Bowman
Blir till att byta vvb, men jag kommer inte få den ny förens mitt i nästa vecka typ, och känns lite grottfolksaktigt att duscha kallt.
Jag gjorde ett försök att få den att gå på halvfart genom att bara har den säkringen som håller.

Det låter lite från vvb, så jag antar att den nu går på halfart?

Kan man göra så här?
I så fall känner jag mig väldigt smart :)
 
Hur många elpatroner/värmeslingor finns det? Låter märkligt med två. Det kanske bara finns en som går på 400 V?
 
Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Hur många elpatroner/värmeslingor finns det? Låter märkligt med två. Det kanske bara finns en som går på 400 V?
Ingen aning, en patron är det, men antal slingor kan jag bara gissa typ.
Lekte med tanken att det var en fas till varje slinga på patronen typ.
Provade, och verkar det funka!?

Säkringen går ju inte i alla fall, och det lät från vvb, har inte märkt om det blivit varmt än dock.
 
Nu har jag kikat tillbaka lite i tråden och du har uppenbarligen en elpatron som kan kopplas inte på antingen 230 eller 400 V, och ger då 1 resp 3 kW. På bilderna syns inga fler än en enda elpatron! (Vad mätte elektrikern??) Därav har du två säkringar till VVBn varav den ena löser. Ser inte ordet JFB i tråden så det saknar du alltså? Då har du alltså en mer eller mindre kortslutning mot skyddsjord nära ena "änden" av elpatronen, vilket gör att ena säkringen löser men inte den andra. Det innebär också att den kvarvarande säkringen kommer att använda PE som "nolla".

Med andra ord, skruva ur båda säkringarna tills en riktigt elektriker tittat på detta och ev fått denna patron bytt.
 
Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Nu har jag kikat tillbaka lite i tråden och du har uppenbarligen en elpatron som kan kopplas inte på antingen 230 eller 400 V, och ger då 1 resp 3 kW. På bilderna syns inga fler än en enda elpatron! (Vad mätte elektrikern??) Därav har du två säkringar till VVBn varav den ena löser. Ser inte ordet JFB i tråden så det saknar du alltså? Då har du alltså en mer eller mindre kortslutning mot skyddsjord nära ena "änden" av elpatronen, vilket gör att ena säkringen löser men inte den andra. Det innebär också att den kvarvarande säkringen kommer att använda PE som "nolla".

Med andra ord, skruva ur båda säkringarna tills en riktigt elektriker tittat på detta och ev fått denna patron bytt.
Ja ok, kanske dumt att ha igång grejerna.
Funkar på nåt sätt verkar det ju onekligen göra.
Samt om det är något farligt nu borde väl säkringen gå?

Vet inte om det sitter jfb men det finns nån typ av belastningsvakt.
ImageUploadedByTapatalk1361127330.895084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äh fan vet, jag är ingen elektriker och jag borde inte ens göra det lilla jag förstår.
Kanske borde koppla ur säkringen igen och fortsätta att duscha kallt ett par dagar.

Tack för att du tar dig tid!
 
Det som finns på bilden skulle kunna vara en belastningsvakt, ingen JFB i alla fall.
På bilderna i #22 ser jag tre ledare i kabeln som matar VVBn, plus PE. Men den blå ser ut att terminera i strömbrytaren - det ser inte ut att finnas med nolla med i matningen till elpatronen, utan den drivs med två faser 400 V.

Att VVBn ger värme med bara en fungerande säkring tyder då på en kraftig överledning mot skyddsjord. Den använder alltså skyddsjord som återledare. Skulle den gå av blir VVBn plus alla rör som är förbundna med den spänningssatta. Du kanske redan nu upplever symptom som kittlingar i duschen ;).
 
Redigerat:
Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Det son finns på bilden skulle kunna vara en belastningsvakt, ingen JFB i alla fall.
På bilderna i #22 ser jag tre ledare i kabeln som matar VVBn, plus PE. Men den blå ser ut att terminera i strömbrytaren - det ser inte ut att finnas med nolla med i matningen till elpatronen, utan den drivs med två faser 400 V.

Att VVBn ger värme med bara en fungerande säkring tyder då på en kraftig överledning mot skyddsjord. Den använder alltså skyddsjord som återledare. Skulle den gå av blir VVBn plus alla rör som är förbundna med den spänningssatta. Du kanske redan nu upplever symptom som kittlingar i duschen ;).
Aj fan, ja jag kopplar ur allt.
Tack för tipsen Bo.
 
Bowman
Någon som kan hjälpa mig att koppla in den nya vvb?

Den gamla hade 4 tåtar, men den nya bara 3 kablar som går någonstans.
Kabeln fram till gamla vvb:
ImageUploadedByTapatalk1361380614.796101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya inkopplingsplinten, som ni ser så är det bara jord och två kablar, den fjärde sockerbiten har ingen kabel ifrån sig?
ImageUploadedByTapatalk1361380688.137312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur kopplar jag?
 
Bowman
Elschema:
ImageUploadedByTapatalk1361380932.488097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror jag skall gå efter bild 4, 2-fas inkopplingen.
Jag fattar nog, men vart skall blåa kabeln (nolla?) i så fall? Varför är inte den med? Verkar skumt?
 
Bowman skrev:
Jag fattar nog, men vart skall blåa kabeln (nolla?) i så fall? Varför är inte den med? Verkar skumt?
Eftersom det är tvåfas med 400 V elementspänning (och därmed bara ett enda element med två anslutningspunkter) är det bara två faser som ska kopplas in, ingen nolla.
Dessutom ska skyddsjorden givetvis kopplas till höljet.
 
Bowman
mulpac skrev:
Eftersom det är tvåfas med 400 V elementspänning (och därmed bara ett enda element med två anslutningspunkter) är det bara två faser som ska kopplas in, ingen nolla.
Varför var det en nolla med på den gamla vvb då (iofs 25år gammal, men samma beredare annars)
Och vad gör jag med nollan? Bara sätter sockerbit och eltejp på änden typ eller?
Samt, spelar det någon roll vilken fas som går var? (Antar att det inte spelar roll)
 
Bowman skrev:
Varför var det en nolla med på den gamla vvb då (iofs 25år gammal, men samma beredare annars)
Den används när man vill ha 230 V.
Bowman skrev:
Och vad gör jag med nollan? Bara sätter sockerbit och eltejp på änden typ eller?
Typ. Verkar ju finnas en ledig anslutning på plinten på bilden (om jag nu tittar på rätt bild), så den kan väl helt enkelt få sitta där så den inte hamnar på något olämpligt ställe.
Bowman skrev:
Samt, spelar det någon roll vilken fas som går var? (Antar att det inte spelar roll)
Spelar ingen roll. (Förutom att vattnet blir kallare istället för varmare om man kopplar bakvägen... eller inte ;))
 
Redigerat:
Bowman
mulpac skrev:
Den används när man vill ha 230 V.

Typ. Verkar ju finnas en ledig anslutning på plinten på bilden (om jag nu tittar på rätt bild), så den kan väl helt enkelt få sitta där så den inte hamnar på något olämpligt ställe.

Spelar ingen roll. (Förutom att vattnet blir kallare istället för varmare om man kopplar bakvägen... eller inte ;))
Tackar allra ödmjukast.
Nu är det då inkopplat så här:
ImageUploadedByTapatalk1361384858.026083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåa nollan sitter bara i sockerbiten, men leder ingenstans.

Är det bara att tuta och köra då?
 
Bowman skrev:
Är det bara att tuta och köra då?
Dragavlastningen verkar lite dåligt dragen, men annars ser det ganska lovande ut. Helst skulle ledarna vara klippta så att jordledaren är längst och den som sist släpper om man råkar rycka loss kabeln.
 
Bowman
mulpac skrev:
Dragavlastningen verkar lite dåligt dragen, men annars ser det ganska lovande ut. Helst skulle ledarna vara klippta så att jordledaren är längst och den som sist släpper om man råkar rycka loss kabeln.
Japp, dragavlastningen är efterdragen. Och jord ser ut att faktiskt vara lite längre.

Tack!
Äntligen varmt vatten igen :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.