2 393 läst · 50 svar
2k läst
50 svar
Någon som är duktig på B2B-juridik?
Det brukar koka ner till om man köper programmet eller bara rätten att använda det. Det senare är nog mer eller minder utan undantag gällande för affärssystem av flera anledningar. I det första fallet kan man argumentera för att det är en vara.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Hej Andreas!andreascarlsson skrev:
(Detta kanske är helt off topic, och då får ansvarig radera eller flytta det. Men det verkar finnas ett gäng personer på foumet som är duktiga på juridik och kanske kan hjälpa mig.)
Jag jobbar inom IT och har hjälpt en kund att inhandla ett nytt TA-system.
När vi fick fakturan var den mer än dubbelt så dyr som offerten. Leverantören hänvisar till en bisats på offerten som lyder
"Startavgift inkluderar uppsättning av kundmiljö i systemet.
Övrigt debiteras på löpande räkning enligt timtaxa för löpande support."
Se bild. Har blurrat systemens namn.
Offerten är på 54.000 exkl moms. Fakturan är på 114.000 exkl moms.
De har alltså debiterat 60k extra under "Övrigt debiteras löpande"!!?
Tankar:
- Får verkligen en bisats av denna art ta upp en såpass stor summa utan att specas bättre? Finns det inga lagar och förordningar som täcker just det?
- Hade de lika gärna kunnat debitera en miljon?
- Varför lämnar man ens en offert då, om priset ändå inte stämmer?
Vi har en "dialog" med leverantören om detta just nu, men de står på sig. "Vi ber om ursäkt om vi varit otydliga, men vi har inte gjort något fel."
Sånt här gör mig vansinnig!
Vilken instans ska man prata med om sånt här?
Jag är mest ute efter nån form av lag som säger "En offert får aldrig bli mer än 10% av det offererade beloppet" eller nåt sånt.
Tacksam för input.
Jag arbetar som företagare i både helägda och delägare i ett antal IT-bolag inom flera olika branscher, både inom konsulting och produktförsäljning. Efter över 30 år i branschen kan jag tyvärr konstatera att det finns gott om leverantörer som agerar på det sätt du beskriver, särskilt när de möter kunder som inte behärskar tekniken eller terminologin fullt ut. De som lider mest av detta är mindre och mellanstora företag pga av intern kompetensbrist.
Här är några förslag på åtgärder:
- Bestrid fakturan skriftligt på ett formellt men vänligt sätt. Hänvisa till att prisavvikelsen är oskälig enligt Köplagen och att villkoret om löpande debitering är överraskande enligt Avtalslagen. Se till att agera snabbt enligt förslag nedan som ni kan "snälla till".
- Kontrollera internt med din kunds beställningsansvarige om denne har godkänt arbete på löpande räkning enligt ett överenskommet timpris.
- Sammanställ all kommunikation, inklusive mejl och protokoll, och skapa en tydlig tidslinje över vad som sagts och avtalats.
- Begär samma sak från leverantören, dvs. en dokumenterad redogörelse över vem som beställt vad och när.
- Boka ett möte med leverantören för att gå igenom fakturan och fokusera på att klargöra vad som ingår under "övrigt" som debiterats löpande.
- Ni kan alltid spela kortet "advokat" men försök lösa tvisten direkt med leverantören. Det blir oftast billigast i längden för båda parterna.
Några juridiska aspekter att beakta:
1. Avtalsvillkor och tydlighet:
En offert är i juridisk mening ett anbud. Om en väsentlig kostnad, tex löpande debitering, endast framgår som en bisats utan tydlig specifikation kan det anses vara ett överraskande villkor enligt Avtalslagen (1915:218) §36. Ett sådant villkor kan jämkas eller lämnas utan avseende om det anses oskäligt.
2. Skäligt pris enligt lag:
Om priset inte tydligt avtalats gäller enligt Köplagen (1990:931) §45 eller Avtalslagen §36 att kunden endast ska betala ett skäligt pris. I praxis anses ofta en avvikelse på över 10–15 % från offererat pris som oskälig om inte annat har överenskommits.
3. Bristande transparens:
En leverantör har skyldighet att informera om kostnader som kan tillkomma. Att en faktura överstiger offerten med mer än det dubbla utan förvarning kan betraktas som avtalsbrott.
Här är ett saxat förslag på en mer formell bestridan om det låser sig helt med TA-leverantören:
Bestridande av faktura "Namet på TA-leverantören"
Till: Namet på TA-leverantören
Från: Namet på kundens företag
Datum: xxxx
Fakturanummer: xxxxx
Vi bestrider härmed fakturan med nummer [fakturanummer] på beloppet 114 000 SEK exkl. moms, utställd av er avseende leverans av TA-system. Anledningen till bestridandet är att fakturan avviker avsevärt från den skriftliga offert vi mottog, vilken angav en totalsumma om 54 000 SEK exkl. moms.
I er offert framgår följande formulering:
”Startavgift inkluderar uppsättning av kundmiljö i systemet. Övrigt debiteras på löpande räkning enligt timtaxa för löpande support.”
Vi anser att denna skrivning är alltför vag för att motivera en mer än 100 % högre fakturering än det offererade beloppet. Enligt allmän avtalsrättslig praxis anses prisavvikelser över ca 15 % utan förvarning oskäliga.
Vi begär följande:
En detaljerad specifikation över alla debiterade timmar samt utförda arbeten som ligger till grund för de extra 60 000 SEK som fakturerats under ”övrigt”.
En redogörelse för när dessa tjänster beställts, av vem samt enligt vilken timtaxa.
Eventuell dokumentation som visar att vi skriftligen har godkänt arbete på löpande räkning utöver offerten.
Vårt yrkande:
Om ni inte kan styrka ovanstående på ett tillfredsställande sätt, kräver vi att fakturan korrigeras till det offererade beloppet om 54 000 SEK exkl. moms.
Tills dess att vi erhållit en korrekt specificerad faktura, anser vi fakturan som tvistig. Vi kommer inte att erlägga betalning av det tvistiga beloppet.
Vi önskar ett skriftligt svar från er senast [ange datum, t.ex. 10 dagar från dagens datum]. Om vi inte mottar en tillfredsställande lösning förbehåller vi oss rätten att eskalera ärendet till lämplig rättsinstans.
Med vänlig hälsning,
Namn på kontaktperson
Företagsnamnet
Kontaktuppgifter till både företaget och kontaktpersonen
Det är tyvärr vanligare än man tror men fortfarande ytterst pinsamt att se kollegor i branschen bete sig på det här tarvliga sättet.
Lycka till!
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 036 inlägg
Skogsägare
· 20 036 inlägg
Jag har aldrig känt behov av att skriva vad jag gör till vardags. Jag frågade eftersom att du skrev att du hade saxat utan att läsa. Det fick mig att undra från vem.
Skogsägare
· 20 036 inlägg
För att jag tycker att man bör ange om man tar texter någonstans ifrån snarare än skriver dem själv.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Skogsägare
· 20 036 inlägg
Poängen var att de skulle offereras separat, inte en fråga om vad de är.