T
F fribygg skrev:
Det tror jag du vet bättre om du är köpt, jag tillhör inte de som spenderar andras pengar och förvånat står handfallna när de tar slut.
"vi såg det inte komma" är ju ett modernt (s) citat som passar även här..
Vare sig man röstar för att få bidrag eller för att få skattesänkningar så är man ju köpt. Man är också ansvarig för den politik som de man röstat på bedriver och ska vara medveten om att det "egna partiet" är lika illa som något annat. Jag röstar inte ö h t och har inte gjort på väldigt länge och tänker aldrig rösta igen, så jag kan inte köpas eller hållas ansvarig för politiska beslut och samhällsutveckling.
Alternativet till att inte stötta samhällets sämre ställda är nog värre än att det svider lite i gurigbuken.
 
Fairlane
T tobiast skrev:
Stockholmare har lärt sig av sina kära politiker - alla ska vara deras slavar och 08-området är universums centrum.
Vafasen,. har jag missuppfattat rösträtten i Sverige? Jag trodde i min enfald att man fick rösta även i Småland, inte bara i Stockholm. Jag har också fått för mig att en stor andel av politikerna som sitter i Stockholm kommer från andra delar av landet och väljs in där, men jag kanske har missuppfattat allt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vafasen,. har jag missuppfattat rösträtten i Sverige? Jag trodde i min enfald att man fick rösta även i Småland, inte bara i Stockholm. Jag har också fått för mig att en stor andel av politikerna som sitter i Stockholm kommer från andra delar av landet och väljs in där, men jag kanske har missuppfattat allt.
Jomen måhända så glömmer många bort sitt ursprung och lever ett bekvämt liv i Stockholm.
Ännu bekvämare verkar de ha i EU Bryssel.... (och ännu sämre minne var de kommer ifrån)
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jomen måhända så glömmer många bort sitt ursprung och lever ett bekvämt liv i Stockholm.
Ännu bekvämare verkar de ha i EU Bryssel.... (och ännu sämre minne var de kommer ifrån)
Då får väl distrikten sluta att nominera dessa svikare?
Många bor ju faktiskt dessutom kvar i distrikten och åker och träffar väljarna hemma.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då får väl distrikten sluta att nominera dessa svikare?
Många bor ju faktiskt dessutom kvar i distrikten och åker och träffar väljarna hemma.
Jo men jag har fått en allt större misstro mot just politiker... värst är de i EU Bryssel förefaller det som.
Sen hur de ska få ihop röran just nu vete tusan?
 
R
T tobiast skrev:
Vare sig man röstar för att få bidrag eller för att få skattesänkningar så är man ju köpt. Man är också ansvarig för den politik som de man röstat på bedriver och ska vara medveten om att det "egna partiet" är lika illa som något annat. Jag röstar inte ö h t och har inte gjort på väldigt länge och tänker aldrig rösta igen, så jag kan inte köpas eller hållas ansvarig för politiska beslut och samhällsutveckling.
Alternativet till att inte stötta samhällets sämre ställda är nog värre än att det svider lite i gurigbuken.
T tobiast skrev:
Vare sig man röstar för att få bidrag eller för att få skattesänkningar så är man ju köpt. Man är också ansvarig för den politik som de man röstat på bedriver och ska vara medveten om att det "egna partiet" är lika illa som något annat. Jag röstar inte ö h t och har inte gjort på väldigt länge och tänker aldrig rösta igen, så jag kan inte köpas eller hållas ansvarig för politiska beslut och samhällsutveckling.
Alternativet till att inte stötta samhällets sämre ställda är nog värre än att det svider lite i gurigbuken.
Att inte välja är också ett val. Skillnaden mellan att rösta för bidrag och för skattesänkningar är ganska stor. Röstar du för bidrag så gör du anspråk på andras tillgångar. Röstar du för skattesänkningar så röstar mot att staten ska kunna ta dina tillgångar. Ganska stor moralisk skillnad enligt många människor. Röstar du inte alls så är du väl nöjd med vad som än händer.

Om vi ska hålla oss till elpriserna så är det väldigt mycket jag betalar som konsument i skatt för att jag använder el. Hela poängen med skatten verkar vara att avskräcka folk från att konsumera el. Kan dock inte se att jag kan välja att energieffektivisera mitt hem för de pengarna istället. Så skatten är ju i praktiken bara ett sätt att finansiera den ständigt växande offentliga sektorn.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Priserna på el i s3 börjar gå ner och jag som precis tecknat 3 år 80 öre plus moms. Är det tillfällig nedgång eller vad tror ni? Har ju ångerrätt tills imorgon.
 
R Razmataz skrev:
Borde inte boende i södra sverige stå för kostnaden att stänga kraftverk efter kraftverk? Om man envisas med att kärnkraften är farlig och vill stänga den så måste man även stå för konsekvenserna av det. Grattis, nu hänger vi i södra Sverige ihop med kontinentens elpriser. Helt onödigt då kraftverken som har stängts har haft många år kvar.

Som man bäddar får man ligga. Detta är resultatet av straffbeskattning och övrigt politiskt motstånd till ett fungerande elnät. Att du vill bestraffa norra Sverige för besluten tagna i södra Sverige är direkt osmakligt. Väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa även rent praktiskt, då din straffskatt knappast skulle öka överföringskapaciteten eller incitament att bygga nya kraftverk i södra Sverige.
Nu var det väl ändå MP som drev på för att stänga reaktorer!
MP hade aldrig fått igenom detta själva utan tack vare Socialdemokraterna.
Hade inte sossarna tagit med sig MP och V i de regeringar man kokat ihop så hade reaktorerna varit igång idag.

Var röstar man främst på S och röda regeringar?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Kartor över Sverige som visar geografisk fördelning av olika politiska partier i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu var det väl ändå MP som drev på för att stänga reaktorer!
MP hade aldrig fått igenom detta själva utan tack vare Socialdemokraterna.
Hade inte sossarna tagit med sig MP och V i de regeringar man kokat ihop så hade reaktorerna varit igång idag.

Var röstar man främst på S och röda regeringar?
MP var väl ändå inte med och stängde Barsebäck? Det var väl folk som röstade om det och ett jävla gnäll från danmark som stängde det.
Och kollade man lite mer så var det S, V och C som tog beslutet 1997.

Och norrbaggar tycker att vi som var barn då skulle skylla oss själva idag.
 
A
bor och är uppväxt norr om dalälven..
Jag ser ingen framtid i S och har aldrig gjort.
Det är ett maktgalet pack.
Och alla som stöder dem är emot ett hälsosamt Sverige på alla plan.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]
R Rkarlsson skrev:
MP var väl ändå inte med och stängde Barsebäck? Det var väl folk som röstade om det och ett jävla gnäll från danmark som stängde det.
Och kollade man lite mer så var det S, V och C som tog beslutet 1997.

Och norrbaggar tycker att vi som var barn då skulle skylla oss själva idag.
Bra! Då har vi kommit fram till att det är de 10% av Sveriges befolkning, i Norrland, som har röstat ned resten av Sverige och kastat ut kärnkraften. Alla andra i Sverige har de senaste 41 åren efter folkomröstningen kramat kärnkraften, förgäves.....

Vi borde INTE inse att vi som Svenskar närmast kollektivt har försökt att stänga vår planerbara energi i över 40år, och nu får betala priset oavsett var i landet man bor?

Vi är ett exportberoende land och behöver billig energi för vår konkurrenskraft.

Sorgligt att vi alltid slutar i diskussioner kring vem vi ska beskatta och vem som ska subventioneras. Som att det skulle lösa grundproblemet!?!

Vi kan ju tänka om och försöka ändra på våra politiker istället. Kanske kan vi alla på sikt gynnas av det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bor och är uppväxt norr om dalälven..
Jag ser ingen framtid i S och har aldrig gjort.
Det är ett maktgalet pack.
Och alla som stöder dem är emot ett hälsosamt Sverige på alla plan.
Jo i kristider så brukar man ju kunna samlas kring det som är viktigt.
S+M får styra skutan så slipper vi en massa onödigt kackel.
I slutändan så är det inte så mycket som skiljer.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo i kristider så brukar man ju kunna samlas kring det som är viktigt.
S+M får styra skutan så slipper vi en massa onödigt kackel.
I slutändan så är det inte så mycket som skiljer.
Nja det vete tusan...
 
  • Gilla
Razmataz
  • Laddar…
C
R Razmataz skrev:
Men ja, vill vi ha lägre priser så kanske vi ska bli självförsörjande på billig PLANERBAR elproduktion i södra Sverige.
Tror de flesta trodde att det skulle räcka med att vi var (så gott som) självförsörjande på billig elproduktion nationellt, och jag är övertygad om att det också var visionen när agendan som lett fram till dagens produktionssituation sattes för ca 50 år sedan.

Anledningen till att det är dyrt i södra Sverige är ju inte att det är dyrt att importera elen från norrland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.