electrocuted skrev:
jag gillar när det lyser när vippan är neråt.. har såna där gamla vippbrytare med en liten plupp till vippa och det träder fram en röd prick om jag drar vippan neråt, så därför är det naturligt att det ska va tänt då..

förresten, ju mer såna här skräckexempel man läser desto mer inser jag att behörighetssystemet är ruttet då forumets "hempulare" skulle fixa en elanläggning bättre än de klantiga "elektriker" som vart i farten då och då...
tur det även finns elektriker som bryr sig om vad de lämnar efter sig, heder åt dem!
egentligen skulle bara pedanter få bli elektriker, det skulle räcka som behörighet!
Fast den som först gjorde elen var inte behörig elektriker, även om han försökt lura oss med att han visst är det.
Däremot har vi haft 2 riktiga elektriker som jobbat för fullt i 2 dagar för att vi ska kunna bo i huset! De har gjort ett underbart jobb med att fixa felen som är många och stora,felen är så många att imorgon blir deras 3:e dag hos oss och ändå så tar de bara de fel som är bråskande. Så ja heder dem!

Egentligen har vi väl inte något att göra med detta, tror jag (?) men skulle vi inte kunna få se hela listan på fel ? Utan att hänga ut någon då förståss.
Det är både intressant och lärofullt att se fel från byggen också, även de med allvarliga fel.

cheetah1 skrev:
Får jag fråga vad som generellt sett är normal tändriktning på en brytare? I min värld är det uppåt, men överallt man kommer tycker jag det verkar vara neråt?
Om man monterar Eljos 2-poliga, kron och trappbrytare (ensam) "rätt väg" så blir tädningen uppåt, alltså kretsen sluts när man trycker in vippan uppe.

Isabel76 skrev:
Bygget blev klar i oktober,då hade vi ingen snö och byggaren strödde bara lite grus över kabeln.
Det var kanske inte heller så genomtänkt. Nu blev ju kabeln plötsligt oskyddad OCH OSYNLIG = ännu större risk att någon kör över den eller skadar den på annat vis.

mycke_nu skrev:
Tror inte de var en elektriker som gjorde sig skyldig till detta. Det finns en hel tråd om Isabel76s problem i juridikforumet.

[länk]
Precis!
Det är vad jag försökt säga, att han som gjorde elen inte ÄR elektriker även om han verkar tro det.

Enligt El AMA ska slutnig ske vid manöver uppåt. Så lyset ska tändas när man trycker på översidan av brytaren, och så har det stått i El AMA sedan mitten på förra seklet

elmont skrev:
Enligt El AMA ska slutnig ske vid manöver uppåt. Så lyset ska tändas när man trycker på översidan av brytaren, och så har det stått i El AMA sedan mitten på förra seklet
Tack, jag har funderat över detta själv vilket som gäller. Men jag har aldrig stört mig på det andra sättet heller.

Hur skall det vara vid trappkoppling? :)

-MH- skrev:
Hur skall det vara vid trappkoppling? :)
När båda knapparna är neråt ska det vara släckt.

Akzid skrev:
Och båda uppåt..

Det är ju XOR-funktionen med sanningstabellen

00 0
01 1
10 1
11 0

Ahhh boolesk algebra :)

Rikard Ågren skrev:
Ahhh boolesk algebra :)
Nördigt, inte sant? :D

Ge upp. Boolesk logik är bara första steget till utilitaristisk filosofi och annan mumbo-jumbo. Isabel76 behöver stöd i att säga: Jag accepterar inte skit-installationer i min elanläggning. :) Ren bonna-filosofi.

mycke_nu skrev:
Nördigt, inte sant? :D
Flashbacks till digitaltekniken i skolan

Akzid skrev:
Okej, jag har ett knivigare problem.

Källartrappen har en brytare upp, nere i källarne sitter det en dubbeltrapp, där ena polen är kopplad i tapp-funktion för källartrappen, den andra styr ljuset i taket i källaren (helt själv).

Hur man än gör tycker jag det stämmer dåligt, skulle jag satt två separat brytare istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.