Anna_H Anna_H skrev:
Typiskt häxsot, och jag har mycket svårt att tro att en äldre man eldar en massa stearinljus.

Ser med spänning fram mot avhandlingen!

Har inget sådant alls i min villa, och vi eldar mycket med ljus av olika slag.
Grejen är att deras historia lät mycket trovärdig vad gäller att han använt väldigt mycket stearinljus. Han har tydligen haft i familjen att stöpa ljus och hålla på. Så jag tror på att han använt mycket stearinljus. Väldigt mycket sådant. De som sålde var hans son och fru. Också högst trovärdiga. Men mycket väl kan det vara så att de själva inte vet om vad häxsot är och själva tror förklaringen är just att det är sot från stearinljus.

Där det varit som sotigast är ju över vardagsrumsbord och köksbordet. Vilket för mig kändes rimligt i med som man ser på mina bilder är där det är mörkast.

Tror själv på en kombination. Men, efter läst Mats inlägg tidigare är man ju rädd att jag gjort fel i hur jag målat. Jag är inte säker sen att spärrgrund är en så jättebra sak i sig kanske? Man spärrar ju all typ av luft/fuktvandring som kanske bör finnas där naturligt?

Vore surt om det kommer tillbaka om bara några veckor.
 
BirgitS
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
När kommer den? Har köpt en bostadsrätt där det var rätt sotigt minst sagt. Tidigare ägare, en äldre gubbe, sägs ha använt många stearinljus, som de menade på var orsaken till sot. Denna sot har visat sig sitta "överallt" från små till större mängder. Även några gipsskruvar har haft blivit mörka (men inte på alla ställen, bara några). Jag tror även han hållit lägenheten relativt kall och använt stearinljus för värme / mys.

Har nu redan börjat ommålning av alla ytor innan min egen inflytt. Men det vore ju bra att veta redan nu hur man ska stoppa det så jag slipper göra om mitt jobb, om jag nu inte gör rätt. Grundar nu om tak och väggar, sen färg på det. Från garderober, fönsterfoder, mm går sotet bort med målartvätt. Mjukfogar har också dragit åt sig tyvärr och har mörkats. Så ser inte snyggt ut utmed fönsternas fönsterfoder.

Flera inlägg jag läst säger det kommer tillbaka inom någon vecka efter de målat om. Det... vill jag inte.

Jag kan se på utsidan av bostadsrätten att fasaden nu när kylan slog till att den har tydliga fuktvandringsproblem och man ser hela regelstommen som "ramar" i putsen. Det finns även inne i lägenheten vad jag anser vara avkylda ytor, utmed ytterväggarna. Golv som tak. Det är byggt 2011, så inte så värst gammalt.

Lagt till några bilder som visar hur det sett ut.
På sista bilden i det inlägget ser det ut som att det är mörkast i vinkeln mellan vägg och tak och sen är det som utsuddade sträck neråt och framåt. Kolla om det är kallare i vinkeln just där, för i så fall kan det vara otätt så att det kommer in smutsig uteluft, eller kanske en köldbrygga och sen kondenserar fuktig varm luft på de kallare ytorna och då även smutsen i luften.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H helahavla skrev:
Hej!

Tänkte kolla om någon av er här har varit med om detta förut eller har någon aning vad det kan vara?
Har bifogat bilder!

Häromdagen så upptäckte jag att alla plastdetaljer har blivit svartsotiga samt runt om just där dem stått. Det är på matlådor och decilitermått bakom stängda lådor och luckor. En tavelram som stod inplastat mot en vägg. Väggen har en svart rand där just tavlan stod.

Största problemet är att hela kylskåpet är fullt. I samband med upptäckten så hade vi kopplat in en ny frys. Kan det vara så att den släppt ut något som gjort att alla plastdetaljer av något slag dragit åt sig något? Statiskt damm?

Det har inte kommit något mer men det går inte att ta bort med vatten eller diskmedel. Matlådorna blir heller inte rena i diskmaskin..

Vi har nästan alltid fönstren öppna osv så vore konstigt att det var ventilationen som är problemet, bott här i 2 ½ år, isf borde det ha varit sot på allt annat med.

[bild][bild][bild][bild][bild]

Tacksam för svar! =)
Hej ja det är Hexsot du drabbats av.
svårt att få bort när det väl börjat.
brukar hålla i sig i ca två år innan det slutar att dra till sig sot.
drabbar bara renoverade/nybyggda bostäder.
 
Då behöver inte jag vara orolig att jag har hexesot för här är de inte renoverat eller så. O de är bara på en vägg i sovrummet... när jag torkar med såpa eller diskmedel kommer de endast vit på trasan.. kan de vara fukt för vi har en tvättstugan under oss precis där... o inte den bästa isolerat här....
 
  • Vit vägg i sovrum med en ojämn rektangulär plåt eller lucka och tecken på fukt eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i sovrum med lätt missfärgning och texturrester, möjlig indikation på fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med misstänkta fuktskador nära ett hörn ovanför taklisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Goggla på thermophores.
 
Får bara upp detta när jag googlar de.. vad är de för något??
 
  • Skärmavbild av Google-sökningsresultat för "thermophores" med länkar och sökförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de är hehe sot ska de väl kommer på flera saker än enbart en vägg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.