3 462 läst · 57 svar
3k läst
57 svar
Nibe 1210 Inget flöde i radiatorerna
Går det att köra pumpen utan ställdonet tills man fått tag i nytt?
Du kan köra utan ställdon så du får värme men inget varmvatten om du tar bort ställdonet. Om du tar bort ställdonet så tryck hårt några gånger på ventilen som sitter på ventilenhuset med lite 5-56.Du kan ju ställa den bara värme och inget varmvatten i menyn.C Christer Olofsson skrev:
om jag ställer bara värme och inget varmvatten i menyn, vad händer då när ställdonet inte fungerar?V växelventil skrev:
Då kör den bara värme och inget varmvatten eftersom för att växla till varmvatten måste den få en signal 1 och den som styr den är din stargivare som sitter i botten på din varmvattenberedare.C Christer Olofsson skrev:
Har duschat varmt den värmer som vanligt.V växelventil skrev:
Inkommande rör till växlaren är varm ett sv rören ut är varma det andra är kallt efter några decimetrar…
Japp men testa som jag föreslog att ta bort ställdonet och tryck på ventilen som du kommer se några gånger med 5-56 för den kallas för insatsventil och den som är själva problemet för den är insmord med fett som allt eftersom försvinner och den börjar kärva och tillslut går ställdonet sönder.C Christer Olofsson skrev:
precis smort,V växelventil skrev:
utan ställdonet blir det inte varmt men när jag trycker ner blir det konstigt nog varmt i elementrören