7 277 läst · 36 svar
7k läst
36 svar
Nibe S325 8 F2120-16
J Josth skrev:
Misstänkte det! Tack iallafall för all hjälp verkligen snällt
A Alfredsson-A skrev:
Det med skruven på sidan om , står den exakt lika nu som förut ( är en justering för att mäta rätt värde ) Det med klicket , då tryckte hårt då, nästan som att grejerna tycks lossna. kan vara exstremt hårda.att trycka in. På den igen och lyssna, det lilla klick som hörs är bara första biten på rörelsen av knappen. Tempen ut nu verkar vara ca 20 C och tillbaka ca 15 C , lite tunt kanske, är det svalt i huset så ökar du kurvan några grader, såg att alla termodon står öppna till max. Det är även ett rör/slang till vänster mellan fördelarna, denna ska göra att det inte blir stopp på flödet över VP, då får den hicka, är något don för bad så är lämpligt att ta av det eller ställa upp termostaten på max .lite varmare golv i badet vill man nog ha.A Alfredsson-A skrev:
Hej Tack för ditt svar. Förstår inte riktigt vad du menar med: "Det med skruven på sidan om , står den exakt lika nu som förut (är en justering för att mäta rätt värde )"J jonaserik skrev:Det med skruven på sidan om , står den exakt lika nu som förut ( är en justering för att mäta rätt värde ) Det med klicket , då tryckte hårt då, nästan som att grejerna tycks lossna. kan vara exstremt hårda.att trycka in. På den igen och lyssna, det lilla klick som hörs är bara första biten på rörelsen av knappen. Tempen ut nu verkar vara ca 20 C och tillbaka ca 15 C , lite tunt kanske, är det svalt i huset så ökar du kurvan några grader, såg att alla termodon står öppna till max. Det är även ett rör/slang till vänster mellan fördelarna, denna ska göra att det inte blir stopp på flödet över VP, då får den hicka, är något don för bad så är lämpligt att ta av det eller ställa upp termostaten på max .lite varmare golv i badet vill man nog ha.
Vad gäller klicket så testade jag att klicka riktigt hårt med en skruvmejsel och den trycktes, jag kände det väldigt tydligt, men inget hände. Det förändrade ingenting. Testade även att göra samma sak efter att jag tänkt av pannan men utan resultat.
Värmen i hemmet verkar ha ökat och jag kan se att alla rumstermostater visar högre temp. jag har ca 25 grader i kök och vardagsrum vilket upplevs som behagligt då jag har kakel i kök.
Är inte riktigt med på vad som menas med nedan, dock så har jag inget vattenburet golvvärme i badrum , där har jag el-golvvärme. Menar du den slangen som jag markerat i sista bilden? Vad ska jag göra och hur?
"Det är även ett rör/slang till vänster mellan fördelarna, denna ska göra att det inte blir stopp på flödet över VP, då får den hicka, är något don för bad så är lämpligt att ta av det eller ställa upp termostaten på max .lite varmare golv i badet vill man nog ha."
Lägger upp bild på hur det ser ut nu.
TACK!!!!!
Det med skruven med röd lack på är för att justera in ÖHS så det stämmer med 90 - 95 . Arr du har värme som är på nivå med vad ni vill ha är bra, blir det för varmt får du sänka kurvan ett par grader till. Är bilderna tagna nu eller förut. Alla termodon står på max och det är bra när man ställer kurvan, detta för att få en temp som passar kallaste rummet. I övriga rum som kanske är för varma, ställs termostaterna ner lite på. Röret till höger är en baypass som ska säkerställa att ett flöde finns över VP om alla termodon stänger. VP blir då inte av med värmen och får """ hicka " startar/stoppar i ett och kanske löser på högtryck. NU är det lite finlir kvar för dig med värmen. Och det med larmet kan jag inte hjälpa dig med..
tack.J jonaserik skrev:Det med skruven med röd lack på är för att justera in ÖHS så det stämmer med 90 - 95 . Arr du har värme som är på nivå med vad ni vill ha är bra, blir det för varmt får du sänka kurvan ett par grader till. Är bilderna tagna nu eller förut. Alla termodon står på max och det är bra när man ställer kurvan, detta för att få en temp som passar kallaste rummet. I övriga rum som kanske är för varma, ställs termostaterna ner lite på. Röret till höger är en baypass som ska säkerställa att ett flöde finns över VP om alla termodon stänger. VP blir då inte av med värmen och får """ hicka " startar/stoppar i ett och kanske löser på högtryck. NU är det lite finlir kvar för dig med värmen. Och det med larmet kan jag inte hjälpa dig med..
Bilden togs nu när jag skrev. Värmen fungerar och allt är bra, behöver bara förstå varför jag har larm och hur jag blir av med det. Får ta och kontakta nibe service på måndag och se när de kan komma.
Tack för all hjälp verkligen !!!
Nu har jag inte satt in mig i dina larm och vad det kan bero på, men några generella punkter:
1. Har du bara golvvärme tycker jag ca 36 grader i framledning borde räcka vid -18 utomhus. 36 vid 0 är alldeles för mycket. Beror dock på hur man projekterat golvvärmen från början, har du papper från LK?
2. Ta bort alla ställdon och justera in slingorna enligt LKs beräkningar. Den längsta slingan (normalt sett) ska då vara fullt öppen och de andra slingorna stryps in, ju kortare slinga desto mera strypt. Med alla ställdon borta finns bara två ställen att justera temperaturen: kurvan och injusteringen på varje slinga. Om temperaturen i rummet med den fullt öppna slingan är för hög - sänk kurvan, om den är för låg - höj kurvan. Fortsätt tills det rummet är lagom och justera därefter övriga slingor tills alla rum håller den temperatur ni normalt vill ha i rummet. Sen kör ni utan ställdonen på i ett år så ni ser att det funkar bra under alla olika årstider och gör eventuella små justeringar, och sen kan du sätta dit ställdonen igen och börja använda termostater om ni vill.
Har ni någon volymtank/acktank? Annars är det väl rätt så troligt att värmepumpen får panik när den börjar producera värme mot en alldeles för hög kurva, alla ställdon stänger, och temperaturen i systemet rusar. Man vill ju gärna ha 20-25 liter vattenvolym i systemet per kW effekt på värmepumpen, och stryper ställdonen så försvinner ju volymen i slingorna. Man bör ha en tank i systemet om man vill köra med termostater, men justerar du in systemet bra så ska normalt inte termostater behövas och gör för övrigt ganska liten nytta vid ingjuten golvvärme då det är ett så trögt system.
1. Har du bara golvvärme tycker jag ca 36 grader i framledning borde räcka vid -18 utomhus. 36 vid 0 är alldeles för mycket. Beror dock på hur man projekterat golvvärmen från början, har du papper från LK?
2. Ta bort alla ställdon och justera in slingorna enligt LKs beräkningar. Den längsta slingan (normalt sett) ska då vara fullt öppen och de andra slingorna stryps in, ju kortare slinga desto mera strypt. Med alla ställdon borta finns bara två ställen att justera temperaturen: kurvan och injusteringen på varje slinga. Om temperaturen i rummet med den fullt öppna slingan är för hög - sänk kurvan, om den är för låg - höj kurvan. Fortsätt tills det rummet är lagom och justera därefter övriga slingor tills alla rum håller den temperatur ni normalt vill ha i rummet. Sen kör ni utan ställdonen på i ett år så ni ser att det funkar bra under alla olika årstider och gör eventuella små justeringar, och sen kan du sätta dit ställdonen igen och börja använda termostater om ni vill.
Har ni någon volymtank/acktank? Annars är det väl rätt så troligt att värmepumpen får panik när den börjar producera värme mot en alldeles för hög kurva, alla ställdon stänger, och temperaturen i systemet rusar. Man vill ju gärna ha 20-25 liter vattenvolym i systemet per kW effekt på värmepumpen, och stryper ställdonen så försvinner ju volymen i slingorna. Man bör ha en tank i systemet om man vill köra med termostater, men justerar du in systemet bra så ska normalt inte termostater behövas och gör för övrigt ganska liten nytta vid ingjuten golvvärme då det är ett så trögt system.
hejS skydiver skrev:Nu har jag inte satt in mig i dina larm och vad det kan bero på, men några generella punkter:
1. Har du bara golvvärme tycker jag ca 36 grader i framledning borde räcka vid -18 utomhus. 36 vid 0 är alldeles för mycket. Beror dock på hur man projekterat golvvärmen från början, har du papper från LK?
2. Ta bort alla ställdon och justera in slingorna enligt LKs beräkningar. Den längsta slingan (normalt sett) ska då vara fullt öppen och de andra slingorna stryps in, ju kortare slinga desto mera strypt. Med alla ställdon borta finns bara två ställen att justera temperaturen: kurvan och injusteringen på varje slinga. Om temperaturen i rummet med den fullt öppna slingan är för hög - sänk kurvan, om den är för låg - höj kurvan. Fortsätt tills det rummet är lagom och justera därefter övriga slingor tills alla rum håller den temperatur ni normalt vill ha i rummet. Sen kör ni utan ställdonen på i ett år så ni ser att det funkar bra under alla olika årstider och gör eventuella små justeringar, och sen kan du sätta dit ställdonen igen och börja använda termostater om ni vill.
Har ni någon volymtank/acktank? Annars är det väl rätt så troligt att värmepumpen får panik när den börjar producera värme mot en alldeles för hög kurva, alla ställdon stänger, och temperaturen i systemet rusar. Man vill ju gärna ha 20-25 liter vattenvolym i systemet per kW effekt på värmepumpen, och stryper ställdonen så försvinner ju volymen i slingorna. Man bör ha en tank i systemet om man vill köra med termostater, men justerar du in systemet bra så ska normalt inte termostater behövas och gör för övrigt ganska liten nytta vid ingjuten golvvärme då det är ett så trögt system.
tack för ditt svar
1 nej jag har tyvärr inga papper från LK, men tycker atr värmen är bra och att det inte drar så mycket el, hela förra måndan var det ca 1100kwh och då var det ändå rätt så kallt.
2 ingen dum idé alls ska ge mig på det där så snart jag får mitt larmproblem löst.
3 nej vi har ingen volym/acktank.
4 jag använder rumstermostaterna ytterst sällan, alla står på max och generellt så har jag inte ändrat något, när jag känner att det blivit för varmt så sänker jag tempraturen från pannan en grad ner. Och det gör jag väldigt sällan. Annars tycker jag att det fungerat okej, vissa dagar är lite för varme, andra lite kallare men i det stora hela så har jag det ganska behagligt.