ricebridge ricebridge skrev:
No shit. Eller rättare sagt — äh, glöm det.

Jo, men finns det anno 2023, när vi kör med radiostyrda bilar på Mars, inget annat sätt att upptäcka detta på än medelst översvämning?
Det borde väl gå med en kamera att se om det finns något stopp eller spricka osv?

Min tanke också. Om det bara funnes med nivåvakt, som slog larm, när bakvattenlåset gick igen?
Aldrig haft problem i någon golvbrunn i huset, men skulle också vilja ha sensorer som håller koll på om det blir stopp. Att ha den sitta på backventiken låter ju enkelt och bra. Mina golvbrunnar i källaren är dock också som dina, för gamla. Och skulle i så fall behöva bytas ut.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det där känns ju som något man skulle kunna automatisera med en IKEA Knycklan... :cool:
Hmm, det är ju ett högt flöde som behövs. Så i så fall till en hink som fylls och sedan tippar ner vattnet lagom snabbt i toan... För att inte vara i vägen skulle den behöva sitta i taket ovanför toan. Gäller att reagera om man sitter där och vattnet börjar fyllas i hinken ovanför huvudet…

• Gilla
  • Haha
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Har ingen lust att spendera pengar som bokstavligen ska spolas ner i toaletten…

Nä, men skämt åsido. Jag har fattat det som att det vi brukar köpa är det som snabbast löser upp sig — det har åtminstone en halveringstid, när man blöter ner en ruta, som är kortare än regeringens energipolitik (både nuvarande och förra).
Vet inte vilken sorts papper som är bäst för avloppet, men jag är också snål. Billigaste paperet per rulle brukar ha väldigt lite papper på sig. Därför går jag alltid på kilo-priset. Och det brukar oftast vara lägst för Serla och ibland rejälare rullar Fixa när de har kampanj på dem. Utan kampanj kan de dock vara dyra, men toapapper håller ju länge, så att ha ett litet lager som håller till nästa kampanj är ju inget problem.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Hmm, det är ju ett högt flöde som behövs. Så i så fall till en hink som fylls och sedan tippar ner vattnet lagom snabbt i toan... För att inte vara i vägen skulle den behöva sitta i taket ovanför toan. Gäller att reagera om man sitter där och vattnet börjar fyllas i hinken ovanför huvudet…
Jag tänkte mer som de gamla toaletterna med separat tank och rör jag. Man fyller den och när den når max så automattöms den. Styrningen av Knycklan gör man för att fylla den, gärna mitt i natten.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
[Jag har förstått att man inte bör spola ner ”textilbaserat” nonwowen hushållspapper, typ Torky m fl. då detta inte löses upp i vatten. ="Lilllen, post: 5077783, member: 165415"]Vet inte vilken sorts papper som är bäst för avloppet, men jag är också snål. Billigaste paperet per rulle brukar ha väldigt lite papper på sig. Därför går jag alltid på kilo-priset. Och det brukar oftast vara lägst för Serla och ibland rejälare rullar Fixa när de har kampanj på dem. Utan kampanj kan de dock vara dyra, men toapapper håller ju länge, så att ha ett litet lager som håller till nästa kampanj är ju inget problem.[/QUOTE]

M Mosquito1952 skrev:
[Jag har förstått att man inte bör spola ner ”textilbaserat” nonwowen hushållspapper, typ Torky m fl. då detta inte löses upp i vatten. ="Lilllen, post: 5077783, member: 165415"]Vet inte vilken sorts papper som är bäst för avloppet, men jag är också snål. Billigaste paperet per rulle brukar ha väldigt lite papper på sig. Därför går jag alltid på kilo-priset. Och det brukar oftast vara lägst för Serla och ibland rejälare rullar Fixa när de har kampanj på dem. Utan kampanj kan de dock vara dyra, men toapapper håller ju länge, så att ha ett litet lager som håller till nästa kampanj är ju inget problem.
Det mjukaste toalettpapperet brukar lösa upp sig snabbast.

• Gilla
Kristofer Levén och 2 till
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Har också bott i äldre hus med gjutjärnsrör i källargolvet och betongrör ut till brunn.
Man kan ju undra om vattenmängden i nya toaletter räcker till även fast man spolar
"helspolning" , med tanke på storleken på de gamla toalettstolarnas cistern så var
nog vattenmängden betydligt större.
Hade också problem med att det kom upp ur brunnarna i källargolvet ibland men på
övre våningen fanns det ett badkar så det var ju bra att skölja igenom systemet .

[bild]
Bor i ett hus med rör och "utrustning" från 1962. Gjorde nytt avlopp för två år sedan vilket innebär minireningsverk och att de gamla betongrören byttes till plaströr från husgrunden och till reningsverket. De gamla rören var förvånansvärt fina med tanke på sin ålder. Den befintliga toalettstolen (IFÖ Carezza) som spolar tio liter per gång kommer inte att bytas ut så länge jag bor kvar här åtminstone. Mycket bättre med rejäla spolningar än snåla sådana. I synnerhet som gjutjärnsrören fortfarande finns kvar.
Har inte haft några problem med stopp i avloppet på många år vilket sannolikt beror på byte till mjukt och lättlösligt papper, att fett aldrig spolas ner i avloppen och att varmvattnet är ordentligt varmt. Dessutom rensar jag alla avlopp regelbundet. Bikarbonat och ättika får stå över natten i vattenlåsen och sköljs sedan bort med flera omgångar kokande vatten.
I duschens brunn lägger jag en diskmaskinstablett då och då (har ingen diskmaskin i övrigt).

• Gilla
Becoiseal och 1 till
  • Laddar…
galento
N Nalleman64 skrev:
Bor i ett hus med rör och "utrustning" från 1962. Gjorde nytt avlopp för två år sedan vilket innebär minireningsverk och att de gamla betongrören byttes till plaströr från husgrunden och till reningsverket. De gamla rören var förvånansvärt fina med tanke på sin ålder. Den befintliga toalettstolen (IFÖ Carezza) som spolar tio liter per gång kommer inte att bytas ut så länge jag bor kvar här åtminstone. Mycket bättre med rejäla spolningar än snåla sådana. I synnerhet som gjutjärnsrören fortfarande finns kvar.
Har inte haft några problem med stopp i avloppet på många år vilket sannolikt beror på byte till mjukt och lättlösligt papper, att fett aldrig spolas ner i avloppen och att varmvattnet är ordentligt varmt. Dessutom rensar jag alla avlopp regelbundet. Bikarbonat och ättika får stå över natten i vattenlåsen och sköljs sedan bort med flera omgångar kokande vatten.
I duschens brunn lägger jag en diskmaskinstablett då och då (har ingen diskmaskin i övrigt).
Ja rejäla spolningar är nog bra med gjutjärnsrör och cementrör , behövs nog
vattenmängd för att rensa. Numera bor vi i hus med plaströr istället så man har
inte behövt tänka mer på detta. Men alla tips som underlättar är bra för det är
inte roligt när det är stopp i avloppet och det flyter omkring "grejer" i källaren :sick:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Till betongrörens försvar vill jag bara säga att vi har betongrör under källargolvet. Inre diameter är endast 100mm. Jag har anslutit en toalett direkt till ett T-rör (renslucka). Har aldrig haft problem med de rören under den sedan inflytt, trotts att vissa använder rätt stora mängder papper. Gamla gjutjärnsrör har jag upplevt som mycket mer problematiska. Det har blivit stop en gång i den vertikala köksledningen av plast. Fettpropp.

• Gilla
Soldan
  • Laddar…
Kvarntoalett? Mal sönder klabbarna och muggpappret till fin konsistens! Första gången jag använde en sådan porslinstron gav initialt en fullständig panik. Eländet fyllde upp tronen med vatten vilket fick mig att tro att jag skitit stopp inget kul på mindre hotell men efter ett tag började kvarnen mala ner mina restprodukter och vattennivån sjönk. Kvarntoalett används tydligen där det inte går att dra fram tillräckligt grova avloppsrör. Alternativet är som flera föreslagit att go greek eller börja använda rövstickor!

• Haha
Fartland
  • Laddar…
Shit (bokstavligt) vad bra tänkt!

En separat stenkista och bräddavlopp, varför har jag inte tänkt på det??

Det HAR ju också varit osedvanligt blött de senaste dagarna — dagvatten som letar sig in i avloppen så dessa sätter i halsen. Men vad menar du att problemet uppstod efter omdränering? Skulle inte allt varit frid och fröjd då?
Nej, den gamla dräneringen funkade ju inte, rören var fulla av lera, så inget vatten gick från dem in till avloppet i källaren. Med fungerande rör rann allt plötsligt in i källaren.

Den mest korrekta lösningen är ju att bila upp källargolvet och koppla isär dränering/dagvatten från gråvattenavloppen i källaren (varav ett sitter utomhus längst ner i källaren, var ska det kopplas?), men den billiga lösningen vara att sätta slangar på stuprören.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
galento
F Flugfångare skrev:
Alternativet är som flera föreslagit att go greek eller börja använda rövstickor!
Får hoppas att vi inte behöver börja använda dessa igen :surprised:

Trärytande redskap upphängda på en mörk trävägg. Möjligen historiska eller kulturella föremål. Skandinavisk text som beskriver objekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
relier och 8 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Får hoppas att vi inte behöver börja använda dessa igen :surprised:

[bild]
Jag trodde det var plektrum. :oops::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.