1 545 läst · 51 svar
2k läst
51 svar
NIBE VVM320CU Luft/Vatten pump
Vet inte om detta avser hur elpatron har gått? Det verkar inte sparas loggar på 1 års och 10 års sidan som fanns. Där stod förra månadens antal kWh.
Jag har ju fått sinnessjukt varmt inne nu, otroligt skönt såklart. Men 22 grader är i överkant lär jag ju säga jag sänkte kurvan från 9 till 8 i meny 1.9.1.
Sen vet jag inte om jag även ska ändra graden i meny 1.1.1 till -1 , den står på noll just nu
Jag har ju fått sinnessjukt varmt inne nu, otroligt skönt såklart. Men 22 grader är i överkant lär jag ju säga jag sänkte kurvan från 9 till 8 i meny 1.9.1.
Sen vet jag inte om jag även ska ändra graden i meny 1.1.1 till -1 , den står på noll just nu
Jag har för mig det är meny 3.3, osäker dock.
Du ska leta efter något som heter tidsfaktor.
Du borde kunna ändra förskjutningen också. Men låt det sedan gå minst 1 dygn innan du ändrar igen. Det tar tid för huset att ställa om temperaturförändringar
Du ska leta efter något som heter tidsfaktor.
Du borde kunna ändra förskjutningen också. Men låt det sedan gå minst 1 dygn innan du ändrar igen. Det tar tid för huset att ställa om temperaturförändringar
Hej,
Tänkte uppdatera hur det går med den här förbaskade elförbrukningen.
Jag har ändrat kurvan så att det är anpassad till där jag bor, dvs kurva 9. Nu är jag nere på värde -6 i Temperatur/värme/värmeförskjutning 1.1.1 = vi har kallt inne men samtliga radiatorer helt öppna eftersom teorin var att pumpen skulle få arbeta mindre än när vi hade alla radiatorer i källaren strypta.
När vi hade -10 ute en period i början av december gjorde vi av med mellan 100-110 Kwh/dygnet , då hade jag värde -4 på 1.1.1, det kändes som att det blir dyrt att göra av med så mycket under en hel månad.
Just när jag skriver detta så har vi -2 ute, min framledningstemp är 32 grader och returledningen 29 grader.
Framledningstempen anpassar sig väl efter vad jag ställer in för värde i värmeförskjutning?
Tänkte uppdatera hur det går med den här förbaskade elförbrukningen.
Jag har ändrat kurvan så att det är anpassad till där jag bor, dvs kurva 9. Nu är jag nere på värde -6 i Temperatur/värme/värmeförskjutning 1.1.1 = vi har kallt inne men samtliga radiatorer helt öppna eftersom teorin var att pumpen skulle få arbeta mindre än när vi hade alla radiatorer i källaren strypta.
När vi hade -10 ute en period i början av december gjorde vi av med mellan 100-110 Kwh/dygnet , då hade jag värde -4 på 1.1.1, det kändes som att det blir dyrt att göra av med så mycket under en hel månad.
Just när jag skriver detta så har vi -2 ute, min framledningstemp är 32 grader och returledningen 29 grader.
Framledningstempen anpassar sig väl efter vad jag ställer in för värde i värmeförskjutning?
Jepp det är nog en bra temp som går ut vid - 2 om du har golvvärme, annars lite tunt med element, så är tumregel 42 C vid noll ute. Men 100 kW låter mycket, även vid - 10 C ute Elpatron måste ha gått in ofta eller konstant på läg effekt. Vet du vad VP gav för temp in till huset när det var - 10 C
Hej,
Jag tog en bild för att ha lite koll faktiskt. Så vid -12 22:55 på kvällen hade vi framledningstemp på 45 grader och returledning på 39 grader.
För att nå 42 grader vid 0 grader så gör jag av med för mycket el för att det ska kunna fungera. Ligger kring 70-75 kwh/dygnet då. Det känns som att man eldar för kråkorna så att säga.
Jag tog en bild för att ha lite koll faktiskt. Så vid -12 22:55 på kvällen hade vi framledningstemp på 45 grader och returledning på 39 grader.
För att nå 42 grader vid 0 grader så gör jag av med för mycket el för att det ska kunna fungera. Ligger kring 70-75 kwh/dygnet då. Det känns som att man eldar för kråkorna så att säga.
Stort hus som inte är så välisolerat så blir det rätt snabbt 110 kW om värmepumpen inte orkar med.J jonaserik skrev:
Är det öppna ytor i huset skulle man kanske överväga att komplettera med en luftvärmepump
Kommer inte ihåg men vart bor du? Hur stort är huset du värmer? Vilken ålder på huset?T tjae skrev:Hej,
Har som sagt s320 f2120 12kw. Hus från 71 1.5 plan med källare så 296kvm. Bor i södra Skåne.
Den månad som vår pump dragit mest var januari detta år eller om de var förra. 2303kwh på 1 månad inklusive hushållsel. Drygt 75kwh om dagen den månaden. Håller ca 22-23 grader inne. 13000 kwh årlig förbrukning.
75kwh om dagen behöver inte va abnormt mycket beroende på din temp inomhus och storlek och ålder på hus