7 080 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Nibe 160L effekt 3kw, låg, eller ingen, värme helt plötsligt?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Hej alla trevliga husägare (och andra så klart!)
Min varmvattenberedare slutade helt plötsligt ge värme, värkar värma ytterst lite, eller så är det bara kvarvarande värme i behållaren.
Det var i går eftermiddag som frun sa att det inte var nån vidare värme, så jag kollade säkringar, och bytte en som möjligtsvis kunde var kass (men det verkar den inte varit)
Men det hjälpte inte så i morse fick jag duscha kallt. Brrr.
Jag bytte för bara knappt ett år sedan elpatronen, så den skall ju vara ok. Vad mer kan det vara?
Termostaten? Det trodde jag förra gången när jag bytte elpatronen, så jag har en extra sådan.
Men slutar det funka så abrupt då?
Vad tror ni?
Min varmvattenberedare slutade helt plötsligt ge värme, värkar värma ytterst lite, eller så är det bara kvarvarande värme i behållaren.
Det var i går eftermiddag som frun sa att det inte var nån vidare värme, så jag kollade säkringar, och bytte en som möjligtsvis kunde var kass (men det verkar den inte varit)
Men det hjälpte inte så i morse fick jag duscha kallt. Brrr.
Jag bytte för bara knappt ett år sedan elpatronen, så den skall ju vara ok. Vad mer kan det vara?
Termostaten? Det trodde jag förra gången när jag bytte elpatronen, så jag har en extra sådan.
Men slutar det funka så abrupt då?
Vad tror ni?
Sitter en liten pigg i närheten av termostaten du kan trycka in. Brukar finnas text om det vid piggen med.
Om du känner under VVB, i närheten av rören som finns där. Kan du känna om det finns värme i beredaren då?
Kan vara blandningsventilen som låst sig i fel läge. Det kan du lösa genom att vrida på vredet på den sidan med bara ett vred. (andra har två, avstägning och säkerhetsventil)
Om du känner under VVB, i närheten av rören som finns där. Kan du känna om det finns värme i beredaren då?
Kan vara blandningsventilen som låst sig i fel läge. Det kan du lösa genom att vrida på vredet på den sidan med bara ett vred. (andra har två, avstägning och säkerhetsventil)
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Tack vänligt av dig, skall kolla på detta när jag kommer hem.corre skrev:Sitter en liten pigg i närheten av termostaten du kan trycka in. Brukar finnas text om det vid piggen med.
Det verkar dock som det sparkat igång av sig själv nu enligt frugan som är hemma? mycket märkligt.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ja ok, skall kolla på detta!corre skrev:
Tänkte på det mer rören du sa med, dom enda rören jag känner till är två som går ur toppen, ett med röd markering, och ett med blå. (kallt och varmt så klart.)
Det röda brukar vara varmt, så har det inte varit nu när det vart problem, sitter ventilen innan detta rör tror du?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ja ok, det skumma var att det röret inte var varmt, då kanske borde varit överhettningsskyddet.corre skrev:
Men frågan är om det kan återställa sig själv, efter som det nu verkar funka igen.
Men men, jag skall kolla ordentligt när jag kommer hem igen.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Jag vet inte riktigt vad jag skall kolla på nu, för varmvattenberedaren funkar sedan den slutade funka i 1-2 dagar, den började bara funka av sig själv som sagt.
Det konstiga nu är att vattnet är skållhett, och stor skillnad i hur man nu får ställa kranarna i tex dusch osv. För att få lagom varmt vatten. Skumt.
Borde inte detta rimligtvis ha med en dåligt fungerande termostat nu då?
Det konstiga nu är att vattnet är skållhett, och stor skillnad i hur man nu får ställa kranarna i tex dusch osv. För att få lagom varmt vatten. Skumt.
Borde inte detta rimligtvis ha med en dåligt fungerande termostat nu då?
Låter som termostaten inte reglerarlängre. Den har till syfte att reglera ut max 60grader till VV-ledningarna så man inte skollar sig (så farligt). Om den hängt sig så kan det komma upp till 80-90grader istället.
De brukar så ut såhär, och det är ratten märkt temp som styr regleringen.
http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktbilder/22_01_TM_mix.jpg
I mellanstycket mellan höger och vänter sida sitter en termisk kägla som reagerar på varmvattnet och släpper in kallvatten från höger sida för att blanda ut det. (Precis som duschblandaren om har sån).
Den löper i en fräst gång och om det är mycket kalk i beredaren så kan en flga lossna och låsa fast denna ventilen.
Man motionerar den genom att vrida tempraturvredet upprepade gånger ut/in.
http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktbilder/22_01_TM_mix.jpg
I mellanstycket mellan höger och vänter sida sitter en termisk kägla som reagerar på varmvattnet och släpper in kallvatten från höger sida för att blanda ut det. (Precis som duschblandaren om har sån).
Den löper i en fräst gång och om det är mycket kalk i beredaren så kan en flga lossna och låsa fast denna ventilen.
Termostaten brukar vara väldigt enkel på VVB. Ett kapilärrör som känner av tempraturen och sen påverkar ett kontaktdon i termostaten för att styra effekten. Det brukar vara rocksolid, men Murphy har levererat förr.
Du kan ju prova att reglerna ned tempraturenoch se om den klickar, det brukar han göra direkt.
Vilken exakt modell är det på VVB?
Du kan ju prova att reglerna ned tempraturenoch se om den klickar, det brukar han göra direkt.
Vilken exakt modell är det på VVB?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
corre skrev:Låter som termostaten inte reglerarlängre. Den har till syfte att reglera ut max 60grader till VV-ledningarna så man inte skollar sig (så farligt). Om den hängt sig så kan det komma upp till 80-90grader istället.
[länk]
Jag skall kolla ordentligt inom den närmaste timmen!
Återkommer!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ok, då har jag tagit ett par bilder.corre skrev:Låter som termostaten inte reglerarlängre. Den har till syfte att reglera ut max 60grader till VV-ledningarna så man inte skollar sig (så farligt). Om den hängt sig så kan det komma upp till 80-90grader istället.
[länk]
Ser inte ut som dina.
Denna kopplingshärva verkar ha en kran som släpper ut vatten, den blåa.
Och en avstängning, den svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här heter modellen:
Logga in
Skapa konto
Översiktsbilder:
1
Logga in
Skapa konto
2
Logga in
Skapa konto
Jag har sedan tidigare en ny utbytestermostat:
Logga in
Skapa konto
Fortfarande inte helt säker på vilken ventil jag motionera?
Båda rören är nu dessutom varma, även det blåa, fram till kranarna.
Kanske har det varit så förr med, är inte säker på detta.