47 483 läst · 271 svar
47k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
Jag ser en poäng i att separera lagring från själva tjänsterna och har tittat på bl a ESXi, men jag vill slippa att ha för många burkar som står och snurrar, samtidigt som jag gärna har lagring med redundans. Rekommendationen för ESXi verkar vara att separera detta på olika maskiner. Hur gör du, kör du rubbet på en maskin?breakman skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Just nu ligger lagringen på externa diskar då jag inte hunnit med allt ännu :xalfista skrev:Jag ser en poäng i att separera lagring från själva tjänsterna och har tittat på bl a ESXi, men jag vill slippa att ha för många burkar som står och snurrar, samtidigt som jag gärna har lagring med redundans. Rekommendationen för ESXi verkar vara att separera detta på olika maskiner. Hur gör du, kör du rubbet på en maskin?
Fick hem mitt IBM M1015 i förrgår och ska flasha det och in med det i burken. Om jag förstått allt så kan jag då köra pass-through på de fyra diskarna till en maskin.
Ok, tillbaka till Microserver Gen8 och FreeNas.
Nu har ju då nätverket TVÅ Freenas ("NAS" och "BKP") med ZFS och jag vill använda ZFS snapshots för att sköta backuper.
Om jag läser dokumentationen rätt så verkar det som att man
Schemalägger Snapshots på NAS som så sparas lokalt. Fattar jag rätt så kommer lagringsytan som förbrukas till snaps motsvara förändringarna jag gör under tidsperioden (dvs, normalt inte speciellt mycket i mitt fall)
Med "Replications tasks" flyttar man sedan snaps till BKP och när snapsen på NAS passerat bäst före-datum så kommer dom även försvinna på BKP.
Verkar detta stämma?
Brottas också med tanken på att blåsa min nuvarande 3TB-disk med backupper på eftersom det är den som ska in i BKP servern.......man kan tappa byxorna om man tar av sig hängslena. Dock har jag ju originaldata både på nya Freenasservern och den gamla WHS-maskinen så helt blottad är man ju inte.....
Nu har ju då nätverket TVÅ Freenas ("NAS" och "BKP") med ZFS och jag vill använda ZFS snapshots för att sköta backuper.
Om jag läser dokumentationen rätt så verkar det som att man
Schemalägger Snapshots på NAS som så sparas lokalt. Fattar jag rätt så kommer lagringsytan som förbrukas till snaps motsvara förändringarna jag gör under tidsperioden (dvs, normalt inte speciellt mycket i mitt fall)
Med "Replications tasks" flyttar man sedan snaps till BKP och när snapsen på NAS passerat bäst före-datum så kommer dom även försvinna på BKP.
Verkar detta stämma?
Brottas också med tanken på att blåsa min nuvarande 3TB-disk med backupper på eftersom det är den som ska in i BKP servern.......man kan tappa byxorna om man tar av sig hängslena. Dock har jag ju originaldata både på nya Freenasservern och den gamla WHS-maskinen så helt blottad är man ju inte.....
Precis.MathiasS skrev:
Det verkar som denna funktionalitet finns i FreeNAS. ZFS i sig har inte denna automatik, mig veterligen, men det verkar som FreeNAS har implementerat detta ovanpå ZFS. ZFS tar bara hand om själva överföringen av snapsen. Kryssa i "Delete stale snapshots" så får du den funktionaliteten. Jag tror du själv måste ta bort snapsen på NAS först för att de ska betraktas som "stale" av BKP.MathiasS skrev:
Ja det stämmer att "Replication task" är en funktion i guit till FreeNas, den använder sig säkert av standardkommandon bakom guit. Via guit kan man också ställa in hur länge snapsen ska finnas kvar.
Angående lagringsytan så trodde jag tidigare att snapshoten tog upp lika mycket plats som originaldatan, men nu förstår jag att det bara är diffen (ända ner på blocknivå i en fil) som sparas. Offsitekopian måste förstås innehålla all data dock...
Angående lagringsytan så trodde jag tidigare att snapshoten tog upp lika mycket plats som originaldatan, men nu förstår jag att det bara är diffen (ända ner på blocknivå i en fil) som sparas. Offsitekopian måste förstås innehålla all data dock...
Nu händer det lite grejor....
1. Har gjort ett första test med snapshots och nu tas det snaps varje timme på bildarkivet och det replikeras därefter direkt till backupservern. Varje snap lever i 3 månader och tas sedan bort (och då tas dom också bort från backupservern).
2. Förberedde från början för att köra system/bootdisk (en usbsticka) speglat. Det har jag nu fixat. Eller rättare sagt, jag har tryckt på lite knappar och FreeNas har gjort en massa saker jag inte vet något om, som verkar ha blivit rätt.
Man går in på System, Boot, Status, klickar på den stripe som innehåller bootdisken....
...och sedan tar man attach device.
...och på något magiskt vis så är nu bootdisken speglad.
Jag läste innantill här: https://doc.freenas.org/9.3/freenas_system.html kap 5.3.1
1. Har gjort ett första test med snapshots och nu tas det snaps varje timme på bildarkivet och det replikeras därefter direkt till backupservern. Varje snap lever i 3 månader och tas sedan bort (och då tas dom också bort från backupservern).
2. Förberedde från början för att köra system/bootdisk (en usbsticka) speglat. Det har jag nu fixat. Eller rättare sagt, jag har tryckt på lite knappar och FreeNas har gjort en massa saker jag inte vet något om, som verkar ha blivit rätt.
Man går in på System, Boot, Status, klickar på den stripe som innehåller bootdisken....
...och sedan tar man attach device.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och på något magiskt vis så är nu bootdisken speglad.
Jag läste innantill här: https://doc.freenas.org/9.3/freenas_system.html kap 5.3.1
Oslagbart pris på Microservern, 1695:- inklusive moms, bara 4 st kvar just nu:
https://www.dustinhome.se/product/5010901313/proliant-microserver-gen8-entry-demo
De kallar det "demoex". Jag gissar att det är kunder som utnyttjat sin ångerrätt, men det kan ju finnas någon annan anledning.
https://www.dustinhome.se/product/5010901313/proliant-microserver-gen8-entry-demo
De kallar det "demoex". Jag gissar att det är kunder som utnyttjat sin ångerrätt, men det kan ju finnas någon annan anledning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Nu blev jag sugen igen, försökte installera FreeNAS på en äldre burk här hemma men den tvärvägrade boota FreeNAS-installationen från USB. Det visar sig att vissa äldre BIOS inte stödjer GPT fullt ut, och där är ingen option på att köra MBR i FreeNAS.
Hur är ljudnivån på dessa?
Hur är ljudnivån på dessa?
Rätt ok, men inget man vill ha på skrivbordet när fläkten går.13th Marine skrev:
Det är kanske overkill för hemmet.. men har du virtualiserade tjänster så slipper du bygga om allt när den underliggande hårdvaran tjänat ut. Upp med ny hypervisor på ny hårdvara så är du igång igen med dina gamla maskiner. Har du rätt grejer i hypervisorlagret blir det inte ens någon nertid.MathiasS skrev: