1 183 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
NIBE efter Proppar Fel. Hjälp!
Nja, så illa behöver det absolut inte bli.throne skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att felsöka dessa system. Jag har försökt i fem dagar att skriva i olika forum och läser massor av information. Ingenting säger någonting om var man ska börja och hur man hittar vad som verkligen hände. Mitt bästa sätt att ta nu är att ta med servicefolk och lita på vad de föreslår och börja betala ett vattenfall av pengar för detta.
Jag hade en gammal Nibe Figher 2020 som började säcka när den var typ 15 år.
Efter samtal med Nibe's servicetekniker slutade det med att jag fick byta ett kretskort för någon tusenlapp en gång, en sensor för några hundra vid ett annat.
Men rent krasst, du har en värmepump som är 17 år gammal, du bör budgetera för ett byte precis närsomhelst.
Jag har bytt automatsäkring i el centralen eftersom den var den bara säkring som gick av när vi hade den där strömspik. Jag vet att det kunde inte bli den huvud anledning men jag bara försöka men jag har hittat den larm i log (men jag har alltid gröna led). Vad betyder det larm? Och varför den tar en länge tid för att börja uppvärmning dock temprature är mindre än kurvan temprature??Dowser4711 skrev:
Nja, så illa behöver det absolut inte bli.
Jag hade en gammal Nibe Figher 2020 som började säcka när den var typ 15 år.
Efter samtal med Nibe's servicetekniker slutade det med att jag fick byta ett kretskort för någon tusenlapp en gång, en sensor för några hundra vid ett annat.
Men rent krasst, du har en värmepump som är 17 år gammal, du bör budgetera för ett byte precis närsomhelst.
Du får gräva i felsökningsschemat i https://www.manualslib.com/manual/2318440/Nibe-Split-Acvm270.html för att se om du kan hitta rätt om du inte vill anlita en servicetekniker.
Ring efter en Nibekunnig reparatör/kyltekniker, ingen rörmokare. De lär hitta felet ganska snabbt, om de är van att hålla på med maskinerna, kanske kostar någon tusenlapp, men då slipper du gissa och byta grejer i onödan.
visst är det kul att söka och hitta och eventuellt reparera saker själv, men vissa saker skall man låta blli, är man helt okunnig inom detta, är det som att leta en nål i en höstack
visst är det kul att söka och hitta och eventuellt reparera saker själv, men vissa saker skall man låta blli, är man helt okunnig inom detta, är det som att leta en nål i en höstack
Klicka här för att svara