Angående färg så ska man prata med en färghandlare som är bra på kemi.
Finns färg till allt. :p

//AA

• Gilla
Hello.83
  • Laddar…
En liten uppdatering för dagen!

Trodde mig vara nära att få börja återuppbyggnad och skulle "bara" ordna till den lilla väggstumpen bredvid dörren men började snabbt ana oråd när jag började peta kring det och mycket riktigt hade även regelvirket i främre halvan av vagnen tagit en hel del stryk av vattnet som tagit sig in i vagnen. Vid tidigare undersökning såg det ut att ha klarat sig men visade sig vara golvskiva mellan som gömde den undre regeln.

Har kapat upp golvskivan fått ut en del av det dåliga virket för att förhoppningsvis få börja byta ut det till veckan.. Tur det finns gott om spillvirke från tidigare projekt

• Gilla
ylven
  • Laddar…
J Jolofssson skrev:
En liten uppdatering för dagen!

Trodde mig vara nära att få börja återuppbyggnad och skulle "bara" ordna till den lilla väggstumpen bredvid dörren men började snabbt ana oråd när jag började peta kring det och mycket riktigt hade även regelvirket i främre halvan av vagnen tagit en hel del stryk av vattnet som tagit sig in i vagnen. Vid tidigare undersökning såg det ut att ha klarat sig men visade sig vara golvskiva mellan som gömde den undre regeln.

Har kapat upp golvskivan fått ut en del av det dåliga virket för att förhoppningsvis få börja byta ut det till veckan.. Tur det finns gott om spillvirke från tidigare projekt
J Jolofssson skrev:
Hej på er!

Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen

Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?

Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.

Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.

Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!

1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.

2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Projektet pågår ännu! Har vart lite flytt av timmerlada samt husprojekt där mellan men smäller in lite bilder ifall intresset finns
Vy från tak: röd stuga, gård, bil, släpvagn, soligt, grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I augusti fick vi på ett plåttak, kraftigare reglar på gamla konstruktionen för att dels avlasta och fördela vikten men även få en lite kraftigare lutning på taket för bättre avrinning.

Inuti en tom släpvagn, träreglar bildar stommen till vad som verkar bli ett golv eller mellanvägg.
Skapa konto

Reglat upp för sängplats/extra sittplatser med förvaringsmöjlighet under samt börjat få upp nya ytskiktet, fick bli masonit som limmats/skruvats i befintlig väggskiva som jag tyvärr behövde kapa upp för att ersätta bärande konstruktion

Ett tomt rum med trästrukturer, under renovering eller konstruktion, enkelt och oinrett.
Skapa konto
Föråldrat rum, träkamin, rostig, skadad vägg, sliten golv, tom, ventilation, avskalad, obebott, brist på underhåll.
Skapa konto

Färg! Tak och väggar målade tre varv. Efter att ha hört mig för gällande färg bestämde vi oss att blanda ihop diverse överbliven färg vi hade kvar från projekt i huset.

Ett halvfärdigt rum med trägolv, en arbetsbänk, verktyg och oavslutad väggisolering.
Skapa konto
Renoveringsarbete, nytt laminatgolv, verktyg, kabelrulle, arbetsbänk, gråa väggar, pågående projekt.
Skapa konto

Ekgolv - ett felköp från min fars sida som legat i många år och väntat på ett lämpligt projekt och därmed gratis nu inväntar vi återbrukade eklister och ska påbörja uppfräschning av möblemang.

• Gilla
magnus11 och 11 till
  • Laddar…
Nu har vagnen stått på plats nästan precis 1 år. Den har fått agera rastkoja vid vedhuggning och utflyktsmål med familjen, några övernattningar har det också blivit och det har fungerat utmärkt 👍

• En snöskoter främst, täckt med snö, framför en släpvagn och träd i snölandskap.
    Skapa konto
  • Kompakt boendeutrymme med säng, stol och köksartiklar i en trailer eller husvagn.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
trilithium och 22 till
  • Laddar…
J Jolofssson skrev:
Nu har vagnen stått på plats nästan precis 1 år. Den har fått agera rastkoja vid vedhuggning och utflyktsmål med familjen, några övernattningar har det också blivit och det har fungerat utmärkt 👍
Riktigt bra blev det

• Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.