Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

• Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
A Andy78 skrev:
Hur mobila skulle fungera om fiber inte fanns kan vi ju bara spekulera i, kanske det då kanske funnits ett annat alternativ? ingen vet.
.
Jodå vi är nog några som vet här i forumet ;)
Jobbade på 80-talet på Ericsson med mobila datakomlösningar och -98 och ett antal år framåt med bredband i olika former tillsamman med de som utvecklade nya tekniska lösningar.
Fiber har funnits långt före vi privatpersoner fick det, men då i transmissionnät och som anslutning av företag.
Så vi har ganska bra koll, så att "ingen vet" är helt fel.;)

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
R
Jag kan till 99% säga att ditt användande av bandbredd ökat markant sedan 10 år tillbaka.
Att du sedan inte märker det är en helt annan femma.
Bara genom att surfa på dagens webbsidor gör att du använder långt mer än för 10 år sen. Trots nya tekniker gällandes komprimering etc.

Läsa samt kolla nån video på Aftonbladet, youtube, streama lite från nån playtjänst, streama lite musik, facebook, instagram, använda nån karttjänst på mobilen, videosamtal, smartphones etc

Mycket av detta fanns naturligtvis för 10 år sen men är idag långt mer kapacitets krävande då allt blir mer och mer högupplöst samt mer information så atg påstå att vi inte använder mer och mer bandbredd i Sverige år för år är att lura sig själv.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Jag kan till 99% säga att ditt användande av bandbredd ökat markant sedan 10 år tillbaka.
Att du sedan inte märker det är en helt annan femma.
Bara genom att surfa på dagens webbsidor gör att du använder långt mer än för 10 år sen. Trots nya tekniker gällandes komprimering etc.

Läsa samt kolla nån video på Aftonbladet, youtube, streama lite från nån playtjänst, streama lite musik, facebook, instagram, använda nån karttjänst på mobilen, videosamtal, smartphones etc

Mycket av detta fanns naturligtvis för 10 år sen men är idag långt mer kapacitets krävande då allt blir mer och mer högupplöst samt mer information så atg påstå att vi inte använder mer och mer bandbredd i Sverige år för år är att lura sig själv.
Du har nog rätt.
Men det mobila klarar av mina behov om jag formulerar om mig.
Jag hade nog klarat mig med 100mbits fiber men det kan jag inte välja.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Kanske fel tråd att vi som har fiber skriver i tråden med rubrik "Ni som tackat nej till fiber".
Men svårt att låta bli att "kommentera" när felaktigheter används som argument.;)

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Blodsoppen
A AndersS skrev:
Kanske fel tråd att vi som har fiber skriver i tråden med rubrik "Ni som tackat nej till fiber".
Men svårt att låta bli att "kommentera" när felaktigheter används som argument.;)
Bra sagt

Dan1891 Dan1891 skrev:
Vi ångrar inte en sekund att vi inte hoppade på fibertåget. ADSL funkar utmärkt här än så länge.
Hur gör ni när Telia stänger ner telestationen?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jodå vi är nog några som vet här i forumet ;)
Jobbade på 80-talet på Ericsson med mobila datakomlösningar och -98 och ett antal år framåt med bredband i olika former tillsamman med de som utvecklade nya tekniska lösningar.
Fiber har funnits långt före vi privatpersoner fick det, men då i transmissionnät och som anslutning av företag.
Så vi har ganska bra koll, så att "ingen vet" är helt fel.;)
Ingen sitter med en kristallkula och kan tala om exakt hur det verkligen är om 10-20-30år, däremot kan man ju ha sina teorier, det är nog många som inte trodde mobilt bredband skulle fungera för det vi gör idag och även dom som inte trodde att fiber skulle dras fram då det är för dyrt eller något annat skäl.
Att företag fick fast uppkoppling innan privatpersoner råder det nog inget tvivel om. ;)

En sak är saker jag är glad att jag slipper en kostnad per minut. (y)

MaxHugo
useless useless skrev:
Då smyger man över på mobilnätet. :)

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Nej jag ångrar mig inte då jag , eller ny ägare, när som helst till samma initiala kostnad kan gräva och koppla på mig och för att jag för närvarande klarar mig bra på mobilt bredband med obegränsad surf för 99 kr i månaden för att streama Netflix mm.

Tittar på ett hus i ett område där jag vet att det förut kostade 19k att ansluta. Att efteransluta nu kostar 32k och ca 6månader led tid.

• Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Vet en som efteransluter sig just nu Det verkar skilja när man väljer att ansluta sig samma pris nu att ansluta sig som för 1 år sedan 32 000kr
Men om man kan vänta till november så kostar det bara 6000kr.
Nu hörde operatören av sig och sa att man kan leverera redan nu då de ska ordna anslutning åt fler priset är ändå 6000kr.

Så över 30k verkar inte vara hugget i sten.

useless useless skrev:
Ja då väljer man väl mobilt internet?
Varför ska jag ha en fiberkabel för många 1000 tals kronor när mobilt internet funkar för det vi vill ha?

Redigerat:
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Om man bor i ett område där nätägaren lämnar en kanalisation i fastighetsgräns på alla fastigheter ör det tämligen ofarligt att avvakta.

Attitudeswe
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja då väljer man väl mobilt internet?
Varför ska jag ha en fiberkabel för många 1000 tals kronor när mobilt internet funkar för det vi vill ha?
Här förbrukas mer än 20gb på en vecka i diverse streaming. Inte en chance att 5g pallat det om grannarna gjort samma sak eller varit billigare för den delen

• Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Här förbrukas mer än 20gb på en vecka i diverse streaming. Inte en chance att 5g pallat det om grannarna gjort samma sak eller varit billigare för den delen
Nu är ju knappast 20gb mycket på en vecka så det hade 5g absolut klarar av.

Kollade lite snabbt på min förbrukning på routern(fiber) och på en månad så har jag lätt över 1TB nerströms/månad.

Som sagt 1000 gånger förut så handlar det inte om fiber vs mobilt.
Helt enkelt så kompletterar de varandra och man får se till vilket behov man har.
Vissa klarar sig på mobilt och är hur nöjda som helst, i min familj hade vi aldrig nöjt oss med att enbart köra mobilt.
Vi behöver fiber hemma trots att vi alla i familjen har obegränsad surf via telefonerna.

Varför dessa trådar finns är för att folk har så svårt/vägrar se att andra personer har andra behov än de själva.
Och det gäller båda ”sidor”.

Vi lever i en fantastisk tid där man kan ha supersnabb uppkoppling var man än befinner sig, oavsett typ av uppkoppling.

Var inte många år sen vi satt med svartvita datorskärmar och man fick sitta o vänta en minut eller mer för att en bild skulle laddas klart på en hemsida.

Eller när det tog 15-30 minuter att ladda ner 1 enda mp3 i 128 kbps bitrate…..

• Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.