Ha, näe faktiskt inte. Det där råkade bara vara en stor fil som låg nära tillhands, fastnade inte för bf2, det blir nästan bara simracing för min del.

Back on topic.

BACKUP!

Tidigare har jag kört Cobian Backup på WindowsHomeServern till ett annat NAS. Det funkar förstås inte längre.

Snapshots verkar vara rätt sätt att göra detta på, men eftersom jag inte har någon ZFS på andra NASet så verkar det bli knöligt.

Min slutsats är då att jag monterar sharen från den andra NASen med "mount_smbf" och sedan kör jag rsync i FreeNas. Verkar det vara rätt sätt att göra det på?

Du kan köra rsync direkt mot remote så slipper du fippla med monteringar, går t.ex. att köra rsync över ssh så räcker det med en TCP/22-session som är lätt att hantera och som givetvis är krypterad om du går över internet. Sätts upp med public key auth.

Ok, ska labba lite med detta och se om jag får till det. Kryptera behövs inte då detta är på lokalt lan men till annan byggnad.

Hmm, man kanske skulle införskaffa en såndär burk ändå, jag ratade den för minnesmängden, men kan man klämma i mer så borde det duga =)

Följer med spänning!

arneri68 skrev:
Finns väl ingen supportorganisation idag som accepterar en server utan iLO eller motsvarande? Kan kännas lite lyxigt att att ha det hemma med servern stående några meter bort.
LiteOT men det andra tillverkar anser vara just "motsvarande" lämnar ibland rätt mycket att önska.
Ett märke måste du montera om ISO filen manuellt vid vaje omboot.
Ett annat kan du uppgradera bios på via remote men för att det ska ta måste du ändå gå dit och fysiskt trycka på strömknappen.

Mer On-Topic så Valde jag att bygga min hemmaserver på lösa delar, just därför att jag ville ha mer minne.
kör med 32 GB non-ecc (vart för dyrt med ecc) och sen körs det ett antal virtuella maskiner ovanpå det

erik5678 skrev:
Det enda jag egentligen kan klaga på är avsaknad av hotswap och diskvaggorna som var riktigt tråkiga att ha att göra med.
Vill du ha HotSwap på diskarna finns det bios fixar det åt dig :)

Hårdvaran stödjer HotSwap men inte bioset...

/Peter

psau skrev:
Vill du ha HotSwap på diskarna finns det bios fixar det åt dig :)

Hårdvaran stödjer HotSwap men inte bioset...

/Peter
Spännande! Men förhoppningsvis så ska jag inte behöva byta så många diskar, så det får vara :)

MathiasS skrev:
Back on topic.

BACKUP!

Snapshots verkar vara rätt sätt att göra detta på, men eftersom jag inte har någon ZFS på andra NASet så verkar det bli knöligt.

Min slutsats är då att jag monterar sharen från den andra NASen med "mount_smbf" och sedan kör jag rsync i FreeNas. Verkar det vara rätt sätt att göra det på?

Så kan du göra, men zfs send/receive är "mer rätt" sätt att göra det. Själv har jag två uppsättningar externa usb-diskar som vardera utgör en pool. Till dessa gör jag "zfs send" emellanåt. Det tog lång tid för den första backupen, men eftersom de efterföljande är inkrementella så går det någorlunda fort iaf. Jag har på agendan att sätta upp en enklare NAS med zfs hemma hos päronen, och såsmåningom göra zfs send dit, men för stunden duger det med usb-diskar för mig.

Ars Technica hade nyligen en artikel där zfs snapshots jämförs med traditionell rsync. Där kan du läsa in dig mer på skillnader:

http://arstechnica.com/information-...on-to-the-cloud-is-finally-here-and-its-fast/

Bra artikel, tack.

Tyvärr har jag ju redan en backupnas och den går det inte att köra freenas på vad jag vet (buffalo linkstation, köpt sheize billigt på rea) så jag vill få till vanlig backup.

Hur får man rsync att lägga sitt resultat i separata foldrar utan att scripta?

Jomen nu handlade det ju om att f rsync att ersätta ett backupprogram som gör något så enkelt som fulla och inkrementella backupper. Då är inte rsync enkelt längre. Eller rättare sagt, rsync är ju enkelt, men det runt om.....

Chaly
Kul projekt! Jag köpte en Lenovo ThinkServer TS140 70A4 Intel E3-1226V3 16GB med två enterprise 1gb diskar från Dustin för det rimliga priset 3999:- i höstas. Kör dock inte freenas utan ubuntu med samba och kvm för lite virtualisering av andra saker.
Lenovo använder Intels AMT för fjärradministrering. Funkar bra!

Jag kollade på Dustin, jag hittade en likadan som dig, dock med ENTRY i namnet som dessutom var mycket billigare, för en som bara vill att det ska funka med fyra diskar. Vad tycker du, ska jag lägga ut några tusen till för den "vanliga" servern istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.