Mja. Som jag har tolkat det är orsaken inte miljövänliga rengöringsmedel, utan moderna (=miljövänliga) väggfärger, golvlack etc som utsätts för temperaturväxlingar. Att upphöra med alltför idogt städande lär alltså tyvärr inte avhjälpa problemet.. ;-)
 
Vad hände med gamla frysen ? Om den gick sönder kan det ju mycket väl vara sot från någon elkomponent som brunnit.
 
När jag googlade så verkar det vara kopplat mest till moderna färger som innehåller 2,2,4-trimetyl-1,3-pentandiol monoisobutyrat, forkortat TMPD-MIB. De snällare färgernas lösningsmedel avdunstar under lång tid och binds till ultrafina partiklar i luften, som i sin tur blir större partiklar som sedan blir Hekssot.
 
Hej på er!

Skrämmer liv i den här tråden igen. Vi har nämligen exakt samma problem som trådskaparen i vårat nybyggda kök. Får panik på detta. Oljigt svart damm på plastdetaljer, i matlådor, inuti kyl och frys och på insidan av skåpsluckor. Det som också är konstigt är att det bara är i köket. Det svårt att torka bort också, funkar inte bara med trasa och vatten utan har fått köra med diskmedel eller såpa.

Vad kan detta bero på? Förstår verkligen inte vart det kommer ifrån. Vi bor i lägenhet på 57kvadrat i Kalmar och det är varken hårt trafikerat eller förorenat där vi bor.
 
Kolla inlägget ovanför ditt. Har ni målat om i det nya köket?
 
Hej!

Ja det har vi, men med likadan färg som vi målat i sovrum och vardagsrum och där finns det inget sot/damm. Så tycker det är märkligt att det bara visar sig i köket.
 
Jaxione skrev:
Hej på er!

Skrämmer liv i den här tråden igen. Vi har nämligen exakt samma problem som trådskaparen i vårat nybyggda kök. Får panik på detta. Oljigt svart damm på plastdetaljer, i matlådor, inuti kyl och frys och på insidan av skåpsluckor. Det som också är konstigt är att det bara är i köket. Det svårt att torka bort också, funkar inte bara med trasa och vatten utan har fått köra med diskmedel eller såpa.

Vad kan detta bero på? Förstår verkligen inte vart det kommer ifrån. Vi bor i lägenhet på 57kvadrat i Kalmar och det är varken hårt trafikerat eller förorenat där vi bor.
Ett doftljus från ikea svärtade ner all plast i vårt badrum...
 
Något som är vanligt vid svärtning sk häxsot är att det oftast också är köld inblandat, genom processen termofores. Termofores gör att partiklar dras mot kalla ytor, vilket kanske inte är så konstigt att det sker i kylskåp, som oftast är kalla. Dessutom ser man liknande mönster i i hörn vid köldbryggor.
 
H helahavla skrev:
Hej!

Tänkte kolla om någon av er här har varit med om detta förut eller har någon aning vad det kan vara?
Har bifogat bilder!

Häromdagen så upptäckte jag att alla plastdetaljer har blivit svartsotiga samt runt om just där dem stått. Det är på matlådor och decilitermått bakom stängda lådor och luckor. En tavelram som stod inplastat mot en vägg. Väggen har en svart rand där just tavlan stod.

Största problemet är att hela kylskåpet är fullt. I samband med upptäckten så hade vi kopplat in en ny frys. Kan det vara så att den släppt ut något som gjort att alla plastdetaljer av något slag dragit åt sig något? Statiskt damm?

Det har inte kommit något mer men det går inte att ta bort med vatten eller diskmedel. Matlådorna blir heller inte rena i diskmaskin..

Vi har nästan alltid fönstren öppna osv så vore konstigt att det var ventilationen som är problemet, bott här i 2 ½ år, isf borde det ha varit sot på allt annat med.

[bild][bild][bild][bild][bild]

Tacksam för svar! =)
Hej ni har råkat ut för Hexesot/Blackmagic dust
Fenomenet har utretts i flera länder sedan 70 talet utan att man lyckats ta reda på vad det beror på.
Den senaste utredningen gjordes i Norge 2017 där man kom fram till att det troligtvis är miljövänlig färg som är problemet och ämnen färgen avger vilket jag har svårt att tro...

Jag jobbar själv med utredningar med inomhus klimat problem och har haft fem fall där Hexesot drabbat lägenheter.
Det verkar finnas två typer av Hexesot den vanligaste är i nybyggda/renoverade lägenheter/hus där man målat.
Det jag har konstaterat i dessa lägenheter är att det verkar bero på statiskladdning som byggs upp när man rollar väggar/tak och att problemet bara uppstår när luftfuktigheten underskrider ca 30% (alltså vintertid)
Troligtvis har färgens viskositet vid målning en viss betydelse också.
Mer organiskt lösningsmedel = högre viskositet ju kallare färgen är mer seghet mer statisk laddning (stått i kall bil ex)

Det andra typen som drabbar lägenheter/hus verkar ha med snabba temperatur växlingar att göra
Troligtvis är det färgen även här som är boven.
Dagens färger innehåller plast
plast har en förmåga att skapa statisk laddning vid snabb uppvärmning /nerkylning.Detta beror på att plasten expanderar och drar ihop sig olika snabbt beroende på temperatur växlingarna i de olika skickten i färgen. Om målade väggen är kallare än luften i rummet då expanderar plasten mot rummet men krymper på den kalla sidan Och då uppstår friktions energi =statisk laddning.
(Detta fenomen uppstår ofta ovanför ellement i skitiga miljöer)
Sotet dras till de mest laddade ytorna som oftast är i hörn eller där man har reglar bakom väggen där temperatur skillnaden blir störst.
Plast föremål i hemmet toalock, bunkar, plasten i kylskåp ex
Verkar dra åt sig particklarna bäst varför dessa blir laddade har jag ingen aning om men det kanke beror på att particklar som fastnat på väggarna blivigt laddade och sedan släpper när man stökar runt (bor i lägenheten) söker sig mot plast?

I min senaste drabbade lägenhet tvättade vi väggarna där det gick och målade om där det inte gick att tvätta.
Men sotet kom tillbaka after någon vecka.
Då gjorde vi om allt igen men innan vi målade om körde vi en luftfuktare i 24 timmar innan om målning för att säkerställa att luftfuktigheten var över 50% så att sotet inte skulle komma tillbaka och det funkade !!!!
Luftfuktigheten jordar tydligen väggar och golv även Uv ljus tar tydligen bort statisk laddning.
Particklarna är analyserade och det är främst sot från förbränning utifrån avgaser ex men kan även vara från ljus
I en lägenhet uppstod problemet vid strömmavbrott.
lägenheten var högst upp i huset och vid strömmavbrottet stannade fläktarna.
När alla grannar under tände ljus hamnade sotet i lägenheten högst upp
Även värmen slogs ut i huset vilket resulterade i snabb nerkylning av väggarna!!!!

Jag misstänker även att samma fenomen är orsaken till många typer av Cancer
Då det är samma typer av particklar som söker sig mot statiskt laddade människor i stället ...
Statiskt laddade blev människan när vi började lägga in plastmattor måla med plastfärg och använda kläder med plast i
Och förståss började släppa ut particklar i från fosila bränslen som söker sig mot feta materiel som är statiskt laddade typ människor
Cancer är vanligast i länder som är kalla med lite sol = låg luftfuktighet och lite Uv ljus
( feta människor drabbas oftare av Cancer) är det som med fet plast Med mycket laddning i ?

Nu spårade jag ur men jag tror jag är nått på spåtet
Fortsätter att utreda
Mvh
Mats L
 
Maaaats l Maaaats l skrev:
Hej ni har råkat ut för Hexesot/Blackmagic dust
Fenomenet har utretts i flera länder sedan 70 talet utan att man lyckats ta reda på vad det beror på.
Den senaste utredningen gjordes i Norge 2017 där man kom fram till att det troligtvis är miljövänlig färg som är problemet och ämnen färgen avger vilket jag har svårt att tro...

Jag jobbar själv med utredningar med inomhus klimat problem och har haft fem fall där Hexesot drabbat lägenheter.
Det verkar finnas två typer av Hexesot den vanligaste är i nybyggda/renoverade lägenheter/hus där man målat.
Det jag har konstaterat i dessa lägenheter är att det verkar bero på statiskladdning som byggs upp när man rollar väggar/tak och att problemet bara uppstår när luftfuktigheten underskrider ca 30% (alltså vintertid)
Troligtvis har färgens viskositet vid målning en viss betydelse också.
Mer organiskt lösningsmedel = högre viskositet ju kallare färgen är mer seghet mer statisk laddning (stått i kall bil ex)

Det andra typen som drabbar lägenheter/hus verkar ha med snabba temperatur växlingar att göra
Troligtvis är det färgen även här som är boven.
Dagens färger innehåller plast
plast har en förmåga att skapa statisk laddning vid snabb uppvärmning /nerkylning.Detta beror på att plasten expanderar och drar ihop sig olika snabbt beroende på temperatur växlingarna i de olika skickten i färgen. Om målade väggen är kallare än luften i rummet då expanderar plasten mot rummet men krymper på den kalla sidan Och då uppstår friktions energi =statisk laddning.
(Detta fenomen uppstår ofta ovanför ellement i skitiga miljöer)
Sotet dras till de mest laddade ytorna som oftast är i hörn eller där man har reglar bakom väggen där temperatur skillnaden blir störst.
Plast föremål i hemmet toalock, bunkar, plasten i kylskåp ex
Verkar dra åt sig particklarna bäst varför dessa blir laddade har jag ingen aning om men det kanke beror på att particklar som fastnat på väggarna blivigt laddade och sedan släpper när man stökar runt (bor i lägenheten) söker sig mot plast?

I min senaste drabbade lägenhet tvättade vi väggarna där det gick och målade om där det inte gick att tvätta.
Men sotet kom tillbaka after någon vecka.
Då gjorde vi om allt igen men innan vi målade om körde vi en luftfuktare i 24 timmar innan om målning för att säkerställa att luftfuktigheten var över 50% så att sotet inte skulle komma tillbaka och det funkade !!!!
Luftfuktigheten jordar tydligen väggar och golv även Uv ljus tar tydligen bort statisk laddning.
Particklarna är analyserade och det är främst sot från förbränning utifrån avgaser ex men kan även vara från ljus
I en lägenhet uppstod problemet vid strömmavbrott.
lägenheten var högst upp i huset och vid strömmavbrottet stannade fläktarna.
När alla grannar under tände ljus hamnade sotet i lägenheten högst upp
Även värmen slogs ut i huset vilket resulterade i snabb nerkylning av väggarna!!!!

Jag misstänker även att samma fenomen är orsaken till många typer av Cancer
Då det är samma typer av particklar som söker sig mot statiskt laddade människor i stället ...
Statiskt laddade blev människan när vi började lägga in plastmattor måla med plastfärg och använda kläder med plast i
Och förståss började släppa ut particklar i från fosila bränslen som söker sig mot feta materiel som är statiskt laddade typ människor
Cancer är vanligast i länder som är kalla med lite sol = låg luftfuktighet och lite Uv ljus
( feta människor drabbas oftare av Cancer) är det som med fet plast Med mycket laddning i ?

Nu spårade jag ur men jag tror jag är nått på spåtet
Fortsätter att utreda
Mvh
Mats L
Hej,

intressant analys, jag har en hyresfastighet med 4 lghn där en av lghn blev sotig på yterväggarna, man kunde se vart alla spikar/skruvar satt på väggen och även runt ventilationer blev det sotigt. vi målade då om och såg till att alla ventiler stod öppna ordentligt. nu har det börjat komma igen, troligtvis i samband med senaste veckornas temperaturomslag. efter att ni målade om sista gången där ni höjde luftfuktigheten, kom det aldrig tillbaka sen? har läst andra trådar där dom oftast kopplar det till dålig ventilation i kombination med mycket tända (dåliga) ljus under vintern, i kombination med att det bildas någon form av laddning på väggarna.
 
JanneJanne123
Hade detta problem i en lägenhet jag bodde i tidigare. Fet svart beläggning som var hopplös att tvätta bort. Målade om, men sedan kom det tillbaka. Fick då rådet att spärrmåla med lösningsmedelsburen färg (använde Beckers nondrop, men finns säkert andra märken) och efter det så kom kletet inte tillbaka, så det kan jag varmt rekommendera.
 
Maaaats l Maaaats l skrev:
Hej ni har råkat ut för Hexesot/Blackmagic dust
Fenomenet har utretts i flera länder sedan 70 talet utan att man lyckats ta reda på vad det beror på.
Den senaste utredningen gjordes i Norge 2017 där man kom fram till att det troligtvis är miljövänlig färg som är problemet och ämnen färgen avger vilket jag har svårt att tro...

Jag jobbar själv med utredningar med inomhus klimat problem och har haft fem fall där Hexesot drabbat lägenheter.
Det verkar finnas två typer av Hexesot den vanligaste är i nybyggda/renoverade lägenheter/hus där man målat.
Det jag har konstaterat i dessa lägenheter är att det verkar bero på statiskladdning som byggs upp när man rollar väggar/tak och att problemet bara uppstår när luftfuktigheten underskrider ca 30% (alltså vintertid)
Troligtvis har färgens viskositet vid målning en viss betydelse också.
Mer organiskt lösningsmedel = högre viskositet ju kallare färgen är mer seghet mer statisk laddning (stått i kall bil ex)

Det andra typen som drabbar lägenheter/hus verkar ha med snabba temperatur växlingar att göra
Troligtvis är det färgen även här som är boven.
Dagens färger innehåller plast
plast har en förmåga att skapa statisk laddning vid snabb uppvärmning /nerkylning.Detta beror på att plasten expanderar och drar ihop sig olika snabbt beroende på temperatur växlingarna i de olika skickten i färgen. Om målade väggen är kallare än luften i rummet då expanderar plasten mot rummet men krymper på den kalla sidan Och då uppstår friktions energi =statisk laddning.
(Detta fenomen uppstår ofta ovanför ellement i skitiga miljöer)
Sotet dras till de mest laddade ytorna som oftast är i hörn eller där man har reglar bakom väggen där temperatur skillnaden blir störst.
Plast föremål i hemmet toalock, bunkar, plasten i kylskåp ex
Verkar dra åt sig particklarna bäst varför dessa blir laddade har jag ingen aning om men det kanke beror på att particklar som fastnat på väggarna blivigt laddade och sedan släpper när man stökar runt (bor i lägenheten) söker sig mot plast?

I min senaste drabbade lägenhet tvättade vi väggarna där det gick och målade om där det inte gick att tvätta.
Men sotet kom tillbaka after någon vecka.
Då gjorde vi om allt igen men innan vi målade om körde vi en luftfuktare i 24 timmar innan om målning för att säkerställa att luftfuktigheten var över 50% så att sotet inte skulle komma tillbaka och det funkade !!!!
Luftfuktigheten jordar tydligen väggar och golv även Uv ljus tar tydligen bort statisk laddning.
Particklarna är analyserade och det är främst sot från förbränning utifrån avgaser ex men kan även vara från ljus
I en lägenhet uppstod problemet vid strömmavbrott.
lägenheten var högst upp i huset och vid strömmavbrottet stannade fläktarna.
När alla grannar under tände ljus hamnade sotet i lägenheten högst upp
Även värmen slogs ut i huset vilket resulterade i snabb nerkylning av väggarna!!!!

Jag misstänker även att samma fenomen är orsaken till många typer av Cancer
Då det är samma typer av particklar som söker sig mot statiskt laddade människor i stället ...
Statiskt laddade blev människan när vi började lägga in plastmattor måla med plastfärg och använda kläder med plast i
Och förståss började släppa ut particklar i från fosila bränslen som söker sig mot feta materiel som är statiskt laddade typ människor
Cancer är vanligast i länder som är kalla med lite sol = låg luftfuktighet och lite Uv ljus
( feta människor drabbas oftare av Cancer) är det som med fet plast Med mycket laddning i ?

Nu spårade jag ur men jag tror jag är nått på spåtet
Fortsätter att utreda
Mvh
Mats L
Nu har det gått ett år och har utrett flera lägenheter.
Är nu säker på vad det är och hur det uppstår och vet även hur man bromsar det.
och kan säga att tidigare inlägg var fel inte helt och hållet några grejer prickade jag in.
Kommer en avhandling snart...
 
  • Gilla
Henrikwahlfrid och 1 till
  • Laddar…
Maaaats l Maaaats l skrev:
Nu har det gått ett år och har utrett flera lägenheter.
Är nu säker på vad det är och hur det uppstår och vet även hur man bromsar det.
och kan säga att tidigare inlägg var fel inte helt och hållet några grejer prickade jag in.
Kommer en avhandling snart...
När kommer den? Har köpt en bostadsrätt där det var rätt sotigt minst sagt. Tidigare ägare, en äldre gubbe, sägs ha använt många stearinljus, som de menade på var orsaken till sot. Denna sot har visat sig sitta "överallt" från små till större mängder. Även några gipsskruvar har haft blivit mörka (men inte på alla ställen, bara några). Jag tror även han hållit lägenheten relativt kall och använt stearinljus för värme / mys.

Har nu redan börjat ommålning av alla ytor innan min egen inflytt. Men det vore ju bra att veta redan nu hur man ska stoppa det så jag slipper göra om mitt jobb, om jag nu inte gör rätt. Grundar nu om tak och väggar, sen färg på det. Från garderober, fönsterfoder, mm går sotet bort med målartvätt. Mjukfogar har också dragit åt sig tyvärr och har mörkats. Så ser inte snyggt ut utmed fönsternas fönsterfoder.

Flera inlägg jag läst säger det kommer tillbaka inom någon vecka efter de målat om. Det... vill jag inte.

Jag kan se på utsidan av bostadsrätten att fasaden nu när kylan slog till att den har tydliga fuktvandringsproblem och man ser hela regelstommen som "ramar" i putsen. Det finns även inne i lägenheten vad jag anser vara avkylda ytor, utmed ytterväggarna. Golv som tak. Det är byggt 2011, så inte så värst gammalt.

Lagt till några bilder som visar hur det sett ut.
 
  • Sotfläckar i hörnet av ett vitt rum och på fönsterfoder, indikation på sotavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild på sotfläckar på vägg och tak i bostadsrätt, synlig mörkare fläckning kring fönster och hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak och vägg i rum med sotfläckar och en omonterad taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt häxsot, och jag har mycket svårt att tro att en äldre man eldar en massa stearinljus.

Ser med spänning fram mot avhandlingen!

Har inget sådant alls i min villa, och vi eldar mycket med ljus av olika slag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
jag har mycket svårt att tro att en äldre man eldar en massa stearinljus.
Nä sånt trams. Acetylen och napalm är våra förstahandsval! :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.