47 470 läst · 271 svar
47k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
ed Microserver är att den har en programvara som underlättar installationen väldigt mycket. Man fixar bara RAID innan och sedan laddar man programmet, sköter hela Windows installationen helt automatiskt. Har 2 st., både med Windows Server 2012 R2. Har tagit 2 st. Synology ur drift. Prismässigt skiljer det väldigt lite mallan en NAS och att köra en riktig server.
Kopierar data nu.
1. Det verkar som att jag lyckats spegla de två datadiskarna iallafall.....
2. da0 är system/bootdisken som är en usbsticka. Jag läste att Freenas inte skriver till den disken annat än vid konfigändringar. Det känns inte riktigt sant. Känns som en halvbra ide att ha USBstickor här även om de flesta verkar göra så.
3. da1 används inte, så här behöver jag lägga till den disken och spegla da0 i den. Det blir spännande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det verkar som att jag lyckats spegla de två datadiskarna iallafall.....
2. da0 är system/bootdisken som är en usbsticka. Jag läste att Freenas inte skriver till den disken annat än vid konfigändringar. Det känns inte riktigt sant. Känns som en halvbra ide att ha USBstickor här även om de flesta verkar göra så.
3. da1 används inte, så här behöver jag lägga till den disken och spegla da0 i den. Det blir spännande.
Nu är det rea på Dustin igen, 2000pix är bra för denna maskin.....
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microserver-gen8-entry
...det är ju inte helt utan att man blir sugen på att lösa backup-problematiken med ytterligare en ZFS-capable server i nätet.....diskar har jag ju redan.
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microserver-gen8-entry
...det är ju inte helt utan att man blir sugen på att lösa backup-problematiken med ytterligare en ZFS-capable server i nätet.....diskar har jag ju redan.
Tack! Sedan jag fick upp ögonen för denna har jag spanat efter ett pris på max 2000 kr då jag läst att den kampanjats för det regelbundet. Nu ersätts min sex år gamla, slöa, Netgear Readynas Duo.MathiasS skrev:
Jag är sugen på att shoppa en, fast behöver lite inspiration på vad jag ska använda den till...
Har en synology som är drygt tre år som börjar bli lite seg men som gör sitt jobb....
Kom igen, hjälp mig motivera ett inköp nu
Har en synology som är drygt tre år som börjar bli lite seg men som gör sitt jobb....
Kom igen, hjälp mig motivera ett inköp nu
Om jag förstått rätt så har iLO egen hårdvara och egen IP-adress, så det fungerar med vilket operativsystem som helst, och inga drivrutiner behövs (på servern).
Måste man köpa någon programvara eller licens för att utnyttja iLO som "klient"?
Måste man köpa någon programvara eller licens för att utnyttja iLO som "klient"?
Du surfar till ilo via webläsare. Ilo har en licens. Det som följde med microservern tillät inte remote access till bios, vet inte vad ilo advanced licens kostar, hittade en papperslapp med licensnyckel på.
Kan man komplettera Microservern med 8GB minne och köra med 4+8=12 GB RAM ?
Jag har försökt hitta svaret på HP's hemsida, men misslyckats. Det finns ett online-verktyg för minneskonfigurering, men det säger att Microservern kan ha max 8 GB minne totalt, och det tror jag är fel.
Här finns verktyget:
http://hpmemorytoolddr3.azurewebsites.net/ddr3/Home/SelectServer
Jag har försökt hitta svaret på HP's hemsida, men misslyckats. Det finns ett online-verktyg för minneskonfigurering, men det säger att Microservern kan ha max 8 GB minne totalt, och det tror jag är fel.
Här finns verktyget:
http://hpmemorytoolddr3.azurewebsites.net/ddr3/Home/SelectServer
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
4+8 ska gå bra. Har läst nånstans att 16GB är max enligt HP, men även att nån rätt nyligen fått det att funka med 32GB.b_hasse skrev:Kan man komplettera Microservern med 8GB minne och köra med 4+8=12 GB RAM ?
Här finns verktyget:
[länk]
Källor... inga just nu