2 353 läst · 50 svar
2k läst
50 svar
Någon som är duktig på B2B-juridik?
Medlem
· Västra Götaland
· 648 inlägg
Förlåt, jag hade faktiskt missat Boilerplates inlägg nummer 17. (Låter som en ny standard – "Vi hänvisar till inlägg nummer 17" 😄 )
Jag är inte den som är ansvarig i ärendet utan det är en av cheferna hos kunden, och han har redan dragit det mesta som går, det var därför jag skrev som jag gjorde (att vi nog inte har något val). Däremot tror jag inte att han har fått en tydlig dokumentation, vilket jag ska be honom att eftersöka!
Tack för bra inlägg #17 @Boilerplate4U !
Jag försöker att komma på en bra jämförelse och då är det ofta bilar som är lättast:
Firman lämnar in bilen hos bilmeken för byte av däck. Det kostar enligt prislistan 2.500,- men det är också specat "övriga avgifter kan tillkomma". Det visade sig att det tillkom massa jox som meken inte tänkte på. Slutnota 18.000,-. Rimligt? Nä knappast, men går det att göra något åt det? Enligt svaren här så går det alltså inte det. Eller är jämförelsen dålig? 🤔
Jag är inte den som är ansvarig i ärendet utan det är en av cheferna hos kunden, och han har redan dragit det mesta som går, det var därför jag skrev som jag gjorde (att vi nog inte har något val). Däremot tror jag inte att han har fått en tydlig dokumentation, vilket jag ska be honom att eftersöka!
Tack för bra inlägg #17 @Boilerplate4U !
Jag försöker att komma på en bra jämförelse och då är det ofta bilar som är lättast:
Firman lämnar in bilen hos bilmeken för byte av däck. Det kostar enligt prislistan 2.500,- men det är också specat "övriga avgifter kan tillkomma". Det visade sig att det tillkom massa jox som meken inte tänkte på. Slutnota 18.000,-. Rimligt? Nä knappast, men går det att göra något åt det? Enligt svaren här så går det alltså inte det. Eller är jämförelsen dålig? 🤔

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Det låter verkligen orimligt vilket absolut kan vara skäl att ifrågasätta fakturan för att kunna banta ner beloppet ordentligt. Men börja med att samla all relevant fakta internt och begär en detaljerad redogörelse från leverantören om vad som ingår under ”övrigt”. Ett bra underlag är avgörande för en framgångsrik förhandling (som alltid)andreascarlsson skrev:
Om ni vill gå vidare:
- Se till att överklaga fakturan om ni inte redan gjort det.
- Verifera att det inte finns sidoavtal eller godkännande från din kund eller någon i projektgruppen (muntliga eller skriftliga) om "övrigt" arbete som ni kanske inte känner till idag.
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
@andreascarlsson, bara för att vara extra tydlig: Om leverantören påstår sig ha utfört omfattande "övriga" arbeten innebär det inte att kunden automatiskt är betalningsskyldig. Det måste finnas tydliga och spårbara beställningsunderlag.
Ett undantag kan dock föreligga om kunden på något sätt har godkänt eller varit medveten om arbetet utan att invända eller om någon med behörighet på eget bevåg har godkänt att arbetet får utföras löpande utan att kontrollera omfattningen. Det är just detta ni behöver kontrollera internt.
Ett undantag kan dock föreligga om kunden på något sätt har godkänt eller varit medveten om arbetet utan att invända eller om någon med behörighet på eget bevåg har godkänt att arbetet får utföras löpande utan att kontrollera omfattningen. Det är just detta ni behöver kontrollera internt.
Integrationer kostar vanligen dessa summor, även enkla sådana. 
Lite mer komplicerade så drar tusenlapparna oerhört snabbt iväg. Inte sällan är utvecklare från båda systemen nödvändiga.
Om det finns tillräcklig teknisk kompetens i bolaget så finns det en poäng i att lära upp en medarbetare hur integrationer konfigureras. Det lönar sig snabbt, både när nya ska möjligheter bedömmas och enklare ska utföras.
Annars, nästa gång ber ni om fastpris även på detta.
Lite mer komplicerade så drar tusenlapparna oerhört snabbt iväg. Inte sällan är utvecklare från båda systemen nödvändiga.
Om det finns tillräcklig teknisk kompetens i bolaget så finns det en poäng i att lära upp en medarbetare hur integrationer konfigureras. Det lönar sig snabbt, både när nya ska möjligheter bedömmas och enklare ska utföras.
Annars, nästa gång ber ni om fastpris även på detta.

Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Låt oss anta att detta är ett logistiksystem.
Kund X tog 8 timmar att sätta upp och hade en transportör med en rutt och en storlek på lastbil samt kör bara pall.
Din kund tog 40 timmar att sätta upp och hade en transportör men tre olika bilar, kör pall, paket och kylvaror på olika rutter som ni vill styra regionalt.
Är 40 timmar rimligt för uppsättning som är mer komplex?
Kund X tog 8 timmar att sätta upp och hade en transportör med en rutt och en storlek på lastbil samt kör bara pall.
Din kund tog 40 timmar att sätta upp och hade en transportör men tre olika bilar, kör pall, paket och kylvaror på olika rutter som ni vill styra regionalt.
Är 40 timmar rimligt för uppsättning som är mer komplex?
Klicka här för att svara