Z Zodde skrev:
Vilken ”förra kris” syftar du på?
Den vi precis gått igenom. Knappt 5% ränta var nog precis på gränsen vad svenska hushåll klarar av 7-8% är mer än bankernas kalp-kalkyl som i princip är vatten/bröd

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Den vi precis gått igenom. Knappt 5% ränta var nog precis på gränsen vad svenska hushåll klarar av 7-8% är mer än bankernas kalp-kalkyl som i princip är vatten/bröd
Du skrev å jag frågade om kris. Sista krisen imho var finanskrisen 2007-09.
Räntan efter covid gick upp pga höjda priser å hög aktivitet i ekonomin (Tex rekordhög sysselsättningsgrad)
Kallas även högkonjunktur. Nu viker konjunkturen å räntan sänks.
Hög å lågkonjunkturer är naturliga fenomen i en ekonomi.

Att kalla högkonjunktur för kris var nåt nytt för mig, därav frågan

• Gilla
sin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skrev å jag frågade om kris. Sista krisen imho var finanskrisen 2007-09.
Räntan efter covid gick upp pga höjda priser å hög aktivitet i ekonomin (Tex rekordhög sysselsättningsgrad)
Kallas även högkonjunktur. Nu viker konjunkturen å räntan sänks.
Hög å lågkonjunkturer är naturliga fenomen i en ekonomi.

Att kalla högkonjunktur för kris var nåt nytt för mig.
Det vi sett under 2022-2023 är ingen vanlig högkonjunktur. Det var en konsekvens av att USA ökade penningmängden med 30% och delade ut helikopterpengar till folket.

Under finanskrisen toppade inflationen 2008 på ynka 3,4%. 2022 och 2023 var den nästan 9%. I USA var det liknande siffror.

Efterdyningarna till Corona har drabbat folk betydligt hårdare än vad krisen 2008 gjorde.

Det vi sett under 2022-2023 är ingen vanlig högkonjunktur. Det var en konsekvens av att USA ökade penningmängden med 30% och delade ut helikopterpengar till folket.

Under finanskrisen toppade inflationen 2008 på ynka 3,4%. 2022 och 2023 var den nästan 9%. I USA var det liknande siffror.

Efterdyningarna till Corona har drabbat folk betydligt hårdare än vad krisen 2008 gjorde
Inflationen var ordentligt högre än vid vanlig högkonjunktur yes, mest pga världens återhämtning efter covid plus skenande energipriser.

Har hittills inte sett en enda ekonom förklara hög svensk inflation med ökande amerikansk penningmängd så den teorin bär hemsnickeriets prägling.

Inte heller sett nån kalla 2022-2023 för krisår men nu har vi rett ut vad du menade👍

• Gilla
Mahognymarkus
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Inflationen var ordentligt högre än vid vanlig högkonjunktur yes, mest pga världens återhämtning efter covid plus skenande energipriser.

Har hittills inte sett en enda ekonom förklara hög svensk inflation med ökande amerikansk penningmängd så den teorin bär hemsnickeriets prägling.

Inte heller sett nån kalla 2022-2023 för krisår men nu har vi rett ut vad du menade👍
Usa har ökat penningmängden med 30% pch inflationen på 4-5 år har varit nästan exakt densamma. Knappast en slump.

Tror det är rätt få världen runt som tycker att finanskrisen 2008 rent generellt varit värre för folk än covid och dess konsekvenser.

När exakt menar du att svensk arbetslöshet var låg?

Redigerat:
Usa har ökat penningmängden med 30% pch inflationen på 4-5 år har varit nästan exakt densamma. Knappast en slump
Förklara gärna hur ökat amerikansk penningmängd får svenska priser att skena…?

Om något
borde det snarare va tvärtom.
Allt annat lika ger kraftigt ökad amerikansk penningmängd svagare dollar vilket ger billigare svensk import.

Tror det är rätt få världen runt som tycker att finanskrisen 2008 rent generellt varit värre för folk än covid och dess konsekvenser
Under Covid hade vi inga höga räntor…
Men nu var det inte Covid du heller syftade på när du talade om kris, utan ”din kris” var ju post covid…?🤔

Självklart kan det vara en personlig kris att bli sjuk, arbetslös plus att inte klara av räntor + amorteringskrav men detta är ju inte nån kris i ekonomin likt fastighets, bank och valutakris som vi hade i Sverige på 90talet, å finanskris 2007-2009. Vid samtliga kriser grep centralbanker in med kraftiga stödåtgärder. . Det har man mig veterligt INTE gjort vid ”din kris”
Nog om detta, vi har rett ut vad du menade.

När exakt menar du att svensk arbetslöshet var låg?
Har inget minne om att jag skrivit att den varit låg. 🤔

Z Zodde skrev:
Har inget minne om att jag skrivit att den varit låg. 🤔
Du skrev att det var rekordhög sysselsättningsgrad efter covid. Har inte varit under 7% arbetslöshet ens

Du skrev att det var rekordhög sysselsättningsgrad efter covid. Har inte varit under 7% arbetslöshet ens
Jag använde finansministerns egna ord från ett år tillbaka. Hade det varit helfel hade det väl korrigerats?.
Ljög hon så tar jag självklart också tillbaka men det var fortfarande ingen kris som du vill påskina, ”rekord” lr inte…

Svensk arbetsmarknad är fortsatt stark, med rekordhög sysselsättningsgrad. Men till följd av den vikande konjunkturen väntas arbetslösheten öka 2023 och 2024.”

Z Zodde skrev:
Jag använde finansministerns egna ord från ett år tillbaka. Hade det varit helfel hade det väl korrigerats?.
Ljög hon så tar jag självklart också tillbaka men det var fortfarande ingen kris som du vill påskina, ”rekord” lr inte…

Svensk arbetsmarknad är fortsatt stark, med rekordhög sysselsättningsgrad. Men till följd av den vikande konjunkturen väntas arbetslösheten öka 2023 och 2024.”
Vi har alltså nära 600 000 personer i arbetsför ålder som inte är sysselsätta, studerar eller i något program. De bara slår dank

Ytterligare 700 000 gör ytterst lite

• Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Vi har alltså nära 600 000 personer i arbetsför ålder som inte är sysselsätta, studerar eller i något program. De bara slår dank

Ytterligare 700 000 gör ytterst lite
ingen säger det är bra siffror men då vi jmf dina ”krisår” med åren innan så är den inte högre.

Z Zodde skrev:
ingen säger det är bra siffror men då vi jmf dina ”krisår” med åren innan så är den inte högre.
Nej den är på samma nivå som innan covid. Mem knappast särskilt stark

Nej den är på samma nivå som innan covid. Mem knappast särskilt stark
Som sagt, det var finansministerns ord som jag plankade. Men konstant nivå är fortfarande noll indikation på en kris å det var din benämning av post covid åren som krisår jag ifrågasatte men vi har ju redan rett ut att det var hög ränta du åsyftade…

Z Zodde skrev:
Som sagt, det var finansministerns ord som jag plankade. Men konstant nivå är fortfarande noll indikation på en kris å det var din benämning av post covid åren som krisår jag ifrågasatte men vi har ju redan rett ut att det var hög ränta du åsyftade…
Ok så hög arbetslöhet är alltså definitionen av kris?

Vad tänker du om att arbetslösheten under covid då var högre än någon gång 2008-2011??

https://www.ekonomifakta.se/sakomra...het/arbetsloshet_1212507.html?chart=1210799//

Ok så hög arbetslöhet är alltså definitionen av kris?
Har jag heller aldrig påstått. Försöker du alltid tillägga andra åsikter de aldrig själv framfört?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.