A Abies koreana skrev:
Njaa...verkligheten är nog inte så svartvit, det känns kanske bra med en syndabock man kan skylla allt på men det finns en historia långt innan något Mp var etablerat.

Världen efter krigsslutet var en osäker plats, inte minst pga atombomberna över Hiroshima och Nagasaki samt efterkrigstiden, det som benämns som Kalla kriget. Kubakrisen -62 var bara några andetag från ett kärnvapenkrig - ett tredje världskrig. Det handlade om världsherraväldet, kommunism eller kapitalism.

Fram till 90-talet så levde människorna under ett konstant hot om kärnvapen, rädslan fanns alltid där. Det är denna period som i mångt och mycket påverkat synen på kärnkraft eftersom man levt i rädslans tidevarv så länge. Det skrevs också mycket i media om vapenplutonium och risken för att någon kunde utföra ett attentat mot kärnkraftverken.

År 1980 hade vi kärnkraftsomröstningen i Sverige, tre alternativ men inget av alternativen var för en fortsatt kärnkraftsutbyggnad. Helt i linje med den rädsla som präglade samhället. Förövrigt var det Fälldin samt hans efterträdare Johansson? som var kärnkraftens motståndare. Även KDS var stora kärnkraftsmotståndare.

Miljöpartiet kom in i riksdagen -88 och försvann ut igen mellan 91 - 94. Sedan dess har de varit ett litet parti och kan nog inte svara upp till all den makt som tillskrivs partiet. Däremot har de väl fyllt en funktion för historielösa och ilskna medborgare som vill ösa sin frustration över någon eller något.

Min tanke är att efterkrigstidens oro har påverkat förhållandet till kärnkraft avsevärt mera än Tjernobyl och Fukushima.
Under alla år sedan kärnkraftsomröstningen har hela diskussionen legat i malpåse, inget parti har med kraft drivit frågan och plötsligt vill samtliga partier utom två (tre?) ha kärnkraft NU!

Själv har jag inget emot kärnkraft men dessa tvära vändningar i politiken bara för att folk fått dyrare elräkningar är inte särskilt trovärdigt. Vi behöver långsiktighet, samarbete, minskad polarisering och en förmåga att tänka långa tankar. Om det känns besvärligt just nu så kommer det inte bli lättare i framtiden, vi har påbörjat en smärtsam energiomställning som kommer att kräva mycket av oss.
Blir denna smärtsamma omställning bättre av att sätta sig i knäet på Putin??
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Att avveckla kärnkraften var väl dock ett beslut grundat i folkomröstningen 1980? Vill ju tro att alla i vårt land vid den tiden kunde lägga sin röst på alternativet man ansåg lämpligt? Så att beslutet togs av boende i söder är ganska felaktigt enligt mig..
ja där hade vi mycket att välja på vad det gällde kärnkraftens vara eller icke vara. Tre alternativ som alla ledde till avveckling av kärnkraften.
 
  • Gilla
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Blir denna smärtsamma omställning bättre av att sätta sig i knäet på Putin??
Naturligtvis inte om det är vad världen gör just nu. Jag minns när första gasledningen till Tyskland byggdes, jag fick högt blodtryck kan jag säga, minns det ff som igår. Hur kan världen inkl. Sverige medverka till detta? Men jag såg inga protester någonstans vad jag minns och så började man bygga Nordstream 2. Protesterade du? Kontaktade du ditt parti och krävde ett stopp?

Jag är uppvuxen i efterkrigstidens Finland med allt vad det innebar av fattigdom, varubrist, rädsla för Sovjetmakten, ständiga hot mot vårt land och sargade familjer. Min pappa tillbringade sina bästa ungdomsår vid ryska fronten så du förstår säkert att jag aldrig skulle stödja något som innebär att "sätta sig i knäet på Putin" Okej?
 
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
M
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Att avveckla kärnkraften var väl dock ett beslut grundat i folkomröstningen 1980? Vill ju tro att alla i vårt land vid den tiden kunde lägga sin röst på alternativet man ansåg lämpligt? Så att beslutet togs av boende i söder är ganska felaktigt enligt mig..
Har du någon siffra på hur många som lever idag som fick lov att rösta 1980?
Själv var jag tolv år gammal och uttalad linje 1 förespråkare men inte lyssnade någon på mig!
 
  • Gilla
Jaif
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har du någon siffra på hur många som lever idag som fick lov att rösta 1980?
Själv var jag tolv år gammal och uttalad linje 1 förespråkare men inte lyssnade någon på mig!
En röst på linje 1 var en röst för avveckling.


  1. Linje 1 innebar att kärnkraften skulle avvecklas i den takt som var möjlig. Man skulle avvakta att förnybara energikällor blev tillgängliga och ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skulle få förekomma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har du någon siffra på hur många som lever idag som fick lov att rösta 1980?
Kanske två millioner?
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ saknades helt.
De som ville ha kärnkraft i Sverige hade inget att rösta på
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
Hur menar du med att beslut tagna i södra Sverige angående kärnkraftverket i Barsebäck.
Har vi skåningar tagit det beslutet???
Att vi har det som vi har just nu beror på Miljöpartiet och de gröna i Europa!!!
Dom har varit med om att stänga ett antal kärnkraftverk för att sen sätta sig i knäet på Ryssland.
Det är med dom pengarna som Putin byggt upp sin armé som nu befinner sig på fel ställe!!
Så när nästa elräkning kommer så skänk en tanke på Miljöpartiet!!!!
Ja absolut har vi i Skåne varit med och tagit det beslutet. Massa som röstar MP här. Tyvärr får vi som inte håller med den religiösa hållningen att det ska läggas ned till varje pris också betala för kalaset. De flesta partierna har varit för en avveckling kan även tilläggas. Men nu sitter vi här med priser kopplade till Putins gas.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, protester och demonstrationer ligger inte för mig. Vi kan påverka i allmänna val vilka politiker och vilken politik vi vill ha och har man kryssat in någon i riksdagen kan man med telefon eller mail lätt hålla kontakt och göra sin röst hörd även under mandatperioden.

Elpriserna kan man kanske inte påverka direkt som konsument, men man kan styra sin förbrukning och välja att värma huset med andra energikällor än eldrivna.

Som OT kommentar till 'latten' undrar jag ju förstås om du har möjlighet att koka ditt kaffe på egen björkved?
Det är just att om folket inte visar sitt missnöje mer än att falla för lite valspurtande fjäsk så kommer det inte bli ändring på något!

Protestera och demonstrera är ett måste för att frånvända politiker skall öppna ögonen, finns inte en politiker med ryggrad kvar tyvärr.

Klart man kan påverka elpriserna, men först måste man få politikerna att styra mot en mer hållbar politik som inte gru där sig på populism och luftslott!

O jag kan koka mitt kaffe på "egen" björkved.
 
Det är ju NU som elprisstöd behövs, har väl aldrig varit så dyrt i SE4 som nu.
Linjediagram som visar ökande elpriser i SE4 med jämförelse mellan åren 2020, 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Att avveckla kärnkraften var väl dock ett beslut grundat i folkomröstningen 1980? Vill ju tro att alla i vårt land vid den tiden kunde lägga sin röst på alternativet man ansåg lämpligt? Så att beslutet togs av boende i söder är ganska felaktigt enligt mig..
En folkomröstning där alla alternativ var emot kärnkraft i olika grader då. Jag syftar dock på opinionen som finns i Sverige mot kärnkraft även 42 år efter "folkomröstningen". Kärnkraften byggdes i Söder, för det är här elen används och 9/10 av svenskarna bor.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Razmataz skrev:
En folkomröstning där alla alternativ var emot kärnkraft i olika grader då. Jag syftar dock på opinionen som finns i Sverige mot kärnkraft även 42 år efter "folkomröstningen". Kärnkraften byggdes i Söder, för det är här elen används och 9/10 av svenskarna bor.
Starta en ny omröstning då? Det är ju svårt att ändra beslutet som Sverige önskade för 42år sedan utan underlag på att befolkningen vill detta?!
 
D Dilato skrev:
Det är ju NU som elprisstöd behövs, har väl aldrig varit så dyrt i SE4 som nu.
[bild]
Jag måste nog ta tillvara mer solvärme i huset nu i mars. Inglasningen värmer huset en hel del, men det borde gå att lagra lite värme från dagen till natten också. En svart tunna med vatten bör fungera... :cool:
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Starta en ny omröstning då? Det är ju svårt att ändra beslutet som Sverige önskade för 42år sedan utan underlag på att befolkningen vill detta?!
Det finns alldeles för många som inte förstår sitt eget bästa tyvärr. En teknokrati är vad vi behöver...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag måste nog ta tillvara mer solvärme i huset nu i mars. Inglasningen värmer huset en hel del, men det borde gå att lagra lite värme från dagen till natten också. En svart tunna med vatten bör fungera... :cool:
Blir det svarta pengar då;)
 
  • Älska
  • Haha
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.