47 481 läst · 271 svar
47k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Helt enig med dig där, replikering eller sync är inte backup.schmakita skrev:
Grejen är att det ÄR inte så dyrt som du tror Två-diskars NAS med 2 x 4 TB billig disk (lägre krav på kvalitet om den ändå går i redudant konf, kanske bara igång vissa tider i veckan) kostar ca 3500 kr. I priset inkluderas NAS-tillverkarens egna backupprogram som är väldigt kompetenta för hembruk, samt synklösningar med versionshanteringar, så inga extra kostnader tillkommer.schmakita skrev:
Själv har jag åsikten att den mänskliga faktorn är den allra största riskfaktorn i dataskyddssammanhang. Att kånka omkring på lösa diskar, slita in och ur dem ur portar, glömma dem på bussen, tappa dem i golvet, glömma köra synk/backup vid fastslagen tid os.v. är betydligt mer troligt ser jag det som än att en automatiserad backuplösning mot en redundant diskkonf slutar levereraschmakita skrev:
Det går självklart att göra mer eller mindre gratis också men tid och effort är priset.tompaah7503 skrev:Grejen är att det ÄR inte så dyrt som du tror Två-diskars NAS med 2 x 4 TB billig disk (lägre krav på kvalitet om den ändå går i redudant konf, kanske bara igång vissa tider i veckan) kostar ca 3500 kr. I priset inkluderas NAS-tillverkarens egna backupprogram som är väldigt kompetenta för hembruk, samt synklösningar med versionshanteringar, så inga extra kostnader tillkommer.
Jag tycker inte färdiga lösningar som crashplan är dyrt sett till helheten men jag förstår att man vill undvika att binda upp löpande kostnader.
Så är det självklart! Och det är ytterliggare en anledning till att använda en färdig lösning som plockar bort så mycket ansvar som möjligt från användaren..tompaah7503 skrev:Själv har jag åsikten att den mänskliga faktorn är den allra största riskfaktorn i dataskyddssammanhang. Att kånka omkring på lösa diskar, slita in och ur dem ur portar, glömma dem på bussen, tappa dem i golvet, glömma köra synk/backup vid fastslagen tid os.v. är betydligt mer troligt ser jag det som än att en automatiserad backuplösning mot en redundant diskkonf slutar leverera
Men vill man lägga ner lite tid och engagemang på det så finns det alla möjligheter att backa sitt data gratis och säkert till alla tillgängliga gratisleverantörer av molnlagring.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Jag kanske har missat den här poängen i något inlägg, men jag vill absolut ha online-backup.
Brinner mitt hus ner, eller bara serverrummet för den delen, så är allt borta.
Då lägger jag gärna 4-5 dagar på att tanka ner det och sen vara tillbaka igen.
Brinner mitt hus ner, eller bara serverrummet för den delen, så är allt borta.
Då lägger jag gärna 4-5 dagar på att tanka ner det och sen vara tillbaka igen.
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Egentligen bör man tala om offsite-backup som är begreppet när man menar en backup som inte ligger på samma plats som källdatat. Sen kan man lösa det på olika sätt. Att använda en molntjänst (cloud-backup) är ett. Har man en kompis som kör samma lokala backupsystem som man själv så finns ibland goda möjligheter att backa upp till varandras enheter. Finns folk som flyttar på hårddiskar i plastkassar till kontoret, osv.
Själv har jag löst mitt offsite-behov lite halvhjärtat, offsite-kopian finns i ett annat hus på fastigheten med fiberkabel emellan. Det enda hotet här jag ser är en kraft transient via elnätet. Dock är offsite-kopian alltid avstängd förutom vid backuptider.
Kan egentligen inte annat än rekommendera backup i flera led. Man kan ha en lokal backup för snabb återställning, sedan en offsite-kopia som säkerhet ifall hela fastigheten skulle bli bombad. Låter kanske krångligt men behöver inte vara.
Själv har jag löst mitt offsite-behov lite halvhjärtat, offsite-kopian finns i ett annat hus på fastigheten med fiberkabel emellan. Det enda hotet här jag ser är en kraft transient via elnätet. Dock är offsite-kopian alltid avstängd förutom vid backuptider.
Kan egentligen inte annat än rekommendera backup i flera led. Man kan ha en lokal backup för snabb återställning, sedan en offsite-kopia som säkerhet ifall hela fastigheten skulle bli bombad. Låter kanske krångligt men behöver inte vara.
Redigerat:
Blev köpsugen, frågan är vad man ska ha den till till...
Sen tror jag de trivs bäst i par, så då är ju frågan ännu mer berättigad vad man ska ha två till...
Det där jäkla molnet gör ju att man inte får ha något roligt lägre...
Sen tror jag de trivs bäst i par, så då är ju frågan ännu mer berättigad vad man ska ha två till...
Det där jäkla molnet gör ju att man inte får ha något roligt lägre...
En NAS som drar 30w kostar 250kr/år bara i el. Det är halva kostnaden för crashplan. Så på 10 år borde NAS (2500kr + 10*250kr = 5000kr) bli lika dyrt som crashplan (10 * 500kr = 5000kr).tompaah7503 skrev:Berätta gärna hur du resonerar om priset.
Crashplan kostar 60 USD för unlimited säger du. De flesta har inte behov eller använd unlimited-mängd så värdet av det är ganska litet för majoriteten. Man kan jämföra med en handfull TB lagring istället vilket är vad 95% av folk klarar sig galant med. En kompetent NAS med schyssta appar för både synk, versionshantering och backup kostar under tusenlappen. En 4 TB disk till det för 1500 kr. Allt som allt 2500 kr för en 4 TB lokal backuplösning. Man behöver bara köra den 4 år för att den ska någorlunda matcha Crashplans pris. NAS:en klarar definitivt 4 år, disken troligen också om man köper en med NAS-firmware.
Hahaha! Medan RISK och KATASTROF passar skitbra i hemmet...MathiasS skrev:
Nej, håll det vid sitt rätta namn - nörderi! Nörderi har som bekant ingen budget eller kostnadstak utan bara att köra