing device, vet inte riktigt men funderar på om det kravställer HF på TIG?
60974-10 hanterar EMC

Alla hänvisar mycket tillbaka till -1 och det är korsreferenser där det hänvisas kors och tvärs till tex 60974-7 som handlar om pistoler och -14 som handlar om validering och calibrering mm

Den som sticker ut lite är 60974-6 "Limited duty equipment" som jag aldrig har sett på nån manskin men det skall tydligen finnas på nåt extremt lågspecat lågpris nån stans. Det är begränsat till 1-fas, nån form av maximal uteffekt, lättnader på vissa krav men tuffare EMC-krav och det står även att det är för utrustning som i första hand vänder sig till lekmän.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Jag tror faktiskt inte det. Vad var det för svets, man borde se det på specifikationen, verkningsgrad mm? Det är en rätt påtaglig kostnadsökning med en PFC och jag har aldrig sett nån TIG DC under 12000kr eller nån AC/DC under ca 20000kr med PFC. Jag gissar att energilagringsinduktor är precis vad det låter som, DC-kapacitans som är nödvändigt för att en 1-fas svets öht skall vara svetsbar då det helt enkelt inte finns nån effekt alls 2ggr/50Hz från AC-nätet. Det är av den anledningen det finns massa gamla svetsare med gamla maskiner som säger att det inte funkar att svetsa med 1-fas.
@Dan_Johansson Var det inte en PELA du köpte? Är det en Pela W203 ACDC så verkar den ha PFC faktiskt. Om det är så så är det väldigt mystiskt varför det ståt att man inte får ha skarvsladd i manualen. Det brukar vara en skrytsak i databladen att man fixar långa sladdar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Japp, det är den 👍🏾.. Ställde en fråga på verktygsbodens hemsida om PFC, men det är ingen som svarat än...

Hur kom du fram till att den har PFC? 😄
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, det är den 👍🏾.. Ställde en fråga på verktygsbodens hemsida om PFC, men det är ingen som svarat än...

Hur kom du fram till att den har PFC? 😄
Yrkeshemlighet…. Eller, på verktygsbodens hemsida fanns en hel del reservdelar listade.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hur såg kretskorten ut då?

Jag har hört att Pela inte bara smackar ett klistermärke på generisk kinaprodukt utan faktiskt har lite krav på prylarna, men om man köpt en maskin med PFC och inte ens marknadsför fördelarna med det så känns det ju inte som att man vet vad man köpt.. 🤔
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur såg kretskorten ut då?

Jag har hört att Pela inte bara smackar ett klistermärke på generisk kinaprodukt utan faktiskt har lite krav på prylarna, men om man köpt en maskin med PFC och inte ens marknadsför fördelarna med det så känns det ju inte som att man vet vad man köpt.. 🤔
Nej, jag har ingen aning om vad Verktygsboden har för kompetens på svetsmaskiner och hur man kravställer och specificerar en brandad produkt. Jag blir mest nyfiken på vem som tillverkar den, finns det nån indikation på märkskylten eller i nån dokumentation eller nåt sånt som ger nån ledtråd om vilken Kinesisk tillverkare det kan vara?
 
Hittar inget någonstans....
Etikett med tekniska specifikationer för WAVE 203 MINI, svetsutrustning. Inkluderar ström, spänning och effektivitetsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det inte finns något dolt i siffrorna här?
Ett dokument, överensstämmelsedeklaration, produktinformation, företagsdetaljer, Sverige, datum, signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur såg kretskorten ut då?

Jag har hört att Pela inte bara smackar ett klistermärke på generisk kinaprodukt utan faktiskt har lite krav på prylarna, men om man köpt en maskin med PFC och inte ens marknadsför fördelarna med det så känns det ju inte som att man vet vad man köpt.. 🤔
Du skall hålla maskinen ren invändigt nån gång i halvåret eller nåt sånt och du skall inte låta fläkten dra i sig mer skit än nödvändigt. Det är svårt att avgöra men kokar man på både det primära högspänningskortet med switching och även på sekundärkortet med likriktningen så tycker jag det ser ut som att smutsbärande kylluft kommer i kontakt med själva kretskortet och pålödda komponenter. Det är inte unikt på nåt sätt och behöver inte vara ett problem, speciellt inte på en TIG som alltid går i renare miljöer. Men ändå något att tänka på.

Öppen inverter med kretskort, kondensatorer, värmeavledare, induktorer och kopplingar. Ingenjörsteknologi, strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hittar inget någonstans....
[bild]

Om det inte finns något dolt i siffrorna här?
[bild]
Nej, det var inte lätt. Ofta brukar man kunna luska sig fram till om det är nån av de lite mer namnkunniga Kineserna vilket jag skulle gissa på då det verkar vara en kompetent och dyr maskin. Men Verktygsboden har uppenbarligen jävlats med mig och lullat till den så det torskar jag på. Om nån har en idé så posta det, jag är uppriktigt nyfiken på vem som tillverkar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.