J Jarlsgård skrev:
Hur ser kaminen ut? :)
vet ej om det ska kallas eldstad egentligen, men såhär ... du får tänka bort vinglaset :)

• Brasa i en vit kakelugn med ljushållare ovanpå, ett vinglas syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
johan_T johan_T skrev:
ror du att en dörr skulle släppa in så mycket ljus att det gör skillnad?
Troligtvis inte så mkt som du vill att det rummet ska bli ljust. Men det var därför jag föreslog fönster uppe vid taket i skiljeväggen mellan sovrummet och gillestugan. 😉
Tanken var att få in naturligt ljus över huvud taget, från ett rum du beskrev som mkt ljust, för att lätta upp bunkerkänslan.🙂

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Attitudeswe
Måla taket vitt om det inte redan är det

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Det finns ljustunnlar, det tillsammans med ljusschakt hade nog kirrat biffen utan att behöva ändra något i planlösningen :)

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Attitudeswe
Ikea säljer ju 60x60cm ljusplattor som kan simulera ljustunnel

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Troligtvis inte så mkt som du vill att det rummet ska bli ljust. Men det var därför jag föreslog fönster uppe vid taket i skiljeväggen mellan sovrummet och gillestugan. 😉
Tanken var att få in naturligt ljus över huvud taget, från ett rum du beskrev som mkt ljust, för att lätta upp bunkerkänslan.🙂
Aha, då är jag med, missförstod! Ja, det är inte helt fel ju, skulle öka lljusinsläppet helt klart!

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Måla taket vitt om det inte redan är det
Det är redan vitt men finns ju olika nyanser ... består också av brädor och funderade på om andra typer av tak kanske reflekterar ljus bättre ...

J Jarlsgård skrev:
Det finns ljustunnlar, det tillsammans med ljusschakt hade nog kirrat biffen utan att behöva ändra något i planlösningen :)
Men funkar det i ett rum som ligger på bottenvåningen? Ljusshakt skulle vi få sätta i altanen antar jag, men hur skulle man dra tunnlar?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ikea säljer ju 60x60cm ljusplattor som kan simulera ljustunnel
Det är ju helt klart en enkel och prisvärd insats utan särskilt mycket arbete ... värt att tänka på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.