Inte måste , men det tar lite tid för allt att ändra sig i huset . Kolla imorgon bitti vad du har för temp på gölvvärmefördelaren.

J jonaserik skrev:
Inte måste , men det tar lite tid för allt att ändra sig i huset . Kolla imorgon bitti vad du har för temp på gölvvärmefördelaren.
okej

tack så mycket
Uppdaterar imorgon

HM har du rätt tryck i systemet ca 1 bar , sen står det att temperaturskyddet kan h löst. Det ett är överhettningskydd och återställes manuellt Bakom fromluckan sitter det till vänster , se klipp och heter FD1 och är nog en liten pinne att trycka in kanske med ett lock framför på burken/lådan där. Då ska det höras ett klick när den återställs.

• Schematisk bild av ett värmesystem med tydlig märkning av överhettningskyddet FD1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
HM har du rätt tryck i systemet ca 1 bar , sen står det att temperaturskyddet kan h löst. Det ett är överhettningskydd och återställes manuellt Bakom fromluckan sitter det till vänster , se klipp och heter FD1 och är nog en liten pinne att trycka in kanske med ett lock framför på burken/lådan där. Då ska det höras ett klick när den återställs.
Ja jag läste det och testade att trycka, hör inget klick när jag trycker oavsett hur länge eller hur hårt har försökt med skruven bredvid för att göra den "lättare" men det hjälpte inte

• Interiör av elektrisk apparat med kretskort, reläer, och justerskruv.
    Skapa konto
A Alfredsson-A skrev:
Ja jag läste det och testade att trycka, hör inget klick när jag trycker oavsett hur länge eller hur hårt har försökt med skruven bredvid för att göra den "lättare" men det hjälpte inte
kanske de klicket du menar?

J jonaserik skrev:
hej nu har skillnaden minskat i temperaturen men får fortfarande inte bort larmet :rolleyes:

• Värmefördelningssystem med märkta rör, termometrar och reglage i ett teknikskåp.
    Skapa konto
Ser att det står "Värmebärarpumphast. (GP6) - från". GP6 är värmebärarpump 2 och borde vara "till" för att få god cirkulation i systemet. GP1 är laddpumpen.

Inställningar görs under: Meny 7 - Service, 7.1 - Driftinställningar, 7.1.2 - Cirkulationspumpar Men frågan är om NIBE glömt GP6 i den menyn?? Borde åtminstone gå att aktivera GP6 även om den också påverkas av inställningarna i 7.1.6 - Värme.

Redigerat:
J Josth skrev:
Ser att det står "Värmebärarpumphast. (GP6) - från". GP6 är värmebärarpump 2 och borde vara "till" för att få god cirkulation i systemet. GP1 är laddpumpen.

Inställningar görs under: Meny 7 - Service, 7.1 - Driftinställningar, 7.1.2 - Cirkulationspumpar Men frågan är om NIBE glömt GP6 i den menyn?? Borde åtminstone gå att aktivera GP6 även om den också påverkas av inställningarna i 7.1.6 - Värme.
hej jag kan inte hitta GP6 endast GP1, finns det på annat ställe tro?

• Digital skärmvisning av inställningsmenyn för cirkulationspumpar, visar endast alternativ för GP1.
    Skapa konto
  • Skärmdisplay visar inställningar för PUMPHAST. VÄRMEBÄRARE GP1 med olika hastighetsalternativ.
    Skapa konto
  • Display för VV-pump GP1 med inställningarna 'Värme' och 'Auto' synliga, användarreflektion i skärmen.
    Skapa konto
Verkar inte bättre än att NIBE glömt bort GP6 i inställningsmenyerna. Möjligen att den bara går att reglera manuellt men då borde det stå så. Du får undersöka knapparna på själva cirkulationspumpen GP6 den sitter nere i mitten till vänster om GP1.

J Josth skrev:
Verkar inte bättre än att NIBE glömt bort GP6 i inställningsmenyerna. Möjligen att den bara går att reglera manuellt men då borde det stå så. Du får undersöka knapparna på själva cirkulationspumpen GP6 den sitter nere i mitten till vänster om GP1.
Det har jag redan den är inställd på max tror jag

• Inställningsenhet med gröna indikatorlampor, uppsatt på en grå vägg med kablage.
    Skapa konto
Ok, då borde det ju vara fart i cirkulationen och lågt deltaT på golvvärmen! Känns det som den fungerar också? Små vibrationer brukar kunna kännas med fingertopparna.

J Josth skrev:
Ok, då borde det ju vara fart i cirkulationen och lågt deltaT på golvvärmen! Känns det som den fungerar också? Små vibrationer brukar kunna kännas med fingertopparna.
Ja då den fungerar och jag kan känna det

Står rumstermostaterna på max eller finns det ställdon som stryper flödet i slingorna?

J Josth skrev:
Står rumstermostaterna på max eller finns det ställdon som stryper flödet i slingorna?

Ja Alla rumstermostater står på max, kan inte se att något stryper flödet

Väldigt mystiskt! Behövs nog en erfaren VVS:are som undersöker det där på plats och går igenom alla kopplingar och ventiler. Man kan ta av ett ställdon i taget och kontrollera att stiftet där under fjädrar ut och in som det ska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.