11 375 läst · 50 svar
11k läst
50 svar
Nikotinskadat hus! Hjälp! Tips sökes!
Har köpt ett antal nikotinskadade lägenheter och fixade till dem själv.
Ammoniak fungerar bra.
Jobbigt att tvätta rent tak eftersom man måste skura bort nikotinet och det kommer både att droppa och rinna längs med skaftet på din tvättbortste.
Jag använde skidglasögon och långa syratåliga handskar som skydd.
Krävs att man upprepar tills tvättlösningen med ammoniak inte längre blir brunfärgad av nikotin dvs tvätta tills allt nikotin är borta.
Behöver inte någon spärrfärg om man är noggrann med tvättningen med ammoniak och verkligen tar bort nikotinet.
På sugande ytor som tapeter och tretexskivor som i ditt fall, bort med allt sugande material.
30%-ig ammoniak i femlitersdunk räcker länge och kostar inte många hundralappar.
Betydligt billigare och bättre att tvätta bort nikotinet än att låsa in nikotinet med spärrfärg.
Ammoniak fungerar bra.
Jobbigt att tvätta rent tak eftersom man måste skura bort nikotinet och det kommer både att droppa och rinna längs med skaftet på din tvättbortste.
Jag använde skidglasögon och långa syratåliga handskar som skydd.
Krävs att man upprepar tills tvättlösningen med ammoniak inte längre blir brunfärgad av nikotin dvs tvätta tills allt nikotin är borta.
Behöver inte någon spärrfärg om man är noggrann med tvättningen med ammoniak och verkligen tar bort nikotinet.
På sugande ytor som tapeter och tretexskivor som i ditt fall, bort med allt sugande material.
30%-ig ammoniak i femlitersdunk räcker länge och kostar inte många hundralappar.
Betydligt billigare och bättre att tvätta bort nikotinet än att låsa in nikotinet med spärrfärg.
Nikotin är inte brunt och luktar inte. Du pratar om helt andra ämnen, främst tjära.
Hej,D Daniel 109 skrev:
Jag svarade och gav tips om att använda ammoniak som andra, jag skrev inte tjära, vem bryr sig vad det är, ammoniak tar bort all skit som har med tobak och göra och annan skit med. Men som föregående svar så är man noga så räcker det med ammoniak. Hur billigt och enkelt som helst..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du läser det korta inlägget du citerade så finns svaret där.
"Notera att halten av nikotin i tobaksrök är mycket låg och att den allmänt kallade "nikotinfärgningen" av exempelvis fingrarna och tänderna hos en rökare eller av väggarna i ett rum där rökning skett under längre tid inte beror på nikotin utan på den tjära som bildas vid förbränningen av tobak och som ingår i röken."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nikotin
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nikotin
Jag bytte en jävulsk massa gips i mitt hus. I ett par rum spärrmålade jag endast, ångrar det idag, vid vissa väderförhållanden luktar de riktigt mkt tobak/nikotin...
Se framförallt till att byta lister och foder, de upplever jag lukta mer?
Se framförallt till att byta lister och foder, de upplever jag lukta mer?
Vi köpte ett radhus för många år sedan som var ordentligt inrökt i vardagsrummet (det var på den tiden rökning var helt normalt, även inomhus). Det var sjögrästapet på väggarna i vardagsrummet och den tog vi ner (vilket dock var rätt mycket meck ...), satte ny glasfiberväv och målade samt la ett nytt trägolv. Hade inga rökluktsproblem efter det. Gör det inte krångligare än det är.A Axel98 skrev:Hej!
Jag behöver verkligen råd.
Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.
Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.
Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.
På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.
Nu till mina frågor.
Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?
Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?
Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?
Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
Hej, hade samma problem i ett rum som var inrökt. Rev ner all gips, väggar och tak samt golv sedan oxonbehandla rummet därefter nya gipskivor samt nytt golv och målning. Tvättade också foder, karm, radiator, dörr och fönster med målartvättA Axel98 skrev:Hej!
Jag behöver verkligen råd.
Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.
Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.
Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.
På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.
Nu till mina frågor.
Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?
Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?
Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?
Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
Tror också på att ta bort tretexen som ju är porös, och tvätta noga på det som går att tvätta.
Ett tips när du målar spärrfärg: Låt det härda minst 24 timmar innan du målar nästa lager! Detta är viktigt! Det framgår tyvärr inte alltid i instruktionerna, där står bara de vanliga dammtorrt och övermålningsbart, men det måste härda för att lukten och missfärgningarna ska binas,.
Ett tips när du målar spärrfärg: Låt det härda minst 24 timmar innan du målar nästa lager! Detta är viktigt! Det framgår tyvärr inte alltid i instruktionerna, där står bara de vanliga dammtorrt och övermålningsbart, men det måste härda för att lukten och missfärgningarna ska binas,.
Ingen särskild.A Axel98 skrev:
När vi har slipat har jag använt en vanlig engångsmask från byggvaruhuset.
Vid tvätt behövdes ingen, där är det viktigare med glasögon mot stänket och handskar, och vid ozon var vi självklart inte i huset...