41 276 läst · 108 svar
41k läst
108 svar
Ny dyr kamin som går sönder konstant och läcker rök.
Hoppas att det är ok att jag använder denna tråd men TS har som jag förstått samma Contura kamin.
Jag har Exodraft skorstensfläkt och det kommer in vatten i skorstenen. Jag har monterat regnhatten och skrurit i isoleringen runt skorstenen. Men det kommer in vatten igen. Så här har övergången inomhus mellan kamin och skorsten rostat. Hur ser det ut hos er och är detta vanligt?
Jag har Exodraft skorstensfläkt och det kommer in vatten i skorstenen. Jag har monterat regnhatten och skrurit i isoleringen runt skorstenen. Men det kommer in vatten igen. Så här har övergången inomhus mellan kamin och skorsten rostat. Hur ser det ut hos er och är detta vanligt?
Kan det vara rökgaskondens?M mili1983 skrev:Hoppas att det är ok att jag använder denna tråd men TS har som jag förstått samma Contura kamin.
Jag ser inte riktigt vad bilderna föreställer men vet att det kan bli rejält med kondens i en skorsten om man eldar försiktigt och sällan. Dock brukar man se spår av svart vatten.
Det är övergången som markerat här som har rostat. Ni som har liknande kamin. Kan ni kolla över och in och se om ni har liknande hos er?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Häva avtal innan påbörjat arbete? Nytt anbud 250% dyrare
Juridik -
Nya modeller bergvärmepumpar 2024 - effektivare och miljösmartare men också dyrare
Artikelkommentarer -
Ny kamineldarnisse - en undran
Ved, Pellets, Flis -
Ingen provtryckning ny kamin och skorsten
Värme allmänt -
Ny kamin eller rökgasfläkt?
Ventilation