H Hallerudsbo skrev:
Jag köpte hus för 10 år sedan som var kraftigt inrökt sen 60 talet.
Allt var gult inne.
Jag maskerade fönster och golv.
Sen kasta jag ut kyl frys spis och tvättmaskin.
Hyrde en färgspruta och köpte 4-5 hinkar med nikotin spärr färg.
Så spruta jag totalt hela huset.
Sen blåste jag allt vitt.
Tror vi tvätta golven 7-8 gånger innan vattnet vart rent.
All rök lukt försvann och var inga problem att flytta in.
Sen har vi i gott tempo nu renoverar rum för rum.
Då har vi rivit bort tretex och satt ny gips i rummen.
Tack för svar! Har du tips på vilken spärr färg och spruta som kan ha lämplig?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi köpte för tre år sen ett fritidshus där man hade rökt inne i 50år.
Det är en timmerstuga, och vi ville inte sästta gips/skivor överallt, utan behålla panelen invändigt.
Först rev vi ut allt ! Självklart alla mattor, men också garderober, kök och innerdörrar.

Sen ozonbehandlades vi huset, så det var lättare att vara där och veta var det var som värst.
Sedan har vi tvättat alla ytor med målarsoda och vatten mellan 2-4 gg (beroende på rum.
Efter det två lager spärrförg, och sedan två lager täckfärg
Alla golvytor har vi också slipat eller lagt nytt.

Vi har något rum som vi senare har fått ozonbehandla igen, det är troligen pga att röklukten tagit sig in i springor osv där det är svårt att få bort, men det blir bättre och bättre år för år

Har du tapeter - riv bort dom. Och inga textilier skall vara kvar förstås.
Är det målade väggar/tak: Tvätta, och tvätta igen, med målartvätt + vatten, (du kommer se på vattnet hur mkt nikotin det är ocvh när det börjar klarna). Sen skulle jag satt renovberingsgips/gips på de väggar som det går på, och målat taket med minst 2 lager spärrfärg + färg.
Även innerdörrar, garderboer/köksluckor och tom skåp kan behöva bytas eller iaf rengöras ordentligt (i vårt fall, när vi såg hur gula dom var när man tog ned luckorna osv så köpte vi ett nytt (begagnat) kök och satte in).
Glöm inte att tvätta/slipa eller byta golven.
Tack för svar! Vilken
O OskarJZ skrev:
Hej! Har precis gått igenom samma som du, här är snabbt vad jag gjorde. Har dessutom småbarn så var viktigt att allt likt skulle bort.
Vi köpte en rejält inrökt kåk som ett projekt i min hemstad, två våningar sammanlagt 120 m2 och 90 m2 källare.

1: Vi rev ut ALLt, alla ytsikt, alla golv och allt innertak på båda våningarna. Körde ozon på nätterna för att bli av med lukt för att kunna jobba, riktig äckligt när man kom tillbaka och det runnit tobak/nikotin när ozonet gjort sin grej.
2: Se till att ha mask & öppet överallt när du börjar med de yttersta lagren tapet för jag hade huvudvärk från allt gammalt nikotin i 4 dar då jag varken röker eller snusar sen innan och förstod vad som hände
3: Behövde bara spärrfärg på en vägg som var i trappan där man målat och fixat rakt på betongen.
4: Vår tes är att det mesta sitter ”ytligt” för när allt var borta försvann doften
5: Vi fulrenovera ena badrummet då budgeten inte medgav något annat. Där fick vi tvätta allt 4-5 gånger men upplevde att doften försvann med tvättarna. Därefter körde vi enligt lite tips här på forumet våtrumsfärg på väggar & tak och sen golvfärg med klarlack ovanpå

Köpte huset för 455’, renoverat för ca 500’ men det är med all el & VVS utbytt samt golvvärme överallt och att vi fick ta in hantverkare pga tidsbrist då vi valde att flytta hit då vi fick en 3e tillökning 😅
Gjorde all rivning själv, alla väggar själv men tog en firma för taket på våning 1 samt delar av vån 2.
Tack för bra svar! Vilken mask använde du som skydd?

D Daniel 109 skrev:
Nikotin har varken lukt eller färg, däremot är det väldigt giftigt.
Okej! Ja man vill ju verkligen få bort det. Vet du vad som avger själva ”rök” lukten?

Tack för alla riktigt bra svar! Mycket tacksam! Några frågor som dykt om!
Är inne på helt nya ytskikt i gips. Rekommenderar ni att spärr måla även dom nya ytskikten för att inte riskera att de kryper fram om några är från bakomliggande vägg (troligen trä vägg bakom)?

Har ni tips på en bra andningsmask som skyddar mot nikotinet och annat skit?

Har ni tips på en bra färgspruta för att måla spärren med, eller bättre med pensel och roller?

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Riv bort bort så mycket du bara kan, du kommer att lägga hur många timmar som helst på att försöka få bort all tapet, nikotinet kommer säkert att sitta i pappret på gipsen också, du får nästa garanterat bredspackla på grund av alla rester som blir kvar och skadorna du gör i pappen på gipsen.

Räcker sällan med ett lager spärrfärg för att nikotinet och knaggar inte ska lysa igenom efter ett tag, kasta alla lister direkt, är det vanliga äggkartongsdörrar skulle jag nog bytt dörrar och karmar också.

Ozonrenare börjar du med direkt, räkna med en månads drift, stoppa in den i ett rum åt gången, tejpa dörren och andra öppningar och låt den gå ett par dagar innan du går till nästa rum.
Vanliga konsumentvarianter är för klena för att vara skadliga för människor, knappt någon fara ens i ett stängt rum.
Farligt råd! Om ozonhalten är tillräckligt hög för att ta bort lukt påverkar den också dina lungor!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det var nog därför rådet var att tejpa igen rummen där man använder ozon.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Tack för svar! Har du tips på vilken spärr färg och spruta som kan ha lämplig?
Teknos har en grym spärrfärg.

• Gilla
Axel98
  • Laddar…
H
Jag körde caparol isospärr ultra tror jag den hette, den är för sot och nikotin.

De rummen som vi renoverat har vi rivit ut tretex masonit.
Sen ny gips.
Vi har inte spärra bakom, vi har heller ingen lukt längre.

Färgspruta så brukar cramo, ramirent osv hyra ut.
Även en del som säljer färg har spruta att hyra ut.
Den jag hyrde tror jag hade 25 m slang på.
Så ställde sprutan i hallen.
Så gick jag längst bort och började.
Så hade jag hjälp av sambon att fylla hinken ibland.
Spruta likt den på bilden hade jag.

Coop sålde samtidigt ut vit inomhus färg som kostade då 125 kr för 10 liter.
Köpte 10 hinkar.
Det var en riktig skit färg men det blev en färg på väggarna fram tills vi renoverade.
Det man kan tänka på när man blåser ut så mycket färg på en gång är att det är en hel del vatten i sig och det tog lite tid att torka, hade fönsterna öppna då det var sommar för att vädra ut en del fukt med.

• En färgspruta med lång slang, hink och sprutpistol på ett skyddat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Okej! Ja man vill ju verkligen få bort det. Vet du vad som avger själva ”rök” lukten?
Det är väl egentligen tjäran som är problemet tror jag. Jag hade rivit ut allt. Om man har möjlighet att göra allt själv blir det nog bäst till sist

• Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nu killgissar jag. Men ett hus i mitt område var väldigt billigt för kanske 6 år sedan. Typ över en miljon spänn billigare (sthlm). Funderade på varför då alla hus är likadana typ fast gamla. Gick på visningen. Förstod varför. Tobakslukt. Faktiskt helt barrock lukt eller kanske stank.

En barnfamilj köpte. De höll på att spärrmåla och sånt där. Renoverade litegrann. Sen är det oklart varför de sålde precis efter att pandemin började då priserna skenade. Häri min gissning. Tror inte de varken stod ut med eller fick bukt med lukten. Alls.

Snackat lite med de som bor där nu. En driftig tant och gubbe på typ 40-50. Mest snackat med tanten då hon brukar gå förbi med hundarna och jag gillar djur. De köpte kåken där typ våren 2020 så jag missade det totalt. Det luktade precis lika illa och var typ nyrenoverat enligt henne. De fick det väldigt billigt och bara bestämde sig för att blåsa ur hela skiten in på plankväggarna trots fräscha ytskikt... Har inte varit inne men jag får ta henne på orden. När man gosar med hundarna luktar de inte cigarettrök i alla fall.
Så tant och gubbe är folk i 40-50 års ålder enligt dig?

• Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
AXS
Många bra tips, hör kommer ett till!

Glöm inte eldosor och ventilation. Inte säkert du behöver byta kablar, men absolut spärrmåla inne i dosorna.

Riv, tvätta, ozon, spärrmåla, på med nytt gips. Och riv så mycket som möjligt, nytt gips är inte så mycket jobb jämtemot spärra befintligt.

Lycka till!

• Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Fundera på att använda ättika som en del i processen.
För några år sedan köpte vi en skinnsoffa som var rejält inrökt. Innan köpet hade vi fått tipset att använda ättika för att absorbera röklukten, och det funkade. Soffan draperades med gamla lakan och under soffan placerade vi ett antal skålar med 12%.ig ättika. Efter ett par dygn testade vi och soffan luktade bara skinnsoffa.
I det aktuella fallet kan det bli övermäktigt att testa ättika för ett helt hus. Att ersätta gips och andra ytskikt verkar vettigt. Dock kunde ättika användas som kompletterande medel för att dra ur ev kvarvarande lukt som sitter i väggarna bakom ytskikten.
Hur? Kanske så här?
Häng upp byggplast på väggarna. Ställ skålar med ättika innanför plasten och vänta några dagar/ en vecka. möjligen skulle en mindre fläkt som rör runt i luften öka effekten av ättikan.
Ett test till: prova med inkapsling och ättika på en bit vägg med inrökt gips och se om det har någon verkan.

• Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
H
P Pangsjis skrev:
Fundera på att använda ättika som en del i processen.
För några år sedan köpte vi en skinnsoffa som var rejält inrökt. Innan köpet hade vi fått tipset att använda ättika för att absorbera röklukten, och det funkade. Soffan draperades med gamla lakan och under soffan placerade vi ett antal skålar med 12%.ig ättika. Efter ett par dygn testade vi och soffan luktade bara skinnsoffa.
I det aktuella fallet kan det bli övermäktigt att testa ättika för ett helt hus. Att ersätta gips och andra ytskikt verkar vettigt. Dock kunde ättika användas som kompletterande medel för att dra ur ev kvarvarande lukt som sitter i väggarna bakom ytskikten.
Hur? Kanske så här?
Häng upp byggplast på väggarna. Ställ skålar med ättika innanför plasten och vänta några dagar/ en vecka. möjligen skulle en mindre fläkt som rör runt i luften öka effekten av ättikan.
Ett test till: prova med inkapsling och ättika på en bit vägg med inrökt gips och se om det har någon verkan.
Vi ordna ättika när vi köpte huset.
Det var från en målarfirma tror den va på 50-60%.
Men det gjorde inte skillnad i huset.
Testa det när vi var på semester.
Men var ingen skillnad alls.
Så efter semestern så spärrmålade vi allt istället.

• Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
P p950nlu skrev:
Så tant och gubbe är folk i 40-50 års ålder enligt dig?
Absolut. Jag är själv där.

H Hani67 skrev:
Köp in ammoniak blanda upp och tvätta ner väggarna och skurra golven. Vädra väl, Spärr måla. Spackla upp alla tretex väggar . Microlita väggarna måla sedan väggarna. Detta gjorde vi 2017 på ett hus på 100kvm. Inga nikotin dofter kvar. 😀😀
A Axel98 skrev:
Hej!

Jag behöver verkligen råd.

Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.

Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.

Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.

På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.

Nu till mina frågor.

Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?

Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?

Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?

Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
Ammoniak är det "enda" och billigaste medel mot Nikotin, köp i färg affären kommer inte ihåg. Blanda med vatten tills du får en blandning som tar Nikotinet finns färg tvätt, men nu kan du styra styrkan själv ,fyll upp en enkel sprayflaska med blandningen (varmare blandning tar Nikotinet/ smutsen bättre, går bra med kall blandning med,tro mig) blanda ALDRIG med blekmedel det bildar en giftig ånga/gas som heter Kloramin ånga, kan även bilda något som heter Hydrazin.
Men nu gör vi inte det, spraya på ytan torka med mikrofiberduk, skölj med rent varmt vatten, but ofta (du kommer att se) fungerar detta på gipsskivor, aldrig provat, men så länge du inte BLÖTER ned papperet så går det nog. Plast genomskinlig och ammoniak (stark blandning) gillar inte varandra blir lätt vitt. Då bestämmer ju du att göra en svagare blandning (du har ju kontroll). Det luktar väldigt starkt och kan vara irriterande för luftvägarna, men man vänjer sig lite efter vart. Jobbar till sjöss och i kemikalie båtar, och använder mycket ammoniak när vi städar inne i båten, nu har vi rökförbud i hytterna, och bara mässen som rökrum, många rökare då åker ammoniak blandningen fram. Och även när gubbarna inte har sina mammor som städar åt dem, som inte röker och är bara skit grisar, fungerar detta ypperligt.
Långt svar, användt detta i 25 år i vart fall. Bifogar två bilder...lycka till.
P.P En sprayflaska och mikrofiberduk i en vask med en grön ammoniakblandning och skum.
Skapa konto
Rektangulärt taksegment med synliga nikotinfläckar före rengöring med ammoniaklösning.
Skapa konto

• Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.