Återkoppling. Har ju varmt och gött inne nu såklart eftersom samtliga radiatorer står på fullt fräs. Hur mycket brukar ni vara inne och pilla på kurvan? Jag har fabriksinställning kurva (?) 9 nu och framledningstemp 20.

Jag är uppkopplad mot en app som kan se den dagliga förbrukningen av kWh så kommer köra enligt detta hela dagen så får vi se hur mycket det skiljer sig mot tidigare när typ 50% av alla radiatorer var stängda.

L lordi skrev:
Hoppar in lite mitt i konversationen :)
Det behöver inte betyda att patronen är till.
Den visar bara vilken temperatur det är på vattnet som flödar igenom patronen
Okej tack ! Skiljer sig jättemycket från displayen på S modellen så svårt att veta hehe

T tjae skrev:
Återkoppling. Har ju varmt och gött inne nu såklart eftersom samtliga radiatorer står på fullt fräs. Hur mycket brukar ni vara inne och pilla på kurvan? Jag har fabriksinställning kurva (?) 9 nu och framledningstemp 20.

Jag är uppkopplad mot en app som kan se den dagliga förbrukningen av kWh så kommer köra enligt detta hela dagen så får vi se hur mycket det skiljer sig mot tidigare när typ 50% av alla radiatorer var stängda.
Din värmepump har säkert spetsat med el för den fått för lite tillbaka på returen imed du skrev ni hade 47 framledning och 30 retur, för stort gap.

En värmepump ska vara igång och jobba och ha mycket vatten att jobba med för att funka optimalt, vilket de inte verkar ha varit innan!

Du får testa och jämnföra kwh nu när du har att jämföra med.

Ingen aning med kurvor, jag hittade ingen som jag blev nöjd med så skapade en egen kurva efter noggrant ha mätt temperatur inomhus vs utomhus

Ja. Just nu med 1 grad ute så har jag 48 grader framledning och 43 grader returledning så det känns ju som att systemet får jobba på gött nu.

T tjae skrev:
Ja. Just nu med 1 grad ute så har jag 48 grader framledning och 43 grader returledning så det känns ju som att systemet får jobba på gött nu.
Beroende på hur varmt du vill ha inne. Så en tumregel om inte huset är blåsigt och dålig isolering , är ca 42 C vid noll ute. 48 C vid +1 ute är lite för mycket. Det blir då lite häftigare temp, när tempen kryper ner mot - 10 C och ev patron går in kanske.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tänker att jag gärna kliver ner på 42 C. Det är i den kurva som är förinställd från fabrik på 9 som jag då skall sänka till säg typ 6-7 kanske. Oavsett värde , så är det i den kurvan man skall ändra?

Är det milt väder ute så är det normalt förskjutningen av kurvan man ändrar på.
Är det kallt väder ute så är det normalt lutningen på kurvan man ändrar på.

J Josth skrev:
Är det milt väder ute så är det normalt förskjutningen av kurvan man ändrar på.
Är det kallt väder ute så är det normalt lutningen på kurvan man ändrar på.
Vadå milt eller kallt ute, inte ska någon gå ochh ändra på något, för att tempen åker jojo ute. Med rätt kurva, så finjusteras bara lite. Fin brukar ha ett antal grader upp eller ner, som + eller - och det är vattentempen ut till huset som ändras. Kurvan ställs som på grafen sidan 34 och är 9 i ditt fall. Bäst är med fin att finlira. Men det tar tid att få till det rätt, kan ta ett dygn efter varje ändring, sen sköter det sig självt.

Saxat ur manualen:

TIPS!
Vänta ett dygn innan du gör en ny inställning, så att rumstemperaturen hinner stabilisera sig.

Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen i meny 1.9.1.1 ett steg.

Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen meny 1.9.1.1 ett steg.

Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka värdet i meny 1.1.1 ett steg.

Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk värdet i meny 1.1.1 ett steg.

T tjae skrev:
Okej gött då är de iallafall varmt och pumpen jobbar.

Men det är som jonaserik sa, 48grader framledning vid 1+ är maffigt hehe. När det är minus så kommer maskinen avfrosta regelbundet och i samband när ni duschar kommer gradminuterna sticka iväg och tillslut spetsar elpatronen. Den kommer göra de mycket tidigare med 48+ grader framledning vid 1+ ute

Jag har 43grader vid 0 grader. Sen har jag 10 graders intervaller där jag ändrat värmen till vad jag tycker är bäst. Men detta har jag hållit på med några säsonger.

Å va högt ni ligger.. jag kör typ ut 32° när det är nollan ute å 43° när kvicksilvret nuddar -25°

V Vector skrev:
Å va högt ni ligger.. jag kör typ ut 32° när det är nollan ute å 43° när kvicksilvret nuddar -25°
Golvvärme och ganska nytt hus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.