T
Blev riktigt fint, bra jobbat(y)

Ja, det ser jättebra ut! Jag undrar hur du fick till det så bra vid trappan, det syns rätt dåligt på bilden? Ser ut som att klinkersen går under vangstycket, men det kanske bara är skuret tight runtom?

Ja det ser ju jättefint ut... På bild iaf ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det ser ju jättefint ut... På bild iaf ;)
Ja det ser nästan lika fint ut i verkligheten. Det är runt elementrören som ett proffs kanske hade lyckats bättre. Men det är "good enough" för oss. Och kul att ha gjort det själv.

Gällande trappan så monterade jag helt enkelt bort den undre delen, tog ca 20 minuter. Sen fräste jag bort ca 1 cm av underdelen på trappan för att kompensera för ökade höjden.

Fogning gick förvånansvärt bra. Jag behövde aldrig polera plattorna, utan gick över golvet kanske 8 gånger med den där svampen med handtag och nytt vatten i hinken. Sen dagen efter tog frugan 3 gånger med moppen och sen var det rent och fint. Listsättningen gick bra den också. Fick byta dörrsmygen till en annan modell pga lite klumpighet.

Övning ger färdighet, nästa gång jag ger mig in på ett liknande projekt så har man lärt sig från sina nybörjarmisstag...

/S

Hej!

En liten följdfråga, hur varmt bruka rman ha för att det ska kännas mysigt men inte kosta en förmögenhet? Dum fråga kanske då detta är väldigt subjektivt, men jag kollade vad sensorn stod på (har inte startat golvvärmen än mer än en funktionskoll) och enligt den har vi 19 grader i golvvärmen. Klinkersen känns helt klart svalare än parkettgolvet, och rumstemperaturen i luften är 21 C

Är det rimligt att dra på med 22-24 grader för att få fin mysvärme i golvet? Kan inget om värmegolv...

Snabbfråga: Hur gör man enklast för att hyvla av 2 mm från en kvartsstav som är 1 cm bred? Verkar som om ytterdörrkarmen är lite sned, så den kvartslisten jag satte vid tröskeln går upp ovanför dörrtröskeln på ena sidan med 1.5 mm. Har kollat detta med vattenpass, det är defintivt karmen som lutar.

/S

Hej, det är självklart lite subjektivt vad som är lagom. Själv kör vi på 22 grader i kök och hall. 22 grader tycker jag gör att klinkergolvet känns lika varmt som parkettgolvet (som inte har golvvärme). I badrummet kör vi på 25 grader morgon mellan 0630 och 0900, 22 under dagen och sen 24 på kvällen. Samtliga är avstängda (ställda på 17 grader) mellan 2300 och 0630. Just nu är min fru mammaledig, men när vi båda så småningom jobbar så kommer jag självklart stänga av dom under dagtid på vardagar också.

Jag vet inte vad du har för termostat, men den vi har (överallt) kan man programmera i veckoscheman vilket jag har upptäckt kan spara mycket energi. Man kan dessutom se i tiondels procent hur stor del av tiden golvvärmen varit tillslagen senaste dygnet, senaste 7, 30 och 365 dagarna. Mycket bra för att se hur olika temperaturinställningar påverkar energiförbrukningen. Det är Ebeco EB-Therm 355 termostater vi kör med överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.