Danin Danin skrev:
Hej vi använder medel av vår lokala åf som han rekommenderar , där anvisningen är spruta på glas och vänta. Det är ganska självklart när man sprayar att det även hamnar på listerna. Vilket det gör i mindre omfattning om man ska spraya på papper också ifall de ska va ordentligt blött . Då rinner säkert medlet ner bland listerna.
Skulle va mycket svårt att täcka så det inte rinner på listerna.
Jag tänker såhär

Om ni vet att listerna förstörs av det ni gör, och det finns andra smidiga sätt som inte förstör listerna, varför gör ni inte så?

Samt om ni fått en annan kamin, hade ni slutat använda medel ni då vet kan förstöra listerna, eller fortsatt?

Har själv kamin btw och rengör glaset med fuktat papper och sot
 
Cheesen
F fribygg skrev:
@Cheesen Tror du missuppfattat och blandat ihop tjära och kreosot, eller så har du kanske amerikansk engelska som modersmål och då är du ursäktad då det på vårt Svenska språk görs skillnad på tjära och stenkolstjära.
Kreosot bildas vid torrdestillation av stenkoll, källa kemikalieinspektionen.
Vad du missförstått är att kreosot är en blandning av många oljor som man får fram när man torrdestillerar biomassa. Handelsnamnet syftar till torrdestillerar stenkol men du får även kreosot när du bränner en kolmila eller i din vedpanna. Stenkol är för övrigt också biomassa, om än föråldrad sådan.
Jag har inte engelska som modersmål och vet inte ens vad kreosot heter på engelska. Men jag vet vad sotaren talar om när denne sotar skorstenen.
 
Cheesen
A Anders_Nilsson skrev:
Jo du har säkert tekniskt sett rätt men när oss lite äldre medlemmar hör ordet kreosot så tänker vi på det där impregneringsmedlet som användes förr till järnvägsslipers och telefonstolpar och som gjordes på stenkolstjära med arsenik och som inte var så hälsosamt.
Jag är väl medveten om Handelsvaran kreosot. Men min poäng är att det bildas kreosot, utan arsenik, i din kamin när du eldar... Framför allt när du pyreldar då temperaturen inte blir nog hög för att bränna upp oljorna.
 
M MrDizzy skrev:
Skulle säga att grundproblemet är för lite drag i skorstenen.
Detta kan i sin tur bero på några olika saker.
* Det kanske finns någon typ av mekanisk ventilation som orskar bakdrag?
Då kan det orsaka både att de sotar som satan på rutorna och läcker in rök.
Då behöver man stänga av den mekaniska ventilationen då man drar igång en eld i kaminen.
Alternativt kan man öppna en runa/balkongdörr medan man startar brasan.
* för låg skorsten
* fågelbon i skorstenen

Då man fått upp en bra temperatur i både kamin och skorsten borde skorstens draget göra att man kan ha kamindörren öppen utan att det ryker in vid forstatt eldning.
Ryker det in om man öppnar luckan efter 30min eldning ... då har vi ventilations problem som skapar riktigt mycket undertryck i huset.
Det går i sin tur lösa på lite olika sätt
* Stänga av ventilatonen
* Öppna en ruta / balkongdörr i rummen man eldar i
* Högre skorsten gör att skortenen får mer drag och ork att dra ut röken
Nya regler medger lägre skorsten och de(nya lägre) har sämre drag i sig.
Skostenen ska helst så lång som möjligt. Men det ser ju lite dummt ut med en skosten som är 2m över nock
De flesta skorstenar är ca 2-3 dm över nock. Det räcker i de flesta fall.
Nya skorstensregler har jag för mig medger skorstenar som är lägre än nock.
Detta är illa ur drag synvinkel för skorstenen.
* Skorstensfläkt

Kontrollera också så att inte nån fågel har byggt nått i skorstenen och därmed hindrar draget.
Kajor & Kråkor brukar kunna tycka att skorstenar är lämpliga ställen att bygga bo i.
De kan ju ha övergivit boet som nu orskar dragproblmen...

Sen avslutningsvis är bästa sättet att rengöra rutorna med vatten + hushållspapper + aska.
Listerna håller för det och går inte sönder, det kostar inte mycket och man slipper kemikalier.
Ta hushållsrullen en liten skål med vatten och sätt er vid kaminen.
ta loss 4 ark hushålls papper.
Använd 1 för att torka det som ser ut att rinna ner o droppa då man rengör.
Använd 1 för att doppa i vatten (rikligt) och sen i askan
(om man kollar finns det flera typer aska i eran kamin, allt från kolbitar till grått damm, testa er fram på vilken typ ni tycker fungerar bäst. undvik kolbitar)
Tag den nu blöda askdoppade pappersbiten och torka rutan.
Torka tort med ytterliga ett pappers ark
Upprepa tills det är helt rent.
Ibland kan man behöva gnugga om det bränt fast i rutan.

Tack för bra tips, j
M mili1983 skrev:
Vi installerade Contura i51AN i höstas.
Den är installerad på en utbyggnad som är 1plan, resten av huset är till nock 4,5m. Efter beräkningar kunde vi få en mindre skorsten men var tvungen att använda fläkt (exodraft) och kaminen har så klart egen tillluft.
Vi har nya fönster och tillluft i alla rum.
Mekanisk frånluft (Pax Calima) men självdrag.
Köksfläkt på egen frånluftskanal.

Förra året var förstanåret för oss med kamin och eldning. Tyvärr blev våra fönsterluckor sotiga rätt snabbt också och behövdes därav torkas rent minst en gång i veckan. I blrjan använde vi NSP glasrent. Senare lärde vi oss att bara använda vatten och vit aska. Någon gång spruta på NSP.
Ibland använde vi tyvärr sur ved eller eldade för fjuttigt.
Nu vet vi bättre. Men denna kaminens fösnter blir sotiga förr eller senare hur man än eldar.
Ja men det är ju samma vi har, jag misstänker ibland då modellen är helt ny, så kanske det fanns vissa barnnsjukdomar på den, för nu har det kommit en ny version om jag förstår rätt.

Jag har tagit till mig tipsen från alla duktiga medlemmar här, ska testa främst med att skaffa en fläkt på skortsten samt hitta alternativ till rengöring. Har en pedantiskt fru, men som du skriver ovan, den sotar igen djävulskt snabbt.
 
Fulkemisten
Danin Danin skrev:
som du skriver ovan, den sotar igen djävulskt snabbt.
Som vi sa... hur eldar du? Beskriv så kan vi hjälpa bättre.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Stenkol är för övrigt också biomassa
DU @Cheesen verkar missat delar av grundskolan, varken stenkol, naturgas eller olja är biomassa utan räknas som fossila bränslen. Kreosot framställs genom torrdestillation av stenkol
 
Cheesen
F fribygg skrev:
DU @Cheesen verkar missat delar av grundskolan, varken stenkol, naturgas eller olja är biomassa utan räknas som fossila bränslen. Kreosot framställs genom torrdestillation av stenkol
Om inte stenkol och olja är urgammal biomassa så måste du förklara för mig vart fossila energikällor kommer ifrån.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om inte stenkol och olja är urgammal biomassa så måste du förklara för mig vart fossila energikällor kommer ifrån.
Nej, du får acceptera att olja, stenkol och naturgas är fosila bränslen
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Som vi sa... hur eldar du? Beskriv så kan vi hjälpa bättre.

Brukar som vissa sa öppna dörren på glänt. Misstänker vårt lufttryck är lite konstigt. Bastun på övervåning suger ut luften i stället för att ta in frisk luft. Vi har ingen kopplad köksfläkt som går ut.
Mekanisk ventilation i varje rum. Vi funderar att öppna fler ventiler i nedervåning för att se om de hjälper.

Vår ved är riktig torr och fin. Dock tycker vi kaminen har väldigt hög effekt, trots man drar ner lite på luften. Den eldar upp veden på 40-50.
 
Cheesen
F fribygg skrev:
Nej, du får acceptera att olja, stenkol och naturgas är fosila bränslen
Likafullt så får man en del kreosot om man torrdestillerar trätjära eller rybsolja eller andra komplexa oljor såsom tallolja och liknande. Det är helt enkelt organisk kemi. det får man lära sig i 8:e klass i grundskolan (det fick i alla fall jag).
 
Cheesen Cheesen skrev:
Likafullt så får man en del kreosot om man torrdestillerar trätjära eller rybsolja eller andra komplexa oljor såsom tallolja och liknande. Det är helt enkelt organisk kemi. det får man lära sig i 8:e klass i grundskolan (det fick i alla fall jag).
OT:
Ok, likafullt är stenkol fossilt och kreosot framställs genom torrdestillation av stenkol
 
Danin Danin skrev:
Vi har nya fönster i 70 tals hus, och därmed installerade vi ny ventilation i alla rum. Det är absolut möjligt det behövs bättre ventilation. Vi har ingen köksfläkt som suger ut luften utan kolfilter. Har funderat på sätta en fläkt på skorstenen därav så kanske vi slipper det mesta av problemen. Men att listerna går sönder hjälper de inte mot.
Det kan nog vara så att det blir dåligt drag i ett hus som tätats för energibesparing och fläktventilation. Det lär förekomma att eldstäder i moderna hus måste förses m särskild tilluftkanal.
 
Danin Danin skrev:
Brukar som vissa sa öppna dörren på glänt. Misstänker vårt lufttryck är lite konstigt. Bastun på övervåning suger ut luften i stället för att ta in frisk luft. Vi har ingen kopplad köksfläkt som går ut.
Mekanisk ventilation i varje rum. Vi funderar att öppna fler ventiler i nedervåning för att se om de hjälper.

Vår ved är riktig torr och fin. Dock tycker vi kaminen har väldigt hög effekt, trots man drar ner lite på luften. Den eldar upp veden på 40-50.
När vi tittade på att byta ut vår KMP Mysinge pelletskamin till en vedkamin och diskuterade detta med leverantören så kom frågan upp om vi har mekanisk frånluft och att eftersom det sitter en fläkt på taket som skapar undertryck i huset genom att suga ut luften så blir skorstenen ett perfekt sätt att dra IN mer luft i huset vilket an skapa baksug i kaminen och därmed sämre förbränning och rök som går bakåt. Vi valde en ny pelletskamin istället med egen fläkt som sluter tätt när luckan är stängd och uppenbarligen inte helt tätt för vi har svårt att stt få till riktigt bra förbränning och jag gör rent glaset en gång i veckan. Toppentips om blött pappar och aska... det "vet" man ju sen tidigare men jäklar vad man kan glömma enkla saker. Lycka till med kaminen
 
Om det blir svart inomhus så beror det nog på att ni har dålig ventilation. Soten drar sig mot ojämnheter på väggarna och runt fönsterna. Ventilation är a och o och särskilt om man eldar i kaminer.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Mekanisk ventilation i varje rum...
Vad betyder det? Ett friskluftintag i varje rum, eller en frånluftfläkt..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.