SVAR: Vinkelslip med diamantklinga... ;)
 
Tack för snabbt svar, ska inhandla en sådan klinga

En annan fråga om val av verktyg. Köpte på mig en sån där skursvamp med handtag för att tvätta snygga fogar efter att första fogningen med gummiskrapa är gjord. I affären hade de två varianter, en med en väldigt tjock svamp (ungefär som en sån man tvättar bilen med kanske 4-5 cm) och en med en ganska tunn svamp ca 2 cm. Jag valde den tunna av någon anledning. Kommer denna att bli bra till att tvätta bort fixet och göra snygga fogar? Frågar först här för man har ju bara en gång på sig att göra det snyggt. Köpte ingen hink med rullar utan tänkte köra med en hink vatten där jag drar av svampen mot hinkens kant... det är ju bara 5 m2 som jag ska foga.

Vänligen
S
 
Det går väl bra när det bara är så lite du ska tvätta.

Foga hela ytan och låt det torka till en liten stund.
Sen tvättar du grovt över hela ytan så du får bort bruket som ligger på plattorna och jämnar till fogarna lite lätt.
Sen låter du det torka igen en lite längre stund.
Sen gäller det att tvätta så det blir rent och det är en teknik i sig. ;)
Skölj svampen ofta och dra bara "ett drag" med var sida mellan sköljningarna.
 
steve5432 skrev:
...Han hade lagt renoveringsgips (6mm) limmat med pl400 istället för armeringsnät, då enligt honom var man tvungen att flytspackla minst 12mm om man använde nät och det skulle bygga för mycket. Han tyckte att 6 mm renoveringsgips räckte gott o väl.

Ja där ser man inte lätt att göra "rätt". Har iofs redan köpt in armeringsnät och tror enligt sunt bondförnuftsprincipen att 6mm gips inte ger den vridstyvhet som behövs.../S
Inspacklat armeringsnät gör väl ingen skillnad för vridstyvheten? Armeringsjärn i allmänhet påverkar väl vridstyvheten ytterst marginellt?

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Inspacklat armeringsnät gör väl ingen skillnad för vridstyvheten? Armeringsjärn i allmänhet påverkar väl vridstyvheten ytterst marginellt?

/ Fredrik
Personligen ifrågasätter jag inte ens det eftersom leverantörerna av flytspackel och branschorganisationerna som jobbar med detta borde vara mest insatta och säger de att kravet är sådant så är det bara att följa detta om man vill ha ett fackmässigt utförande... :)
 
Jo, det gör säkert skillnad på hållbarheten i allmänhet, men jag tror inte det spelar någon roll för vridstyvheten.
Armering är väl till för att ta upp dragspänningar? Tex från krympande spackelskickt?
Eventuellt kan det kanske hjälpa till att sprida belastningen något, tex över en stum golvregel med sviktande golv på sidorna, men jag tvivlar på att det gör stor skillnad. Någon som vet varför man armerar flytspackel?

Orsaken att jag frågar är inte att jag tänker skippa armeringsnätet, det känns som ett MYCKET dumt sätt att snåla på (dessutom planerar jag över huvud taget inte att flytspackla inom förutsägbar framtid), jag vill bara förstå saker bättre.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Jo, det gör säkert skillnad på hållbarheten i allmänhet, men jag tror inte det spelar någon roll för vridstyvheten.
Armering är väl till för att ta upp dragspänningar? Tex från krympande spackelskickt?
Eventuellt kan det kanske hjälpa till att sprida belastningen något, tex över en stum golvregel med sviktande golv på sidorna, men jag tvivlar på att det gör stor skillnad. Någon som vet varför man armerar flytspackel?

Orsaken att jag frågar är inte att jag tänker skippa armeringsnätet, det känns som ett MYCKET dumt sätt att snåla på (dessutom planerar jag över huvud taget inte att flytspackla inom förutsägbar framtid), jag vill bara förstå saker bättre.

/ Fredrik
Jag förstår din nyfikenhet och egentligen är det alltid intressant hur saker fungerar men man kör ju bara efter ett inrutat mönster vad "folk" säger att man ska göra ;)

Som du kanske såg så skrev jag någonstans om att man med t.ex Webers flytspackel inte ska behöva armera om det är under 10kvm också, så det är nog olika vilka produkter man använder...
 
Man armerar flytspackel på trägolv för att undvika att spacklet spricker.
I underkant av spackelskiktet får man dragspänningar och i överkant får man tryck när man belastar golvet, flytspackel är (precis som betong) mycket bättre på att ta tryckspänningar jämfört med dragspänningar, därför lägger man armeringsnät så långt ner som möjligt i spacklet.
 
Hej!

Ytterligare en fråga har bubblat upp. Under det befintliga parkettgolvet hade man lagt underlagsfoam, och under det hittade jag en diffusionsspärr i form av åldersbeständig byggplast. Vad gör denna plasten där? Ska jag ta bort den eller inte? Under den ligger det spånskiva.

Kanske är det något de har lagt under parketten för att ta upp eventuellt vatten från blöta skor, så att det inte tränger ner i spånskivan?
Huset är som sagt smålandsvillan och byggt 2004 med krypgrund...

/S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som du kanske såg så skrev jag någonstans om att man med t.ex Webers flytspackel inte ska behöva armera om det är under 10kvm också, så det är nog olika vilka produkter man använder...
Det spacklet och en slinga som sitter på utrullningsbar/självhäftande matta är ju det ultimata på små ytor där man vill ha låg bygghöjd. Mycket vanligt i hallar och små toaletter.
 
Plasten är en diffspärr precis som du har i ytterväggarna. Plasten ska ligga närmast den varma delen alltså innanför isoleringen om man säger så
 
Men, blir det lite avigt om plasten ligger ovanför spånskivan? Om det är en värmedifferans mellan det varma innegolvet och den kallare luften i bjälklagret, borde då inte kondensen hamna under plasten dvs direkt på spånet? Jag är 99% säker på att det finns en "riktig" diffspärr i bjälklagret nånstans vid isoleringen, och inte under parkettgolvet. Det verkar helknasigt att lägga den där, av många anledningar.

/S
 
Hej!

Nu har det hänt saker. Igår primade vi, lade armeringsnät, värmeslinga, målade och satte apparatdosa för termostat.

Idag var det flytspackling. Dock verkar det som om flytspacklet affären räknade ut åt oss var i minsta laget, eller kan det vara så att det hela byggde någon mm mer än beräknat, för på sina ställen tittar värmekabeln upp 1-2 mm. Vad säger ni experter? Ska jag prima en gång och flyta på 2-3 mm extra flytspackel? Eller kommer det gå bra att lägga fix och plattor ändå, att fixet "sväljer" detta om man kör med fixkammen längsmed värmekabeln?

En sak är säker... flytspackling är inget för veklingar. Frugan stod och vispade medans jag hällde ut, planade ut med en gummiraka (gick utmärkt), och hällde på fix. Det var bara 4 säckar och det brinner verkligen inte så snabbt som jag hade föreställt mig. Efter 20 minuter gick det fortfarande att justera ut det på sina ställen... Så vi stressade nog lite för mycket i onödan. Men det är sånt man lär sig till nästa gång.

Vi körde förresten med LIPs fiberförstärkta flytspackel. Lättjobbat men luktar inte så gott.

Vänligen
S
 
T
Hur många kvadratmeter är hallen på?
 
Det låter inte alls bra att du inte täcker slingan...

Elslingan ska täckas med minst 10mm flytspackel och om den och armeringen bygger 5mm så ska du ha 15mm flyt på hela golvet och är slingan fäst ordentligt ska den inte kunna sticka upp alls ju.

15mm flyt innebär ganska exakt en säck per kvm vilket innebär att din hall bara är 4kvm, men då skulle det ju täckt slingan bätttre så det verkar skumt...

Samtidigt för hållfastheten så ska det ju egentligen vara flytspacklat minimum 12mm i en och samma omgång om man ska hårddra det... så att lägga på ett lager till hjälper inte hållfastheten men dock blir det lättare att lägga plattorna ju... men glöm då inte prima emellan... :)

EDIT:

Kollade nu att du skrivit att ytan var 2x3,5m vilket blir 7kvm och då har de ju lurat dig fullständigt i affären eftersom du fått rent för lite flytspackel...

Man räknar ca: 1,7kg/kvm/mm vilket ger strax över 25kg flytspackel/kvm.
Du borde alltså haft minimum 7 säckar och helst 8 för jag tror nämligen att armering och värmekabeln bygger mer än de 5mm som jag skrev ovan och kabeln ska ju täckas med minst 10mm flyt... :(
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.