Vet inte hur många kW den är på tyvärr den heter Nibe 1210 Fighter. Alla radiatorer är helt öppna alltid , och har även igång cirkulationen på sommaren. Jag har satt att VP 60 min intervall med gradminuter -60J jishi skrev:Vad är det för effekt på pumpen? Alltså värmeeffekt i kW. Den finns ju från 4 till 10kW, det ger en fingervisning om hur underdimensionerad den är i förhållande till huset.
En annan sak som ingen har nämnt, är huruvida dina radiatorer är strypta eller inte. Om du har lågt flöde i systemet så brukar framledningen åtminstone sticka iväg ganska snabbt, och om du har strypt i delar av huset men bra flöde i en del av huset (tex genom det som driver golvvärmen som förmodligen har separat shuntning) så blir returen också ovanligt varm, och då kommer den räkna ner gradminuterna extremt fort.
Du kan ju också klocka hur lång tid det tar för den att räkna upp gradminuterna när den startar (dvs, från -60 till 0 eller vad du nu har för start inställning), och sedan hur lång tid det tar för gradminuterna att falla ner till start igen (dvs, från 0 till -60).
Såhär beter sig min pump när det är 2-6 grader ute. När jag är nere vid 0 så går min 6kW permanent och sen vill den ha tillskott. Men om du har 3000 timmar tillskott sen 2008 så skulle jag hävda att de inte går speciellt mycket på tillskott, om inte den också har loopat runt 65535h.
[bild]
Jag kör enbart kompressorn och stängt av tillskottet
I några dagar har jag sänkt kurvan steg för steg , igår satte jag kurvan på 5/3 och idag va det 19(20) i rumsvärme vilket blev runt 18.5 inne vilket jag är väldigt nöjd med i dessa tider. Men ska man prova höja VP intervallen till högre än 60 eller hellre att sänka gradminuterna till runt -80 för längre start tid? .