V växelventil skrev:
Du kanske har stängt av värmepumpen när växelventilen stod öppen mot varmvatten för då kan det bli knas.
jag kan ha gjort alla fel… ingen aning.

men vx menyn när man tittar i ställdelen så hör man klick men inget händer..

Kan det ha varit ett strömavbrott igår natt när ventilen var på?

C Christer Olofsson skrev:
Kan det ha varit ett strömavbrott igår natt när ventilen var på?
Vet inte men funktionen ska vara tvärtom mot hur din fungerar men som du skriver så klickar det men inget händer så borde vara ställdonet som gett sig.

V växelventil skrev:
Vet inte men funktionen ska vara tvärtom mot hur din fungerar men som du skriver så klickar det men inget händer så borde vara ställdonet som gett sig.
Jo ställdonet känns uppenbart trasigt, funktionen ger en varning framgent, men känns som man får ta det i steg… skulle ju kunna vara att det är fel i bägge får testa mig fram ikväll, verkligen uppskattat! Tack!

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
VCZZ6000 Honeywell ventilinsats för 3-vägsventil för DN20 (¾ tum) och DN25 (1 tum)

Om du köper bara ställdonet så köp denna insatsventil samtidigt.

Skulle du köpa LK 525 istället med ventilhuset så blir det inte mycket dyrare samt kan du sätta på vinterhjul på bilen själv kan du montera LK-525 med ventilhuset utan hjälp och bara du har koll på rörstorleken 22mm eller 28mn.

V växelventil skrev:
VCZZ6000 Honeywell ventilinsats för 3-vägsventil för DN20 (¾ tum) och DN25 (1 tum)

Om du köper bara ställdonet så köp denna insatsventil samtidigt.

Skulle du köpa LK 525 istället med ventilhuset så blir det inte mycket dyrare samt kan du sätta på vinterhjul på bilen själv kan du montera LK-525 med ventilhuset utan hjälp och bara du har koll på rörstorleken 22mm eller 28mn.
Underbart tack :),

har undersökt lite och när ventilen är ntryckt rinner varmvattenfrån tanken ner till cirkulationspumpen a-ab. Röret till pumpen blir direkt varmt.

. Vad som händer när ventilen är uppe är oklart, frågan är vad b är gissar värme retur? Dvs returen går direkt till värmeväxlaren innan den går ut igen..
Dvs den kör tillbaka utan uppvärmning?

har svårt att förstå lite utanför min kunskapsnivå även fast jag kan byta däck ;)

• Diagram över värmeväxlarsystem, komponenter och flöden för FIGHTER 1210. (Teknisk manual, ej personinformation).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Underbart tack :),

har undersökt lite och när ventilen är ntryckt rinner varmvattenfrån tanken ner till cirkulationspumpen a-ab. Röret till pumpen blir direkt varmt.

. Vad som händer när ventilen är uppe är oklart, frågan är vad b är gissar värme retur? Dvs returen går direkt till värmeväxlaren innan den går ut igen..
Dvs den kör tillbaka utan uppvärmning?

har svårt att förstå lite utanför min kunskapsnivå även fast jag kan byta däck ;)
Kom på en sak.Du har inte glömt att ändra från sommarläge?Står den i sommarläge så ställer växelventilen öppen mot varmvattenberedare och stängd mot värmesystemet.

V växelventil skrev:
Kom på en sak.Du har inte glömt att ändra från sommarläge?Står den i sommarläge så ställer växelventilen öppen mot varmvattenberedare och stängd mot värmesystemet.
Bra fråga får kolla, men efter insmorning och motionerande av växelventilen så värmer den nu när den gråa är avtagen :)

Bra fråga får kolla, men efter insmorning och motionerande av växelventilen så värmer den nu när den gråa är avtagen :)
Yes..kanske räcker med att bara köpa insatsventil för dom brukar börja kärva efter ett tag.Du kan slå av den efter den gjort klart värmekörningar och kompressor står still och bryta på arbetsbrytaren och montera på ställdonet för den kan ju ha hamnat i fel läge men som sagt kan ställdonet gett sig.

V växelventil skrev:
Yes..kanske räcker med att bara köpa insatsventil för dom brukar börja kärva efter ett tag.Du kan slå av den efter den gjort klart värmekörningar och kompressor står still och bryta på arbetsbrytaren och montera på ställdonet för den kan ju ha hamnat i fel läge men som sagt kan ställdonet gett sig.
sådan tur hade jag inte. Men nu kan jag värma huset vid behov, dvs ingen stress att få hem delar :)

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Så nu var delen byt, och den verkar magiskt fungera.

Både när jag testar att via menyn tvinga den att ändra läge och vid normaldrift. När den ändrar ventilen för radiatorvärme värms elementen som de ska, sjukt skönt :)

Hjälpen har varit helt ovärderlig, tack!

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Så nu var delen byt, och den verkar magiskt fungera.

Både när jag testar att via menyn tvinga den att ändra läge och vid normaldrift. När den ändrar ventilen för radiatorvärme värms elementen som de ska, sjukt skönt :)

Hjälpen har varit helt ovärderlig, tack!

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Kanon (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.