Altandörren i allrummet, får ni in något ljus från den?

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Altandörren i allrummet, får ni in något ljus från den?
Mestadels kvällssol som går ganska rakt in där …

Alltså.. Jag kommer inte på någon lösning mer än ljusschakt...

Hur ser det ut en våning upp? Finns det någon möjlighet att göra ett till sovrum där? :)

• Gilla
B.David och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Alltså.. Jag kommer inte på någon lösning mer än ljusschakt...

Hur ser det ut en våning upp? Finns det någon möjlighet att göra ett till sovrum där? :)
Tack för att du grunnat på det i alla fall! Tyvärr är vi rätt nöjda med planlösningen där uppe, helst ej ändra …

Flytta sovrummen, byt till större fönster i nya Allrummet...
Planskiss över bostad som visar allrum/gillestuga, tre sovrum, hall, tvättstuga och två WC. Inlägget diskuterar ändringar av sovrum och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Flytta sovrummen, byt till större fönster i nya Allrummet...
[bild]
Intressant ide, tack! :)

Vi har funderat lite i dom banorna men tänkt att det blir lite konstigt av några olika anledningar:
-eldstaden och förråd hamnar i eller i anslutning till ett av barnens sovrum
-nuvarande allrum är för stort för att vara ett enda sovrum och skulle behöva delas av på något vis som vi inte har lyckats komma på hur

tycker ändå att iden med ett allrum längst ner till vänster på ritningen som du har gjort det är bra. men att det blir lite rörigt och stökigt med sovrummens placering ... 😅

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om det inte vore för den lilla wcn så hade det varit relativt lätt löst...

Hur brett är det mellan wc och högra ytterväggen?

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Sätt in lite större fönster och säkerställ att det är glas med bra ljusgenomsläpp.
Många energiglas har filter som sänker genomsläppet av ljus utan att för den skull vara bättre.
Det hade jag gjort samt kompletterat med belysning.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Gammelnörden
Mitt förslag är att bygga igen dörren till sovrummet från hallen och placera den i väggen mot gillestugan. När den står öppen släpper den in ljus från det rummets fönster. Samt, om det går, bygga en rad fönster uppe mot taket alternativt en vägg a la Ralph Erskine.
Planskiss visar entré, hall, WC, sovrum och allrum/gillestuga med förslag att flytta sovrumsdörr till väggen mot gillestugan för bättre ljusinsläpp.
Skapa konto
Matbord och stolar i rum med trägolv och vägg med fyrkantiga glasblock som släpper in ljus, inspirerad av Ralph Erskines arkitektur.
Skapa konto

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Är det ett vardagsrum och det här är mer tv-rum? Om det är mer ett tv-rum och ni har vardagsrum uppe hade jag låtit det vara, men kanske lagt lite pengarna ni sparar på ombyggnad på en ljuskonsult och/eller en inredare. Det kan bli förvånansvärt bra med rätt belysning. Att ha dagsljus i sitt sovrum tycker jag känns viktigare än när man tittar på teve och hänger. Är det ert vardagsrum hade jag funderat på att öppna upp ett fönster högt upp på sovrumsväggen i sovrummet framför. Ja nu fick du inte ett svar du bad om, men ville bara ge ett annat perspektiv.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Om det inte vore för den lilla wcn så hade det varit relativt lätt löst...

Hur brett är det mellan wc och högra ytterväggen?
Ja, håller med, den är lite ivägen, men samtidigt kan man ju inte med att ta bort en toalett, känns ju dels dyrt (jag är ute efter rimligt billiga lösningar) och dels som att det försämrar huset som helhet ...

det är ca. 350 cm mellan wc och höger yttervägg!

Huddingebo Huddingebo skrev:
Sätt in lite större fönster och säkerställ att det är glas med bra ljusgenomsläpp.
Många energiglas har filter som sänker genomsläppet av ljus utan att för den skull vara bättre.
Det hade jag gjort samt kompletterat med belysning.
tack för input, det har vi inte tänkt på, eftersom hela rummet skuggas av altanen trodde jag inte det skulle göra så stor skillnad, fönstren är redan stora, i alla fall på högerväggen, men vad det är för typ av glas har jag inte tänkt på. belysning är också viktigt såklart, hittar vi ingen smart planlösningsändring får vi fokusera på ljus och inredning!

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt förslag är att bygga igen dörren till sovrummet från hallen och placera den i väggen mot gillestugan. När den står öppen släpper den in ljus från det rummets fönster. Samt, om det går, bygga en rad fönster uppe mot taket alternativt en vägg a la Ralph Erskine.
[bild][bild]
intressant ide! Fönster mot bakväggen finns redan faktiskt även om de ej är med på ritningen, det är halvfönster helt skuggade av altan så ljusinsläpp typ 0 % även när solen gassar på altanen ...

tror du att en dörr skulle släppa in så mycket ljus att det gör skillnad? vi tänkte inte det, men svårt att säga, och himla segt att lägga ner tid och pengar på att öppna och sätta igen dörrar och sedan märka att det inte märks någon skillnad :)

B Backspegel skrev:
Är det ett vardagsrum och det här är mer tv-rum? Om det är mer ett tv-rum och ni har vardagsrum uppe hade jag låtit det vara, men kanske lagt lite pengarna ni sparar på ombyggnad på en ljuskonsult och/eller en inredare. Det kan bli förvånansvärt bra med rätt belysning. Att ha dagsljus i sitt sovrum tycker jag känns viktigare än när man tittar på teve och hänger. Är det ert vardagsrum hade jag funderat på att öppna upp ett fönster högt upp på sovrumsväggen i sovrummet framför. Ja nu fick du inte ett svar du bad om, men ville bara ge ett annat perspektiv.
all input är välkommen! det är ett tv-rum men samtidigt stort och ganska öppet så jag har därför stört mig mest dagtid på att det är så mörkt. när det väl är kväll och man ska kolla film är det ju snarare en fördel ...

jag har också tänkt helt tvärtom mot hur du skriver - barnen är aldrig i sina rum förutom när de sover, därför kan deras rum vara typ hur mörka som helst, medan vardagsrummet är en större del av helhetskänslan på bottenvåningen och därför stör intrycket när det är så skumt att man vill tända en lampa där även mitt på dagen ... men kanske har jag tänkt lite snett! :)

Hur ser kaminen ut? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.