yes gjorde det nu. Kollade även gradminuter ,den hade höjts till -46V växelventil skrev:
Kan det va så att jag att råkat trycka så att el patronen alltid har varit på? För nu står ju grundinställningarna på 0 1 2 . Har för mig det har varit 0 0 0 innan , trodde ju inte man ändra massa när man tryckte en gång på knapparna när jag köpte huset.. Ska jag fortsätta köra ”Ej tillsats"?
Du kan ju höja TS min till 600 för för el patron bara för att se om den hoppar igång om gradminuterna ramlar ner till 600 men dina förutsättningar så borde du klara dig utan tillskott.Sedan om du har haft fel inställningar kan du haft men du kan ju höja starten ännu mer till 80 och kolla hur många starter du får och runt 20-24 är nog okej så länge du inte tycker huset känns kallt.Bara prova sig fram och ha tålamod.skogsharry skrev:yes gjorde det nu. Kollade även gradminuter ,den hade höjts till -46
Kan det va så att jag att råkat trycka så att el patronen alltid har varit på? För nu står ju grundinställningarna på 0 1 2 . Har för mig det har varit 0 0 0 innan , trodde ju inte man ändra massa när man tryckte en gång på knapparna när jag köpte huset.. Ska jag fortsätta köra ”Ej tillsats"?
Kan det vara så att man har gjort en reparation på din pump så man har nollställt drifttiden eftersom du pump har så lite timmar?
Nja du har ju elpatron om nu kompressorn ger upp, visst är det dyrt med el, men du blir inte utan värme i alla fall. De gamla pumparna har ju kraftig elpatron 9kw och vissa upp till 13kw så man kan värma stora hus, dagens pumpar har 6-7kw.
Jag skulle inte vara orolig, bara gasa tills det rasa =)
Jag skulle inte vara orolig, bara gasa tills det rasa =)
Idag har jag 18122 starter. från 05-12 gick det 11 starter så mycket bättre. Jag fick ett tips från en annan också som jag kan dela med mig av vad ni tycker om detta, jag har gjort efter detta nu iaf.V växelventil skrev:
"
"Om du ställer ner Rum-Komp till 0 så måste du sänka kurvan.
-3 C ute och 34 C i börvärde motsvarar kurva 6, det är mycket bättre att ställa in en korrekt kurva direkt än att med rumsgivaren kompensera för en dålig injustering.
Så bered dig på att behöva sänka kurvan mer än till kurva 9 om du inaktiverar rumsgivaren."
"jag skulle börja med att ställa Rum-Komp på 0 och sen börja justera ner kurvan.
Det brukar ta ca 1 dygn mellan varje förändring av kurva innan det blivit stabilt.
Sen bör du ställa värdet på ratten på rumsgivaren så att börvärdet (inom parantesen) på RUM blir den du vill ha inne, tänk på att om du har 18 C nu och den visar 19 så ställer du den på 19, den kan visa nån grad fel. Men man ska sikta på att börvärde = ärvärde på RUM när det är rätt temp inne.
När sen du fått till kurvan så att det blir ungefär rätt temp inne vid lite olika utetemperaturer så kan du ställa tillbaka Rum-Komp till 3 eller 4."
Jag har satt kurvan på 7 och 0 just nu.
Kompressorn verkar starta efter 60 min som inställt, ska den behöva det? idag är det +4grader
Bra tips som sagt .Jag brukar göra liknade men har ett instrument så jag mäter varje rum och när jag är nöjd så brukar jag höja kurva 1-2Snäpp och brukar fungerar bra.skogsharry skrev:Idag har jag 18122 starter. från 05-12 gick det 11 starter så mycket bättre. Jag fick ett tips från en annan också som jag kan dela med mig av vad ni tycker om detta, jag har gjort efter detta nu iaf.
"
"Om du ställer ner Rum-Komp till 0 så måste du sänka kurvan.
-3 C ute och 34 C i börvärde motsvarar kurva 6, det är mycket bättre att ställa in en korrekt kurva direkt än att med rumsgivaren kompensera för en dålig injustering.
Så bered dig på att behöva sänka kurvan mer än till kurva 9 om du inaktiverar rumsgivaren."
"jag skulle börja med att ställa Rum-Komp på 0 och sen börja justera ner kurvan.
Det brukar ta ca 1 dygn mellan varje förändring av kurva innan det blivit stabilt.
Sen bör du ställa värdet på ratten på rumsgivaren så att börvärdet (inom parantesen) på RUM blir den du vill ha inne, tänk på att om du har 18 C nu och den visar 19 så ställer du den på 19, den kan visa nån grad fel. Men man ska sikta på att börvärde = ärvärde på RUM när det är rätt temp inne.
När sen du fått till kurvan så att det blir ungefär rätt temp inne vid lite olika utetemperaturer så kan du ställa tillbaka Rum-Komp till 3 eller 4."
Jag har satt kurvan på 7 och 0 just nu.
Kompressorn verkar starta efter 60 min som inställt, ska den behöva det? idag är det +4grader
Om du tittar på integralen när den räknat ner till 0 så får du som du skrev tidigare +1eller högre värde och nu vet styrdator till nästa körning att den ska ha exempel 2+ så kommer den räkna ner 2 steg/minut osv men stannar den på exempel +5 kommer den räkna 3steg/minut men nästa 2steg eftersom det är ett ojämnt tal(5)Mao så om du har ett start på integralen -60 så är det det som styr starten.Men sedan är det hur trögt systemet är beroende på hur kallt det är inne/ute har ju betydelse.
idag står det 19.5(15) och vi har 18.6 i huset vilket är bra. Så jag kör samma ett dygn till för att se om något ändras? Vad är nästa steg för att få upp (15) är det att vrida på vredet till + på värmepumpen? eller öka rumstempen då? Kurvan är på 6 just nu. Kompressorintervall är på 60 min är det något man kan öka eller behålla ? den startar i stort sett varje timme utan någon fördröjning. tack för all hjälp.V växelventil skrev:Bra tips som sagt .Jag brukar göra liknade men har ett instrument så jag mäter varje rum och när jag är nöjd så brukar jag höja kurva 1-2Snäpp och brukar fungerar bra.
Om du tittar på integralen när den räknat ner till 0 så får du som du skrev tidigare +1eller högre värde och nu vet styrdator till nästa körning att den ska ha exempel 2+ så kommer den räkna ner 2 steg/minut osv men stannar den på exempel +5 kommer den räkna 3steg/minut men nästa 2steg eftersom det är ett ojämnt tal(5)Mao så om du har ett start på integralen -60 så är det det som styr starten.Men sedan är det hur trögt systemet är beroende på hur kallt det är inne/ute har ju betydelse.
Ja du kan ju öka från -60 till -80 så den går längre med färre starter.Bara du inte får kallt men du har ju rumsgivare så det borde fungera utan problem.skogsharry skrev:idag står det 19.5(15) och vi har 18.6 i huset vilket är bra. Så jag kör samma ett dygn till för att se om något ändras? Vad är nästa steg för att få upp (15) är det att vrida på vredet till + på värmepumpen? eller öka rumstempen då? Kurvan är på 6 just nu. Kompressorintervall är på 60 min är det något man kan öka eller behålla ? den startar i stort sett varje timme utan någon fördröjning. tack för all hjälp.
Borde jag sätta 5/3 i kurvan så rumsgivaren funkar igen då? för som jag har förstått det så står 3an för rumsgivaren? just nu har jag 6/0 i kurvan. Är det bättre att sänka kurvan till 5/3 och höja sedan värmen på rumsgivaren? Så jag får upp (15) graderna på värmepumpen? eller vad är bäst? tackV växelventil skrev:
Du kan ju sätta 5/3 och prova för det viktiga är hur du upplever inomhuskomforten nu för det kan skilja rätt mycket från hus till hus.Det är lika med när du ställer upp integralen för att pumpen ska få färre starter och hänger systemet med så är väl det bra.Mao så får man prova sig fram och ha tålamod.skogsharry skrev:
Vad är det för effekt på pumpen? Alltså värmeeffekt i kW. Den finns ju från 4 till 10kW, det ger en fingervisning om hur underdimensionerad den är i förhållande till huset.
En annan sak som ingen har nämnt, är huruvida dina radiatorer är strypta eller inte. Om du har lågt flöde i systemet så brukar framledningen åtminstone sticka iväg ganska snabbt, och om du har strypt i delar av huset men bra flöde i en del av huset (tex genom det som driver golvvärmen som förmodligen har separat shuntning) så blir returen också ovanligt varm, och då kommer den räkna ner gradminuterna extremt fort.
Du kan ju också klocka hur lång tid det tar för den att räkna upp gradminuterna när den startar (dvs, från -60 till 0 eller vad du nu har för start inställning), och sedan hur lång tid det tar för gradminuterna att falla ner till start igen (dvs, från 0 till -60).
Såhär beter sig min pump när det är 2-6 grader ute. När jag är nere vid 0 så går min 6kW permanent och sen vill den ha tillskott. Men om du har 3000 timmar tillskott sen 2008 så skulle jag hävda att de inte går speciellt mycket på tillskott, om inte den också har loopat runt 65535h.
En annan sak som ingen har nämnt, är huruvida dina radiatorer är strypta eller inte. Om du har lågt flöde i systemet så brukar framledningen åtminstone sticka iväg ganska snabbt, och om du har strypt i delar av huset men bra flöde i en del av huset (tex genom det som driver golvvärmen som förmodligen har separat shuntning) så blir returen också ovanligt varm, och då kommer den räkna ner gradminuterna extremt fort.
Du kan ju också klocka hur lång tid det tar för den att räkna upp gradminuterna när den startar (dvs, från -60 till 0 eller vad du nu har för start inställning), och sedan hur lång tid det tar för gradminuterna att falla ner till start igen (dvs, från 0 till -60).
Såhär beter sig min pump när det är 2-6 grader ute. När jag är nere vid 0 så går min 6kW permanent och sen vill den ha tillskott. Men om du har 3000 timmar tillskott sen 2008 så skulle jag hävda att de inte går speciellt mycket på tillskott, om inte den också har loopat runt 65535h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder