Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
Blodsoppen
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänker på de som kör med mobilt bredband.
Hur fungerar det om det är flera som vill titta på tv? eller andra krävande saker?
Funkar jättebra för mig. Ett par tv apparater igång , dator, telefoner, inget som laggar. Vilket det gjorde med ADSL när vi hade det.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänker på de som kör med mobilt bredband.
Hur fungerar det om det är flera som vill titta på tv? eller andra krävande saker?
Beror ju helt och hållet på vilka förhållanden man har. Nära till en mast, fri sikt, om det ligger en camping i närheten osv......
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Beror ju helt och hållet på vilka förhållanden man har. Nära till en mast, fri sikt, om det ligger en camping i närheten osv......
Det är ju bara å köra på om det fungerar tillfredsställande för det man gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det är ju bara å köra på om det fungerat tillfredsställande för det man gör.
Absolut, det var ett svar på @Bananskalare s fråga om hur långt ett snöre är ;)
 
D dåmus skrev:
Lånar tråden lite om nån vet?

Jag har "TV via fiber" och sedan har jag ett bredband på det från annan leverantör, men när jag ser på TV minskar mitt internet med 4mbit (av 10).

Ska inte TV'n kunna sändas separat pga summan man betalar, eller är detta nåt som en så kallad "tjänstefördelare" skulle lösa? (den ligger bra i sin låda).

Tacksam för tips!
Med xDSL över koppar dedicerade man kapacitet för IPTV.
Men med fiber har det vanliga varit att den tagits från fiberanslutningens kapacitet. Beror på hur fiberoperatören har byggt/konfigurerat lösningen.
Och 10Mbit/s fiberhastighet finns väl inte kvar längre i något nät, eller finns det sådana reliker kvar.
 
Cheesen
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänker på de som kör med mobilt bredband.
Hur fungerar det om det är flera som vill titta på tv? eller andra krävande saker?
Det funkar.. Vad som ofunkar är onlinespel.
 
Ångrar nog inte att jag "tackade nej". Visserligen handlade det om efteranslutning. Med en fast anslutningsavgift på 25000 och en längre grävning över jordbruksmark till självkostnadspris på landsbygden gjorde att vi valde mobilt bredband som fungerar över förväntan för skypemöten och netflixtittande.
Att det satt en utomhusantenn på taket när vi köpte huset underlättade installationen. En begagnad router köptes billigt på tradera och funkar utan problem.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Bor man i ett område som har fått fiber så finns det goda förutsättningar för att lösningar med mobilt bredband fungerar bra. Så även om inte har för avsikt att ansluta själv så bör man verka för att ens grannar gör det. Varje granne som ansluter är ju en användare mindre som man behöver dela radiokapacitet med.
 
  • Gilla
Ymer och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag undrar om det kommer bli så mycket bättre med 5G. Det blir snabbare men frågan är hur mycket. Troligtvis kommer det inte bli några super hastigheter som det pratas om. 4G vart inte så snabbt som man sa.
Behöver inte bli så mycket bättre heller för våran del. Två mobila går fint med
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du har alltså fått en tjänstefördelare, men inte kopplat in den?
Vad fick du för inkopplingsinstruktioner från TVoperatören?
Ja, tänkte det skulle va skönt att slippa en dosa och kablar när det gick att dela signalen i wifimodemet. Ska försöka koppla in den (har skadat ett ben, därför jag inte kommit in bakom teven) :crysmile:
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
R
En sak man bör fundera över gällandes mobilt bredband är hur mycket det kommer strypas för vissa tjänster framöver.

Ta Tre t.ex. där har användandet av spotify inte påverkat surfpotten tidigare men nu har de ändrat det alldeles nyligen.
Gäller alla abonnemang förutom obegränsat vilket är ganska löjligt då det redan är obegränsat.

Det jag vill ha sagt är att data kostar för operatören samt att kapaciteten till andra blir lidande på samma mast.

Helt garanterat kommer operatörerna börja ”strypa” bandbredden till vissa tjänster.
Detta är inget nytt och hände redan på adsl tiden har jag för mig.
Sen kanske det kommer ske under vissa tider på vissa ställen.
Handlar bara om vilken operatör som gör det först, sen lär resten följa.
Så det är en sak att överväga.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
R RalleB skrev:
En sak man bör fundera över gällandes mobilt bredband är hur mycket det kommer strypas för vissa tjänster framöver.

Ta Tre t.ex. där har användandet av spotify inte påverkat surfpotten tidigare men nu har de ändrat det alldeles nyligen.
Gäller alla abonnemang förutom obegränsat vilket är ganska löjligt då det redan är obegränsat.

Det jag vill ha sagt är att data kostar för operatören samt att kapaciteten till andra blir lidande på samma mast.

Helt garanterat kommer operatörerna börja ”strypa” bandbredden till vissa tjänster.
Detta är inget nytt och hände redan på adsl tiden har jag för mig.
Sen kanske det kommer ske under vissa tider på vissa ställen.
Handlar bara om vilken operatör som gör det först, sen lär resten följa.
Så det är en sak att överväga.

Det är jag inte speciellt orolig för då de det seanste åren gått från att erbjuda en liten pott till att vara mer generösa, spara surf, dubellsurf, fri surf för samm pengar osv.

Och om jag gör mobilt hemma så spelar det inte så stor roll om det rullar gig då jag väljer obegränsad data om det inte räcker med en fast mängd 100-200Gig.
Om operatörerna vill sälja mobilt bredband som en permanent lösning så är det inte läge med några begränsningar.
 
R RalleB skrev:
En sak man bör fundera över gällandes mobilt bredband är hur mycket det kommer strypas för vissa tjänster framöver.

Ta Tre t.ex. där har användandet av spotify inte påverkat surfpotten tidigare men nu har de ändrat det alldeles nyligen.
Gäller alla abonnemang förutom obegränsat vilket är ganska löjligt då det redan är obegränsat.

Det jag vill ha sagt är att data kostar för operatören samt att kapaciteten till andra blir lidande på samma mast.

Helt garanterat kommer operatörerna börja ”strypa” bandbredden till vissa tjänster.
Detta är inget nytt och hände redan på adsl tiden har jag för mig.
Sen kanske det kommer ske under vissa tider på vissa ställen.
Handlar bara om vilken operatör som gör det först, sen lär resten följa.
Så det är en sak att överväga.
Kan bli ett problem men Tre obegränsat för 99 i månaden fungerar fint så länge som det går.
 
Cheesen
john68 john68 skrev:
Kan bli ett problem men Tre obegränsat för 99 i månaden fungerar fint så länge som det går.
Då jag då surfar och kollar så kostar 3 obegränsat 499:-/månad
 
Cheesen Cheesen skrev:
Då jag då surfar och kollar så kostar 3 obegränsat 499:-/månad
Frugan tog ett erbjudande för ngr år sen på obegränsat till sin mobil. Sen kan man koppla på fler för 99 i månaden. Då satte vi det simmet i routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.