4 424 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Ni elkunniga, finns det inga regler på att kablar måste
Fast den som först gjorde elen var inte behörig elektriker, även om han försökt lura oss med att han visst är det.electrocuted skrev:jag gillar när det lyser när vippan är neråt.. har såna där gamla vippbrytare med en liten plupp till vippa och det träder fram en röd prick om jag drar vippan neråt, så därför är det naturligt att det ska va tänt då..
förresten, ju mer såna här skräckexempel man läser desto mer inser jag att behörighetssystemet är ruttet då forumets "hempulare" skulle fixa en elanläggning bättre än de klantiga "elektriker" som vart i farten då och då...
tur det även finns elektriker som bryr sig om vad de lämnar efter sig, heder åt dem!
egentligen skulle bara pedanter få bli elektriker, det skulle räcka som behörighet!
Däremot har vi haft 2 riktiga elektriker som jobbat för fullt i 2 dagar för att vi ska kunna bo i huset! De har gjort ett underbart jobb med att fixa felen som är många och stora,felen är så många att imorgon blir deras 3:e dag hos oss och ändå så tar de bara de fel som är bråskande. Så ja heder dem!
Egentligen har vi väl inte något att göra med detta, tror jag (?) men skulle vi inte kunna få se hela listan på fel ? Utan att hänga ut någon då förståss.
Det är både intressant och lärofullt att se fel från byggen också, även de med allvarliga fel.
Det är både intressant och lärofullt att se fel från byggen också, även de med allvarliga fel.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om man monterar Eljos 2-poliga, kron och trappbrytare (ensam) "rätt väg" så blir tädningen uppåt, alltså kretsen sluts när man trycker in vippan uppe.cheetah1 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tror inte de var en elektriker som gjorde sig skyldig till detta. Det finns en hel tråd om Isabel76s problem i juridikforumet.
http://www.byggahus.se/forum/juridi...mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html
http://www.byggahus.se/forum/juridi...mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html
Tack, jag har funderat över detta själv vilket som gäller. Men jag har aldrig stört mig på det andra sättet heller.elmont skrev:
Hur skall det vara vid trappkoppling?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ahhh boolesk algebra
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Okej, jag har ett knivigare problem.Akzid skrev:
Källartrappen har en brytare upp, nere i källarne sitter det en dubbeltrapp, där ena polen är kopplad i tapp-funktion för källartrappen, den andra styr ljuset i taket i källaren (helt själv).
Hur man än gör tycker jag det stämmer dåligt, skulle jag satt två separat brytare istället?