Attitudeswe
Uppdatera mjukvaran och förbjud elpatron när utetemp är över +8 samt förbjud under dyrtid. Då ökar mängden värme som produceras av pumpen.

Se till att temp inne och luftflöde ej är för lågt.

Se till att varmvatten är satt på ca 55 grader. Man kan om man har timpris ställa in legionellahöjning varje natt...
 
Sänk varmvatten till 50°, ladda in fläktsynkdrift via usb.
Spärra inkoppling av elpatron vid lägre temp än vad du har nu.
Sänk en värmekurva.

Det finns mycket att hämta här. Googla lite och prova dig fram.
 
O
DonPablo DonPablo skrev:
F370 är en elpanna med en liten hjälpkompressor som orkar värma huset i juni, juli och augusti resterande del av året måste den ha hjälp av elpatron!
Stämmer inte, Stopp av värme är normalt inställt på 17 grader dvs inte ens kompressorn kör under sommaren. Stopp av tillsats är på +6 grader från fabrik så kompressorn klarar att värma huset själv ner till medeltemp på 6 grader.

Jag har F370 och klarade mig på blygsamma 1300 kwh i december (Östergötland), där 200 kwh är från billaddning. Sänk värmekurvan ett par steg och elda när det är som kallast för att hålla temperatur dräglig inne. Har du timpris kan du blocka elpatronen dagtid och låta den jobba ifatt på natten när elen är mycket billigare och därmed endast köra kompressor + ev eldning dagtid.
 
  • Gilla
Nick 72
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Stämmer inte, Stopp av värme är normalt inställt på 17 grader dvs inte ens kompressorn kör under sommaren. Stopp av tillsats är på +6 grader från fabrik så kompressorn klarar att värma huset själv ner till medeltemp på 6 grader.

Jag har F370 och klarade mig på blygsamma 1300 kwh i december (Östergötland), där 200 kwh är från billaddning. Sänk värmekurvan ett par steg och elda när det är som kallast för att hålla temperatur dräglig inne. Har du timpris kan du blocka elpatronen dagtid och låta den jobba ifatt på natten när elen är mycket billigare och därmed endast köra kompressor + ev eldning dagtid.
Tack olsjo!
Jag har lite svårt att hitta de inställningar du föreslår...kan du tipsa om i vilken meny man hittar vilken inställning?
Jag uppdaterade mjukvaran till senaste versionen idag, och passade på att ta lite bilder på hur mina inställningar ser ut idag, kommentera gärna om något ser galet ut eller behöver justeras.

Skärm med teknisk serviceinfo, produktinformation, serienummer och mjukvaruversioner, omgivet av suddigt grönt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm visar teknisk serviceinformation, kanske för en värmepump eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar "SERVICEINFO 3.1", strömomvandlingsdata, varningsikon och symboler för el, vatten, och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm visar "SERVICEINFO 3.1", mjuka in/utgångar, flera ej använda, larmutgång. Grön lysdiod nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital gränssnittsskärm som visar underhållsinställningar, eventuellt för uppvärmningssystem, med varningsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar elektrisk status med ikoner för inställningar, vatten och temperatur nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturer för klimatsystem, inklusive framlednings- och returtemperatur, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt gränssnitt visar temperaturdata och status för en enhet, med varningsikon, i ett industriellt eller tekniskt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panel som visar temperaturer och status för värmesystem. Text på svenska, tekniska detaljer, orange varningsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar inställningar för periodisk höjning med datum och tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital gränssnitt för justering av varmvatten, med inställningar som komfort och ekonomi, möjligtvis en värmepump eller panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturstyrningsgränssnitt med orange linje som indikerar förhållande mellan utomhus- och framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturinställningar för olika utomhustemperaturer, sannolikt för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med meny, fläktinställningar, hastigheter och återgångstid, omgivet av mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar klimatsystem information, temperaturinställning 20°C, omgivande ljus, suddig bakgrund, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display visar temperaturkurva, troligen för värmesystem, med framledningstemperatur och utomhustemperatur indikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel visar schemaläggning och justeringar för uppvärmning och ventilation på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En digital skärm visar en ventilationspanel med fläktval och hastighetsprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturinställning, termometerikon, varm zon 1.11, grön lampa, OK-knapp, informationssymbol, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
M m78 skrev:
Tack olsjo!
Jag har lite svårt att hitta de inställningar du föreslår...kan du tipsa om i vilken meny man hittar vilken inställning?
Jag uppdaterade mjukvaran till senaste versionen idag, och passade på att ta lite bilder på hur mina inställningar ser ut idag, kommentera gärna om något ser galet ut eller behöver justeras.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Menar du värmekurva? Det är under inomhusklimat, avancerat, värmekurva. Den kan du sänka ett par snäpp.
 
O olsjo skrev:
Menar du värmekurva? Det är under inomhusklimat, avancerat, värmekurva. Den kan du sänka ett par snäpp.
Den står redan på -3, vågar man sänka mer?

Jag kan inte se att jag skulle kunna ställa tempen för varmvatten? Var görs det?
 
M m78 skrev:
Tack olsjo!
Jag har lite svårt att hitta de inställningar du föreslår...kan du tipsa om i vilken meny man hittar vilken inställning?
Jag uppdaterade mjukvaran till senaste versionen idag, och passade på att ta lite bilder på hur mina inställningar ser ut idag, kommentera gärna om något ser galet ut eller behöver justeras.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
O olsjo skrev:
Menar du värmekurva? Det är under inomhusklimat, avancerat, värmekurva. Den kan du sänka ett par snäpp.
A Argastesnickaren skrev:
En Nibe 730 kan kyla ner frånluften till minus 15 grader.

M m78 skrev:
Hej, har nyligen flyttat till ett hus med frånluftvärmepump, en Nibe F370. Tidigare aldrig haft frånluftspump, enbart bergvärme, så försöker lära mig nu hur den beter sig.
Vad jag märker är dock att den verkar dra väldigt mycket ström (när jag jämför med bergvärmepumpen i mitt gamla hus).
Att den drar mycket har jag kunnat konstatera efter dygnsförbrukningen hos Vattenfall men idag fick jag satt igång en realtidsövervakare (IKEAs gamla variant, vad den nu heter) och kunde direkt konstatera att när sambon duschat så matar pumpen direkt på med 7kW tillsats (för att producera varmvatten får man anta). Och det har den nog gjort nu en 15-20 minuter. Bergvärmen jag jämför med köra kanske 3-3.5kW efter en dusch i si så där 15 minuter.
Man kan ju utläsa en massa data från displayen men jag har ingen riktig koll på i vilken ände man skall börja...någon som kan de här sakerna och vill hjälpa mig?

Huset är från mitten av 80-talet, två plan, ca 150kvm. Det är i höjd med Göteborg. En dag när temp ute har pendlat mellan +5 till ett par minusgrader så drar huset 60-65kWh. Feb hittills 420 kWh.
°
Har bara snabbläst allt som skrivits här.
Antar huset har ett frånluftflöde av max 150 x 0,35 = 53 l/s motsvarande 190 kbm/h.
Bilderna visar frånlufttemp 18 C och avlufttemp 4 C. Således hämtar VP värme ur frånluften som sänker lufttemp 14 C. Det innebär att värme ur frånluften är 0,93 kW vartill kommer värme från el (ca 0,3 kW) som VP förbrukar. Huset behöver nog det dubbla vid utetemperaturen 5 C. Alltså behövs tillsatsel.
En viktig uppgift är att ta reda på hur låg temp VP skall kunna kyla frånluften. Kanske kan någon annan här hjälpa till med det eller kontakta tillverkaren.

En bild visar börvärden för värmeledningens framtemp, förmodligen till radiatorer som är dimensionerade för framledning ; retur = 60 ; 50 C. Bilden visar 60 C vid -20 C ute. I verkligheten är ofta radiatorerna lite för stora så du klarar dig kanske med lite lägre framtemp.

Dina bilder visar ett ögonblicksvärde så man kan inte dra säkra slutsatser av det. Frånluftflödet kan knappast ökas men däremot kan man tänka sig att luften kyls mer, kanske ner till -15C. Det kräver att VPs kylmaskin är dimensionerad för det och har automatik för avfrostning av luftkylaren där påfrysning kan ske av fukt. Vet inget om NIBE frånluftvärmepumpar och sådana uppgifter finns inte i de allt mer fördummande broschyrerna om nya VP oavsett fabrikat. Det får man veta i bästa fall när man köpt en.

°
 
O
M m78 skrev:
Den står redan på -3, vågar man sänka mer?

Jag kan inte se att jag skulle kunna ställa tempen för varmvatten? Var görs det?
Om du tycker det är för varmt (eller kan tänka dig att ha kallare inne) kan du sänka mer. Alternativt ändra själva kurvan (och inte bara förskjutningen).

om du håller in bakåtknappen i 10s i hemläget får du upp servicemenyn, där kan du ändra temperaturintervall på de olika komfortlägena. Känns inte som du har mycket att hämta där dock. Men har du timpris kan du schemalägga uppvärmingen av vatten till att endast ske på natten.
 
Attitudeswe
O olsjo skrev:
Om du tycker det är för varmt (eller kan tänka dig att ha kallare inne) kan du sänka mer. Alternativt ändra själva kurvan (och inte bara förskjutningen).

om du håller in bakåtknappen i 10s i hemläget får du upp servicemenyn, där kan du ändra temperaturintervall på de olika komfortlägena. Känns inte som du har mycket att hämta där dock. Men har du timpris kan du schemalägga uppvärmingen av vatten till att endast ske på natten.
Med en FLVP blir det kontraproduktivt att ha kallare än 19 inne. Då finns inte tillräckligt med energi att återvinna och elpatron istället för kompressor får stå för uppvärmningen (då dessa maskiner sällan har en frekvensstyrd kompressor)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
O
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med en FLVP blir det kontraproduktivt att ha kallare än 19 inne. Då finns inte tillräckligt med energi att återvinna och elpatron istället för kompressor får stå för uppvärmningen (då dessa maskiner sällan har en frekvensstyrd kompressor)
Det är därför jag stödeldar när det behövs och blockar elpatron dagtid.
 
  • Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Värmekurva 12 känns väldigt högt, är de riktigt dåligt isolering?
 
O
Ja värmekurva 12 behövs nog inte. Sätt typ 9 eller nåt, och ändra förskjutning till 0. Sedan kan du justera förskjutningen efter några dygn.
 
O olsjo skrev:
Ja värmekurva 12 behövs nog inte. Sätt typ 9 eller nåt, och ändra förskjutning till 0. Sedan kan du justera förskjutningen efter några dygn.
Så här då?

Skärm som visar temperaturkurva, inomhusenhet för värme, tid och datum, grönt statusljus, knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att bedöma vilken "värmekurva" som behövs, d. v. s. vilken framtemp till radiatorerna som erfordras för att hålla 20 C i rummen. Har alla eller de flesta termostatventiler öppnat, (varma upptill)? Har radiatorerna ungefär samma returtemp om de är kopplade med tvårörssystem?
Om man bedömer att radiatorer går för fullt vid rimlig framtemp, behövs den framtemp de har. Om det är för kallt i rummen är radiatorerna för små eller fel i väggars isolering. (Kolla gärna radiatorers bottentemp och väggars yttemp med en IR-termometer, JULA.se 299 kr). Radiator med lägre returtemp än övriga har för litet vattenflöde.
Blir det varmt i rummen med rätt framtemp men man får hög elräkning verkar felet ligga hos VP. I bästa fall är det olämplig inställning av parametrar.
En frånluftvärmepumps förmåga är begränsad till ventilationens fråmluftflöde. 200 m3/h (55 l/s) som kyls från 20 till -15 C ger 200 x 0,3 x 35 / 860 = 2,44 kW. Därtill kommer värme från VPs elförbrukning som också blir värme.
Nu måste jag sluta skriva för att ge min 17 år gamla katt medicin.
 
Redigerat:
O
M m78 skrev:
Så här då?

[bild]
Ja låt det vara så ett par dygn och utvärdera. Om det är ok temp inne nu, men blir alldeles för kallt när tempen sjunker ner mot säg -10, då har du för låg kurva och får öka den något steg igen. Är det för kallt även nu kring/strax över nollan får du öka förskjutningen.
 
  • Gilla
m78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.