Jag funderade på att virtualisera NAS (FreeNAS) och router (pfSense) i samma maskin.
Man kan ha säkerhetsmåssiga synpunkter på det, men det som får mig att spola idén är tillgängligheten på internet-anslutningen. En NAS kanske man vill stänga av tillfälligt för att byta disk eller liknande (Microservern har inte hot-swap). En router ska aldrig gå ner.

Kul burk för lite pengar.
Vad drar den i ström vid "normal drift" med två diskar?

tompaah7503 skrev:
Kul burk för lite pengar.
Vad drar den i ström vid "normal drift" med två diskar?
Du kommer ganska nära sanningen om du räknar 30W + 5W per disk, dvs ca 40W.

Nu är systemet färdigkonfigurerat för snapshots och replikering av dessa off-site. Nästa steg är att testa hur man får tillbaka ett snap efter ett totalhaveri på produktionsmaskinen.

Skulle man kunna göra en freenasinstallation i en virtuell maskin i vmware workstation dåmed win10 som host os?

MathiasS skrev:
Skulle man kunna göra en freenasinstallation i en virtuell maskin i vmware workstation dåmed win10 som host os?
Det verkar vara möjligt att köra FreeeNAS i en virtuell maskin, men det finns många fallgropar:

https://forums.freenas.org/index.ph...nas-in-production-as-a-virtual-machine.12484/

För övrigt är Windows värdelöst som host-OS eftersom uppdateringar ofta kräver en omstart av hela systemet.
Jag kör en linux i Virtualbox under Windows 7, men nästa gång ska jag göra tvärt om. Virtualbox klarar visserligen att "frysa" linuxmaskinen så att den inte behöver bootas om bara för att host-OS gör det, men det innebär ändå en del extra meck för mig.

Har också googlat lite, det verkar vara möjligt. För mig gör det inget att windows bökar till det, ska bara testa restore av snapshots till en ren nyinstallation av freenas.

har du en "bättre" version av W10 så har du ju automatiskt tillgång till hyper-V

Har inte en bättre version just nu.... Men det kanske är en bättre variant än att köra virtualbox eller vmware. Men jag har så enkla krav i detta sammanhang att det nog inte spelar någon roll hur jag gör.

1949kr på dustin i helgen....

Kul, själv har jag kört Microservern med CentOS i två år nu.
Jag kör fildelning på den, Plex Media server samt Zoneminder för kameraövervakning.
I och med att Apple TVn jag använder till Plex kräver transcoding för nästan allt så köpte jag en Xenon CPU och satte i som ersättning för Pentium CPUn.
Klar skillnad.
Skulle jag köpa igen skulle jag nog köpa ett löst chassie istället. För många strulgrejer med Microservern, b la så gick fläkten på högvarv om man inte använder den sunkiga Raid controllern, första året pga taskig firmware. HP försvarade det hela till och med, men löste det till slut med firmware.
Krävde att jag olagligen anskaffade ny firmware till den eftersom HP kräver en på avtal enbart för att få tillgång till updates. Skandalöst när man normalt lever i Applevärlden.
Att sen använda 4 diskar för data och en 5:e som bootdisk var inte helt okomplicerat, fick dra om så att den fjärde diskbaysladden gick upp till DVD/CD facket och den sladden gick ner pga av att eländet inte gick att boota från den.
Sen får man betala för att kunna fjärrstyra ILO.
Inga problem nu när den går, men alldeles för många kryckiga begränsningar och strul från HP.

Jag har planer på att ställa en liknande maskin på annan och och använda rsync för "backup" dit.
Kör för övrigt zfs på maskinen också, helt suveränt, men bökigt då varje uppdatering av CentOS dödar zfs tills jag manuellt avinstallerar och lägger på det igen. Funderar på att gå över till Ubuntu istället då de kommer ha zfs som standard.

Redigerat:
Chaly
Kave skrev:
Funderar på att gå över till Ubuntu istället då de kommer ha zfs som standard.
Jag kör med Ubuntu Server och har väntat på nativestöd för zfs ganska länge... Ska väl komma till Xenial 16.04, men vi får väl se... Kör LVM sålänge.

magda136 skrev:
Tillfälle, 1899 nu på dustinhome.se.....

[länk]
Argh, nu blir man ju lockad att köpa en till. Och jag som ännu inte fått igång den första jag köpte.

Frestande. Men det bästa use-caset jag kan komma på är en cold standby ifall någon av dom andra två blir överkörda av en buss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.