G-83 G-83 skrev:
Aha. Jag hade samma problem tidigare i min källare. Ungefär en gång om året kom det upp ur golvbrunnen. I mitt fall visade det sig att när man bytt trekammarbrunnen hade man slarvat med återpackningen så det var kraftigt bakfall in i trekammarbrunnen. Vi pratar om 12cm på en meter. Jag spolade med varmvatten i vanlig slang från trekammarbrunnen och fick det att släppa. Numera är det nya rör hela vägen in i källaren och i källaren.
Nu snackar vi. Fallet mellan huset och trekammarbrunnen kan vara värt att undersöka.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?

ricebridge ricebridge skrev:
Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?
Bästa sättet är att ha bra fungerande ledningar med rätt fall. Dessutom ska man bara spola ner det som ska vara i avloppet.

• Gilla
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Bästa sättet är att ha bra fungerande ledningar med rätt fall. Dessutom ska man bara spola ner det som ska vara i avloppet.
Det sistnämnda säger sig självt kan man tycka, men det verkar vara många som inte förstår det där.
Ska nog se mig om efter relining för rören i golvet iaf.

• Gilla
Langos och 3 till
  • Laddar…
Det sistnämnda säger sig självt kan man tycka, men det verkar vara många som inte förstår det där.
Jag rekommenderar, att du filmar avloppet innan du bestämmer dig för relining. Det kan finnas annan billigare lösning till problemet.

• Gilla
MollyMoon och 10 till
  • Laddar…
I förra huset som gjorde att dagvattnet steg i källaren genom brunnarna vid kraftigt regn gjorde jag lock med durkplåt och gummiduk sen en tyngd på det. Hade aldrig bekymmer efter det, när samtliga grannar hade översvämning så va min källare torr

• Gilla
Temin och 5 till
  • Laddar…
E Erik321 skrev:
I förra huset som gjorde att dagvattnet steg i källaren genom brunnarna vid kraftigt regn gjorde jag lock med durkplåt och gummiduk sen en tyngd på det. Hade aldrig bekymmer efter det, när samtliga grannar hade översvämning så va min källare torr
Yess! Det är ungefär det jag grunnat på också. Ett stort brunnslock i gjutjärn, med gummipackningar. Du menar att det höll tätt?

• Gilla
Xaktly
  • Laddar…
Jag hade betongrör från trekammarbrunnen och in i källaren. Dessa var ca 150mm invändigt. Jag bilade upp innanför källarväggen(det är en gråstensvägg ca 1m tjock) samt grävde upp vid trekammarbrunnen där det var bakfall. Sen kunde jag köra i nya 110mm plaströr i betongrören hela vägen in i källaren så var jag av med mitt problem. Betydligt billigare än relining.

• Gilla
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Yess! Det är ungefär det jag grunnat på också. Ett stort brunnslock i gjutjärn, med gummipackningar. Du menar att det höll tätt?
Inte för att vara negativ, det kan funka tillfälligt, men du riskerar ett generalstopp ända upp till nästa våning om du gör så. Jag tycker fortfarande att den första åtgärden bör vara att filma hela vägen från trekammarbrunnen och fram till den stående stammen i källaren. Passa på nu när det är nyspolat så är chansen större att man ser vad problemet är.

• Gilla
Oneip och 17 till
  • Laddar…
Backventil kanske kan fungera beroende på hur allt ser ut.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kanske en ny brunn?

https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/vattenlaas/7138448-nood-med-lasring

Golvbrunnsvattenlås NOOD med låsring är ett mekaniskt luktstopp där den fjäderbelastade skålen är sluten när det inte tillkommer vattentillförsel och hindrar därav luktspridning även om vattenlåset torkar ut. Passar i miljöer med obefintlig eller liten vattentillförsel under en längre tidsperiod. Golvbrunnsvattenlåset kan med fördel användas som bakvattenlås då det levereras med en låsring som står emot 1m vattenpelare och är urtagbart ur golvbrunnen för enkel rengöring.

• Mekaniskt luktstopp
  • Tål uttorkning
  • Urtagbart för enkel rengöring
  • Tål bakvatten på 1 m vattenpelare

• Gilla
Mörner och 10 till
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Kanske en ny brunn?

[länk]

Golvbrunnsvattenlås NOOD med låsring är ett mekaniskt luktstopp där den fjäderbelastade skålen är sluten när det inte tillkommer vattentillförsel och hindrar därav luktspridning även om vattenlåset torkar ut. Passar i miljöer med obefintlig eller liten vattentillförsel under en längre tidsperiod. Golvbrunnsvattenlåset kan med fördel användas som bakvattenlås då det levereras med en låsring som står emot 1m vattenpelare och är urtagbart ur golvbrunnen för enkel rengöring.

• Mekaniskt luktstopp
  • Tål uttorkning
  • Urtagbart för enkel rengöring
  • Tål bakvatten på 1 m vattenpelare
Intressant! Ska den ersätta befintlig golvbrunn eller är det en insats?

G-83 G-83 skrev:
Jag hade betongrör från trekammarbrunnen och in i källaren. Dessa var ca 150mm invändigt. Jag bilade upp innanför källarväggen(det är en gråstensvägg ca 1m tjock) samt grävde upp vid trekammarbrunnen där det var bakfall. Sen kunde jag köra i nya 110mm plaströr i betongrören hela vägen in i källaren så var jag av med mitt problem. Betydligt billigare än relining.
Hur gjorde du med anslutningen till befintliga rör, så att inte avloppsvatten letar sig in mellan plast- och betongrör?

• Gilla
My Saxin
  • Laddar…
C
G-83 G-83 skrev:
I mitt fall visade det sig att när man bytt trekammarbrunnen hade man slarvat med återpackningen så det var kraftigt bakfall in i trekammarbrunnen.
Misstänker samma fel hos oss. Blir stopp ca. 1 gång/år, alltid på samma ställe precis innan utloppet i brunnen. Enligt markentreprenadfirman vi anlitar är det väldigt vanligt.

Lite jobb att åtgärda tyvärr. I vårt fall får man någon veckas förvarning då man märker att vattnet tvekar när man spolar på wc om man är lite uppmärksam. Och då är det snabbt fixat med spolslang och högtryckstvätten, så det är inget jätteproblem. Har inte heller inredd källare, så det är inte direkt någon katastrof om det rinner över där, även om man så klart helst undviker det.

• Gilla
elbasen och 2 till
  • Laddar…
Intressant! Ska den ersätta befintlig golvbrunn eller är det en insats?
Detta är en insats till en Purus plast brunn. Funderar på att byta i tvättstugan då den ger lukt stopp så man slipper hälla i vatten lite då och då. Har ett vanligt vattenlås där idag.

Finns nog till hos de flesta om du har en nyare brunn.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.