6 999 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
NIBE F1255 Lågtrycklarm
Ja man ska kunna tvångsköra köldpumpen via service menyn, men än så länge rullar den igen. Det är GP2 på bilden som är köldbärarpumpen och det är den vänstra. Gjorde rent smutsfiltret till köldbärar slingan, det var en hel del slagg och gängtejp i det filtret som jag har nu rensat.J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
OK såg jag då fel på pumparnas text , nya ögon kanskeDet med skit,"" slagg "" slangar mellan delarna och skit , kan vara magnetit som satt sig i slangarna med, filtret sitter före pumpen och ska ta det. Inte så vanligt på KB men händer , slangarna oxiderar och lite rost , beror till viss del vad övriga rör har för material. tex i pumpen är det gjutjärn i pumphuset
gp2 är köldbärarpump, du kan prova tvångsstyra den via servicemenyn, tänkte på det om den rycker vid startförsök, är kondensatorn trasig bara?
vill du ta lös pumpen, så kan du stänga kranarna ovanför modulen, den två inre kranarna, använd en torx25, och skruva in dom i botten, så kommer det bara ut det som finns i växlaren och i slangar.
Har du annars en 1/2 gardenakoppling, kan du koppla den under cirkpumpen i kopplingen, och släppa ut allt kb ur slangar i ett kärl, så kan du hälla tillbaka det sen.
vill du ta lös pumpen, så kan du stänga kranarna ovanför modulen, den två inre kranarna, använd en torx25, och skruva in dom i botten, så kommer det bara ut det som finns i växlaren och i slangar.
Har du annars en 1/2 gardenakoppling, kan du koppla den under cirkpumpen i kopplingen, och släppa ut allt kb ur slangar i ett kärl, så kan du hälla tillbaka det sen.
Tack för info!! Jag hoppas på att det funkar nu, enligt larmet så kunde detta bero på en hel del grejer. Men på skärmen stod det ”kan bero på ispropp, stopp i smutsfiltret, hål i slingan så vatten från borrhålet åker in och fryser, eller trasig pump” smutsfiltret var ganska igensatt med gängtejp som måste följt med sen start antar jag? Eftersom det stod ”min -10C” på pumpen och jag hade enligt givaren -8 så tänkte jag mest om man fått en ispropp eller om pumpen inte vill starta för att det är för kallt. Så elpatron fick gå över dagen tills att givarna sa att köldbärarspriten blev 20c. Sen startade den igen, dock så är nu smutsfiltret rent och helt öppet jämfört med hur små hål det var kvar efter allt skit som satt fast. Kan dåligt flöde göra spriten kallare? Vet nämligen inte hur det funkar i detalj. Det var det väldigt kallt ute på kvällen innan, så den fick jobba ganska bra, sedan på morgonen var det helt plötsligt 8+ ute. Då behövde den inte arbeta alls, kan det vara någon kombination av dåligt flöde och sedan väderomställningar som ändrar sig så fort?R134a skrev:gp2 är köldbärarpump, du kan prova tvångsstyra den via servicemenyn, tänkte på det om den rycker vid startförsök, är kondensatorn trasig bara?
Jag tror inte på ispropp. Då borde pumpen inte bete sig sådär och bara hoppa till lite grann.
Att givarna visar 20 grader säger ingenting när det inte är någon cirkulation. Dom sitter i eller vid värmepumpen och värms till omgivningens temperatur när vätskan står still.
Att givarna visar 20 grader säger ingenting när det inte är någon cirkulation. Dom sitter i eller vid värmepumpen och värms till omgivningens temperatur när vätskan står still.
Fick ytterligare ett LP larm och fick ej igång pumpen efter detta, rörmokare var ut med en ny pump nu till köldslingan. Dock så verkade det finnas en hel del luft i systemet eftersom nya pumpen inte vill cirkulera runt brine tillräckligt. Larmade till slut på låg temp på köldbärarsidan och elpatron gick i.
Dom rundpumpade brine vätskan med deras egna pump för att få bort luft men lyckades inte riktigt, var fullt med mikrobubblor som fastnade i deras pump och gjorde så att den stannade också.
Efter flera om och men så testade rörmokaren att trycksätta systemet genom att sätta en manometer på nivåkärlet och sedan fylla på brine vätska med deras pump in i systemet så att det stod ca 1bar tryck i nivåkärlet.
Och efter detta fungerar cirkpumpen precis som förväntat. Så nu är planen att installera ett tryckkärl istället för nivåkärlet.
Men varför ska det behövas ett tryckkärl, det användes inte vid nyinstallation men verkar behövas nu...
Dom rundpumpade brine vätskan med deras egna pump för att få bort luft men lyckades inte riktigt, var fullt med mikrobubblor som fastnade i deras pump och gjorde så att den stannade också.
Efter flera om och men så testade rörmokaren att trycksätta systemet genom att sätta en manometer på nivåkärlet och sedan fylla på brine vätska med deras pump in i systemet så att det stod ca 1bar tryck i nivåkärlet.
Och efter detta fungerar cirkpumpen precis som förväntat. Så nu är planen att installera ett tryckkärl istället för nivåkärlet.
Men varför ska det behövas ett tryckkärl, det användes inte vid nyinstallation men verkar behövas nu...
Det brukar inte behövas speciellt högt tryck på köldbäraren, och eftersom ditt funkat förut borde det egentligen inte behövas här heller...
Luftbubblorna blir ju i alla fall mindre om man trycksätter systemet. Kanske är det då lite lättare att få bort den sista luften i systemet om trycket är högre.
Luftbubblorna blir ju i alla fall mindre om man trycksätter systemet. Kanske är det då lite lättare att få bort den sista luften i systemet om trycket är högre.
Precis min tanke att det har fungerat innan, dock så fick jag ju problem med cirkulationspumpen också. Men kanske inte skadar att ha ett tryckkärl heller? Borde väl gå att ha kvar nivåkärlet och sedan sätta en tryckkärl också, gillar att kunna se nivån. Men kanske onödigt, vad vet jag…B BSOD skrev:Det brukar inte behövas speciellt högt tryck på köldbäraren, och eftersom ditt funkat förut borde det egentligen inte behövas här heller...
Du får kolla på tryckmätaren istället för nivån i kärlet, för att få en känsla för hur mycket det är i systemet, om de ersätter nivåkärlet. Har för mig att hissa fabrikanter inte tillåter speciellt högt tryck.
En pump kaviterar om den får för lågt tryck in. Men jag förstår inte varför din installation skulle behöva högre tryck för att undvika detta, är väl inget speciellt i din installation som kräver det.
En pump kaviterar om den får för lågt tryck in. Men jag förstår inte varför din installation skulle behöva högre tryck för att undvika detta, är väl inget speciellt i din installation som kräver det.
Okej, ja han hade aldrig varit med om att det varit så här svårt att få igång ett köldbärarsystem under sina år. Men trycket verkar ha löst någonting vad det nu kan vara. Ja du ser väl på bilden högre upp hur systemet ser ut.. Den är ju från 2017 så inte speciellt gammalt. Men när pumpen byttes verkade det som att det kom in en del luft och han fick inte ur det ordentligt. Utan trycken så ”susade” pumpen som att det var luft i den. Han luftade både pumpen och rör/slangarna, men pumpen lät fortfarande som att den hade luft i sig och kunde inte cirkulera ordentligt. Men som sagt när han trycksatte fungerade den klockrent igen…B BSOD skrev:Du får kolla på tryckmätaren istället för nivån i kärlet, för att få en känsla för hur mycket det är i systemet, om de ersätter nivåkärlet. Har för mig att hissa fabrikanter inte tillåter speciellt högt tryck.
Det brukar även vara ett filter på KB med, i bland blir det som ett slem i det och det strömmar dåligt genom det. Har sett det tidigare.J Jowke skrev:Okej, ja han hade aldrig varit med om att det varit så här svårt att få igång ett köldbärarsystem under sina år. Men trycket verkar ha löst någonting vad det nu kan vara. Ja du ser väl på bilden högre upp hur systemet ser ut.. Den är ju från 2017 så inte speciellt gammalt. Men när pumpen byttes verkade det som att det kom in en del luft och han fick inte ur det ordentligt. Utan trycken så ”susade” pumpen som att det var luft i den. Han luftade både pumpen och rör/slangarna, men pumpen lät fortfarande som att den hade luft i sig och kunde inte cirkulera ordentligt. Men som sagt när han trycksatte fungerade den klockrent igen…
Enligt rörmokaren sitter nivåkärlet på inkommande till cirkpumpen. Nivån ändrar sig väldigt mycket när det är vinter eller sommar, på sommartid blir det så pass mycket i kärlet så att det läcker ut i toppen. På vintertid blir det nästintill tomt och jag får då fylla upp det. Borde ju vara luft, men han fick inte bort det tillräckligt och rekommenderade mig då att sätta in ett tryckkärl. Eftersom han provade att trycksätta mitt nivåkärl och då fungerade systemet igen.J jonaserik skrev: