26 874 läst · 34 svar
27k läst
34 svar
Norrlandsvagn - en helvetes renovering
vilken flashback... Farsan fick 55års kris när han blev sjukpensionär och köpte en 15 år gammal norrlandsvagn som han skulle fixa till, till något.. Det enda jag vet att den användes till under dom 10 år som den stod på vallen var att hänga in en tjuvskjuten älg och att stycka ned några diton.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.
Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.
Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Man måste älska historierna om dessa vagnar. Både under sin verksamma tid som rastkoja och därefter Om väggarna kunde tala!Cheesen skrev:vilken flashback... Farsan fick 55års kris när han blev sjukpensionär och köpte en 15 år gammal norrlandsvagn som han skulle fixa till, till något.. Det enda jag vet att den användes till under dom 10 år som den stod på vallen var att hänga in en tjuvskjuten älg och att stycka ned några diton.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.
Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Bra tips! Har sett liknande dyka upp på instagram blandannat men inte hunnit koppla att det är överförbart till detta projekt och vad gäller ålderskrisen kan jag bara hoppas att du slipper, det tenderar att bli dyrt!
Hjul har räddat många undan strandskyddet har själv en fullstor bastu med omklädningrum och altan på traktorvagn som står placerad på ävkanten om somrarnaMRLINDELL skrev:Jag vet två som byggt om en lite mindre version som gamla Televerket använde till mobil bastu.
De fick inte bygga en strandnära byggnad på egen mark pga grannar som klagade.
Men att rulla ner en temporär mobil bastu på hjul blev godkänt av länstyrelsen.
Nu chafsade grannarna så mycket att den fick flyttas ett par ggr över sässongen men fungerar och är på plats fortfarande
.
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbeteJ Jolofssson skrev:Hej på er!
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa fundering är kring fönster då man knappt ser ut genom dem på långsidan av vagnen.. Är väl här det är behändigt med en sambo som jobbar på glasfirma, får höra mig för med gubbarna där vad dom tycker
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jolofssson skrev:Hej på er!
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
J Jolofssson skrev:Hej på er!
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Arbetet fortskrider i sakta mak och påsken springer iväg så tänkte kasta in en liten uppdatering Nytt regelvirke i taket nu och har påbörjat reglarna i/på väggarna nu. Vi har bestämt att gamla verkstadsdelen blir sovdel med förvaringsmöjligheter under sängen så där behöver jag något att fästa in sängramen i och valde då att gå med 45×95 hela vägen. Kastar in lite bilder på dagens arbeteCheesen skrev:vilken flashback... Farsan fick 55års kris när han blev sjukpensionär och köpte en 15 år gammal norrlandsvagn som han skulle fixa till, till något.. Det enda jag vet att den användes till under dom 10 år som den stod på vallen var att hänga in en tjuvskjuten älg och att stycka ned några diton.
Farsan blev aldrig klar med sin vagn men utriven och ommålad invändigt hann den bli. Nu är det över 20 år sedan han krängde iväg vagnen till en lika tokig gubbe och jag hoppas verkligen att den blivit något roligare än ett tomt skal.
Detsamma hoppas jag med din vagn. att det blir något fint av den.
Klä väggarna med tunn plywood. för tips så skulle jag söka på Youtube "Build a camper van".. Har kollat på många byggen och vart sugen länge på ett projekt men ålderskrisen har inte blivit nog stark ännu.
Lite utanför ämnet.
Det här är en Come On, husvagn helt tillverkad i skum och glasfiber av Bolin Båt i Nyland, som även tillverkade byggbodar mm.
De såldes som halvfabrikat, ett skal på hjul som man fick inreda själv.
En bekant, duktig finsnickare köpte den 1978 och inredde, jag köpte den 1991 och hade den i många år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De såldes som halvfabrikat, ett skal på hjul som man fick inreda själv.
En bekant, duktig finsnickare köpte den 1978 och inredde, jag köpte den 1991 och hade den i många år.
J Jolofssson skrev:Hej på er!
Vet inte om det finns något intresse för detta men kanske kan det ge lite nöje eller ett gott skratt till någon där ute och med lite tur kanske jag får lite svar på frågor som dyker upp längst vägen
Nu är det inte bättre än att jag har dragit på mig en smärre 30årskris så i höstas gick jag och spontanköpte en gammal Norrlandsvagn i grannkommunen, den var visserligen något nedgången men den luktade inte dåligt och verkade ha en rätt begränsad fuktskada så jag slog till. En risk absolut men tro mig - den var BILLIG! (varningstecken jag vet, men villhöver var starkare) och ärligt talat, vem vill inte sitta mitt ute i skogen och elda i kaminen i tystnad?
Hursomhelst fick jag hem den och började peta lite i åbäket och det dröjde inte länge innan jag insåg vidden av fuktskadorna. Den här vagnen har en träram som klätts med ett skal av aluminiumplåtar som sedan popnitats ihop 1976. Efter åratal av grov misshandel av skogsarbetare och div mer eller mindre onyktra jägare efter det så var inte skalet speciellt tätt längre och vatten har tagit sig in runt hela taket så att träramen i taket bara var fnöske, likaså stöttorna i samtliga hörn så att den överlevde transporten hem bakom traktor på 2 mil grusväg var lite av ett under om än skalet i sig är bärande.
Jag har sedan dess kapat väggskivorna längst hela kojan i golv och tak samt hörnen (alltså frilagt den gamla träramen) och petat ut det ruttna virket.. Med andra ord är allt trä bortplockad. Dessutom är gamla väggen som skilde "bodel" och mekrum riven för att få lite mer plats. Till min stora glädje verkar det mesta i isoleringsväg gå att rädda så jag har de senaste dagarna börjat bygga en ny ram med 45×95 regelvirke som skruvas utifrån med självborrande takskruv.
Här kommer vi så slutligen till mina första 2 funderingar!
1. Väggarna är ju svängda för att få lite mer utrymme så vilket skivmatreal tror ni är vettigt att använda?
Det ska vara "mjukt" nog för att följa kurvningen av väggen och tåligt för tempersturskillnader osv som uppstår i en vagn som används sporadiskt så med andra ord går från varm till kall ofta, det ska ju helst inte heller kosta en förmögenhet heller.
2. När bärigheten i konstruktionen är som den borde kommer ett tp 20 plåttak läggas ovanpå befintligt tak, jag tänkte ha ett utstick på 20 cm runt om för att skydda vagnen lite extra från väder och vind. Detta är ett mått jag tagit från ingenstans så har ni några tankar eller förslag som kanske är bättre?
Snyggt byggt! Ser att vi har samma tanke om taket och kul att se andras lösningar invändigt
Härligt! Intressant med värmen också.T Tomas Olsson1 skrev:
Samma sak med min vagn, kommer stå mitt ute i ingenstans norr om Luleå så har funderat lite kring avlastning på taket. Grundtanken var att den invändiga ramen i 45×95 skulle avlasta nog men funderar om det kanske vore klokt med en lösning likt din där kanske överdimensionerar endel men när man lika gör så varför inte
J Jolofssson skrev:Härligt! Intressant med värmen också.
Samma sak med min vagn, kommer stå mitt ute i ingenstans norr om Luleå så har funderat lite kring avlastning på taket. Grundtanken var att den invändiga ramen i 45×95 skulle avlasta nog men funderar om det kanske vore klokt med en lösning likt din där kanske överdimensionerar endel men när man lika gör så varför inte
ja inte fel då slipper man göra om det . Funkar riktigt bra med dieselkamin slipper vakna i kall vagn .T Tomas Olsson1 skrev:
Hej, vad kul att få följa din resa med renovering av din norrlandsvagn! Jag har också en som jag har tänkt att göra iordning, men hittar inte så mycket info om hur man går till väga mer än din länk här
Jag ser att du har målat om din till svart. Vilken färg har du använt för det? Mina ytterväggar är av aluminium och tänker att dina också är det. Visste inte att det fanns färg som fäster på det, så därför jag undrar. Tacksam för svar ❣️
Jag ser att du har målat om din till svart. Vilken färg har du använt för det? Mina ytterväggar är av aluminium och tänker att dina också är det. Visste inte att det fanns färg som fäster på det, så därför jag undrar. Tacksam för svar ❣️
Hej slipade lite var det behövdes å tvättade med ammoniak .sen målade jag med typ plåtfärg från colorama verkar sitta bra typ tre år sen jag målade denHello.83 skrev:Hej, vad kul att få följa din resa med renovering av din norrlandsvagn! Jag har också en som jag har tänkt att göra iordning, men hittar inte så mycket info om hur man går till väga mer än din länk här
Jag ser att du har målat om din till svart. Vilken färg har du använt för det? Mina ytterväggar är av aluminium och tänker att dina också är det. Visste inte att det fanns färg som fäster på det, så därför jag undrar. Tacksam för svar ❣️