V växelventil skrev:
Lite högre ljud.
nej, har haft något relä ljud någon gång men inget jag tänkt på

Går det att köra pumpen utan ställdonet tills man fått tag i nytt?

C Christer Olofsson skrev:
Går det att köra pumpen utan ställdonet tills man fått tag i nytt?
Du kan köra utan ställdon så du får värme men inget varmvatten om du tar bort ställdonet. Om du tar bort ställdonet så tryck hårt några gånger på ventilen som sitter på ventilenhuset med lite 5-56.Du kan ju ställa den bara värme och inget varmvatten i menyn.

V växelventil skrev:
Du kan köra utan ställdon så du får värme men inget varmvatten om du tar bort ställdonet. Om du tar bort ställdonet så tryck hårt några gånger på ventilen som sitter på ventilenhuset med lite 5-56.Du kan ju ställa den bara värme och inget varmvatten i menyn.
om jag ställer bara värme och inget varmvatten i menyn, vad händer då när ställdonet inte fungerar?

nej, har haft något relä ljud någon gång men inget jag tänkt på
Är det det här ljudet som blir kraftigare om kompresorn blir sämre?

om jag ställer bara värme och inget varmvatten i menyn, vad händer då när ställdonet inte fungerar?
Då kör den bara värme och inget varmvatten eftersom för att växla till varmvatten måste den få en signal 1 och den som styr den är din stargivare som sitter i botten på din varmvattenberedare.

Är det det här ljudet som blir kraftigare om kompresorn blir sämre?
Svårt att höra men hur ser menyn ut för varmvatten?

V växelventil skrev:
Svårt att höra men hur ser menyn ut för varmvatten?
Denna du syftar till?

• Diagram av värmesystemkontroll med temperaturinställningar, knappar och varningsindikatorer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna du syftar till?
Ja tänkte bara så du hade varmvatten och kompressor är okej så det inte är därför växelventilen inte växlar tillbaka till värme igen.

V växelventil skrev:
Ja tänkte bara så du hade varmvatten och kompressor är okej så det inte är därför växelventilen inte växlar tillbaka till värme igen.
Har duschat varmt den värmer som vanligt.
Inkommande rör till växlaren är varm ett sv rören ut är varma det andra är kallt efter några decimetrar…

Har duschat varmt den värmer som vanligt.
Inkommande rör till växlaren är varm ett sv rören ut är varma det andra är kallt efter några decimetrar…
Japp men testa som jag föreslog att ta bort ställdonet och tryck på ventilen som du kommer se några gånger med 5-56 för den kallas för insatsventil och den som är själva problemet för den är insmord med fett som allt eftersom försvinner och den börjar kärva och tillslut går ställdonet sönder.

V växelventil skrev:
Japp men testa som jag föreslog att ta bort ställdonet och tryck på ventilen som du kommer se några gånger med 5-56 för den kallas för insatsventil och den som är själva problemet för den är insmord med fett som allt eftersom försvinner och den börjar kärva och tillslut går ställdonet sönder.
precis smort,

utan ställdonet blir det inte varmt men när jag trycker ner blir det konstigt nog varmt i elementrören

precis smort,

utan ställdonet blir det inte varmt men när jag trycker ner blir det konstigt nog varmt i elementrören
Okej men när du tryckte ner insatsventilen fjädrar den tillbaka upp och det ska vara motstånd när du trycker ner den och ska återfjädra.

V växelventil skrev:
Okej men när du tryckte ner insatsventilen fjädrar den tillbaka upp och det ska vara motstånd när du trycker ner den och ska återfjädra.
Det gör det och tycker den fungerar bra,
Det udda är att jag tycker att jag får värme i elementen när jag håller den nertryckt inte tvärtom

Det gör det och tycker den fungerar bra,
Det udda är att jag tycker att jag får värme i elementen när jag håller den nertryckt inte tvärtom
Du kanske har stängt av värmepumpen när växelventilen stod öppen mot varmvatten för då kan det bli knas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.